Tar ej nätter
Så här tror jag:
Jag tror att det behövs ganska omfattande förändringar i ert liv för att få rätsida på det här. Han behöver byta jobb, du behöver skaffa jobb och kanske måste ni flytta. Ni har själva satt er i en skitsituation, vad det ser ut som. Som utomstående undrar man hur i hela friden ni tänkte.
Han behöver ett jobb med mindre ansvar eftersom det här, uppenbarligen, är mer än han klarar av. Alla passar inte för alla jobb. Det här var inget för honom och då måste han hitta något annat, med mindre ansvar och färre saker att hålla ordning på.
I mina öron låter det helt galet att du planerar att studera i det här läget. Du är ju helt ekonomiskt beroende av honom. Du måste ha en egen försörjning. Om dina studier är absolut nödvändiga för att du öht ska kunna få något jobb, så kör på studier. Men annars: jobba!
Och jag håller med om att han bör gå på deltidsföräldraledighet parallellt med att du börjar jobba och han letar nytt jobb.
Och kanske behöver ni flytta till något billigare (jag vet ju inte hur ni bor nu) och dra ber på andra omkostnader.
Jag har en närstående som gick in i väggen för sex år sedan och fortfarande inte kan jobba.Hon var i en liknande sits som din man - läkare sa att det behövdes vila, men hennes man gav henne inte det och allt gick åt helvete.
Om samma sak händer din man, hur reder ni ut det? Det behövs rejäla åtgärder snabbt för att förhindra att han kollapsar. Jag föreslår att ni gör ett gemensamt besök hos din mans läkare, så att du kan få hans tillstånd och de risker ni står inför ordentligt förklarade för dig.