Inlägg från: Anonym (Mum) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mum)

Tar ej nätter

Så här tror jag:

Jag tror att det behövs ganska omfattande förändringar i ert liv för att få rätsida på det här. Han behöver byta jobb, du behöver skaffa jobb och kanske måste ni flytta. Ni har själva satt er i en skitsituation, vad det ser ut som. Som utomstående undrar man hur i hela friden ni tänkte. 

Han behöver ett jobb med mindre ansvar eftersom det här, uppenbarligen, är mer än han klarar av. Alla passar inte för alla jobb. Det här var inget för honom och då måste han hitta något annat, med mindre ansvar och färre saker att hålla ordning på. 

I mina öron låter det helt galet att du planerar att studera i det här läget. Du är ju helt ekonomiskt beroende av honom. Du måste ha en egen försörjning. Om dina studier är absolut nödvändiga för att du öht ska kunna få något jobb, så kör på studier. Men annars: jobba! 

Och jag håller med om att han bör gå på deltidsföräldraledighet parallellt med att du börjar jobba och han letar nytt jobb. 

Och kanske behöver ni flytta till något billigare (jag vet ju inte hur ni bor nu) och dra ber på andra omkostnader. 

Jag har en närstående som gick in i väggen för sex år sedan och fortfarande inte kan jobba.Hon var i en liknande sits som din man - läkare sa att det behövdes vila, men hennes man gav henne inte det och allt gick åt helvete.

Om samma sak händer din man, hur reder ni ut det? Det behövs rejäla åtgärder snabbt för att förhindra att han kollapsar. Jag föreslår att ni gör ett gemensamt besök hos din mans läkare, så att du kan få hans tillstånd och de risker ni står inför ordentligt förklarade för dig. 

• Anonym (Mum)
    Pope Joan II skrev 2022-11-09 09:24:44 följande:
    Ska han sjukskriva sig för att "ta hand om familjen" så att ts som tycker att det är onödigt att hjälpa till att dra försörjning om familjen ska kunna ta sovmorgon? Det är inte så sjukskrivning är tänkt att fungera. 
    Om man mår så dåligt att man inte orkar annat än att jobba är det definitivt läge för sjukskrivning. Det är absolut vad den är till för. Sen låter det ju som att han också behöver byta jobb. Deras ekonomi är ju helt beroende av hans lön. Kan han byta jobb nu kanske han kan undkomma sjukskrivning. 
  • Anonym (Mum)
    Anonym (op) skrev 2022-11-10 12:16:55 följande:
    Precis. Problemet du inte förstår ts är att om han blir helt utbränd kommer det en dag då allt bara slutar fungera ch man kan inte göra normala saker längre. För mig fungerade ingenting, jag förstod inte ens hur man slog på tvättmaskinen och sov nästan hela dygnet de första månaderna.
    Instämmer. Jag vet en vars utbrändhet slog till så hårt att personen en dag inte hittade hem från jobbet. TS, det är jätteviktigt för hela er familj att din man inte kommer dit. Efter en sån krasch är det många som aldrig blir helt bra igen. 
  • Anonym (Mum)
    ElissaLevin skrev 2022-11-11 14:03:36 följande:

Mina planer på att plugga är när bebisen börjar förskolan , jag pluggar mannen jobbar ! Jag jobbar i skola Men får inte fast pga ingen lärar examen ! Därför ska jag plugga en yrkesutbildning som ger mig fast jobb och böttre lön och dessutom behöver inte min man jobba lika hårt då !

Hm. Ja. Får man barn innan fast jobb är det ju det här som kan hända. Det är därför nästan ingen gör så. 

Att du inte får fast jobb på skolan betyder inte att du inte kan få något fast jobb någonstans. Du kan köra taxi, städa, sitta i kassa mm. Plugga kan du göra senare, när din man mår bra. Nu måste ni prioritera hans hälsa och en till inkomst så att ni klarar er om han kraschar. Om han inte klarar att stiga ur sängen imorgon ligger ni ju pyrt till. 

• Anonym (Mum)
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-11 18:19:27 följande:
    Menar du att pappan ska byta med TS och vara föräldraledig?
    Det står i mina tidigare inlägg. 
  • Anonym (Mum)
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-11 18:53:41 följande:
    Ok, och deras bebis, vem ska ta hand bebisen? Du tycker att TS ska jobba och att han ska byta jobb. Jag får inte ihop det. 
    Saxad föräldraledighet.
Svar på tråden Tar ej nätter