• ElissaLevin

    Tar ej nätter

    man jobbar jätte mycket och har stort ansvar på jobbet .. han är på gränsen till utbränd, han ser till att hemmet rullar och att vi har mat på bordet. Jag är tacksam för det. Men han tror inte jag är det? Nämner jag kan du hjälpa mig att ta lillen i helgen på natten så jag får sova ut nån gång ( 4 mån bebis ) så blir han irriterad och

    säger ; jag tror inte du förstår allvaret i när jag säger att jag är utbränd , läkaren har sagt att jag behöver återhämtning alltså vila och det är endast helger jag kan vila. Varför förstår du inte mig ? Du har inget ansvar över någonting förutom ta hand Om barnen.. jag däremot behöver tänka på allting exempelvis räkningar hem mat osv , jag måste få vila när jag kan för jag får verkligen inte bli sjukskriven så kollapsar allt hemma.

    Jag blir så irriterad på han när han säger att detta för jag förstår vad han menar absolut !! MEN jag är ju också människa ? om jag aldrig får sova ut så funkar ju inte jag heller?? alltså är det jag som är dum och inte förstår min man eller är jag egoistisk när jag tänker så ? har ja fel rätt? Ja vet inte längre. Han säger jag kan natten när jag känner att ? idag kan jag faktiskt ta natten för jag har haft en lugn dag ? vilket är sällan han har.  

    Det känns som att han inte förstår mig och jag kanske inte han ? Även om jag faktiskt visar att jag visat förstår han sa tror han inte det . Han fattar nog inte hur de år att ha 2 barn skrikande I ens öra 24/7 plus vara vaken mkt på natten . Han jobbar arslet av sig visst men han har inte konstant barn skrik i örat ?. Han säger om du hoppade in i min hjärna och såg allt jag behöver tänker på hade du fattat mig.

  • Svar på tråden Tar ej nätter
  • Anonym (xxx)
    ElissaLevin skrev 2022-11-08 10:17:25 följande:
    Tar ej nätter

    man jobbar jätte mycket och har stort ansvar på jobbet .. han är på gränsen till utbränd, han ser till att hemmet rullar och att vi har mat på bordet. Jag är tacksam för det. Men han tror inte jag är det? Nämner jag kan du hjälpa mig att ta lillen i helgen på natten så jag får sova ut nån gång ( 4 mån bebis ) så blir han irriterad och

    säger ; jag tror inte du förstår allvaret i när jag säger att jag är utbränd , läkaren har sagt att jag behöver återhämtning alltså vila och det är endast helger jag kan vila. Varför förstår du inte mig ? Du har inget ansvar över någonting förutom ta hand Om barnen.. jag däremot behöver tänka på allting exempelvis räkningar hem mat osv , jag måste få vila när jag kan för jag får verkligen inte bli sjukskriven så kollapsar allt hemma.

    Jag blir så irriterad på han när han säger att detta för jag förstår vad han menar absolut !! MEN jag är ju också människa ? om jag aldrig får sova ut så funkar ju inte jag heller?? alltså är det jag som är dum och inte förstår min man eller är jag egoistisk när jag tänker så ? har ja fel rätt? Ja vet inte längre. Han säger jag kan natten när jag känner att ? idag kan jag faktiskt ta natten för jag har haft en lugn dag ? vilket är sällan han har.  

    Det känns som att han inte förstår mig och jag kanske inte han ? Även om jag faktiskt visar att jag visat förstår han sa tror han inte det . Han fattar nog inte hur de år att ha 2 barn skrikande I ens öra 24/7 plus vara vaken mkt på natten . Han jobbar arslet av sig visst men han har inte konstant barn skrik i örat ?. Han säger om du hoppade in i min hjärna och såg allt jag behöver tänker på hade du fattat mig.


    Pratade ni inte om detta innan ni bestämde er för att skaffa barn? När ska han vara f-ledig?

    Ni måste båda lyssna på varandra, för ingen av er verkar må bra just nu. Kan din man gå ner i tid, kan ni få avlastning med barnen? Något måste ni göra, annars är risken stor att någon av er blir sjuk eller att er relation inte håller. 
  • nernu

    Ni valde att skaffa barn trots att han är utbränd. Vad var planen då?

  • Anonym (El)

    han kan inte gå ner i tid för då minskar lönen och då kan han ej betala allt som ska betalas. jag har inget jobb så han kan ej va pappa ledig. han hjälpte mig mer med första barnet då han kände att han kunde för han hade en annan tjänst då. Nu han en ny tjänst som kräver mkt av han.

  • Anonym (xxx)
    Anonym (El) skrev 2022-11-08 10:33:27 följande:

    han kan inte gå ner i tid för då minskar lönen och då kan han ej betala allt som ska betalas. jag har inget jobb så han kan ej va pappa ledig. han hjälpte mig mer med första barnet då han kände att han kunde för han hade en annan tjänst då. Nu han en ny tjänst som kräver mkt av han.


    Men han har råd att bli sjukskriven? 

    Du är alltså ekonomiskt beroende av honom?

    Hur tänkte han när han tog detta jobb, han verkar ju inte klara av det med andra åtagande han har?
  • ElissaLevin

    Jag menar inte att jag är trött på barnen eller liknande absolut inte ! Jag älskar att va me dom . Men är de för mkt begärt att fråga om hjälp på natten någon gång ?

  • Anonym (xxx)
    ElissaLevin skrev 2022-11-08 10:36:47 följande:

    Jag menar inte att jag är trött på barnen eller liknande absolut inte ! Jag älskar att va me dom . Men är de för mkt begärt att fråga om hjälp på natten någon gång ?


    Kan du inte skaffa avlastning?
  • Pope Joan II
    ElissaLevin skrev 2022-11-08 10:36:47 följande:

    Jag menar inte att jag är trött på barnen eller liknande absolut inte ! Jag älskar att va me dom . Men är de för mkt begärt att fråga om hjälp på natten någon gång ?


    Ja, är han utbränd men trots det måste stå för hela er försörjning så är det ju för mycket begärt.
  • Anonym (tänka om)

    Ni behöver tänka om helt och hållet tror jag. 

    Minska utgifterna framförallt! Så att att din man kan släppa jobbstressen genom ett mindre krävande jobb eller att gå ner i tid. 

    Vet inte hur er tillvaro ser ut, men min uppfattning är att många barnfamiljer försöker ha en för hög standard och dras med i en statushets - hus, bilar, nån stuga, nya kläder, ny inredning, resor osv som inte alls är nödvändigt för ett gott liv.

    Om ni kan känna igen er i det så finns det mycket enkla förändringar att göra.
    Om ni redan lever enkelt och på marginalen är det såklart svårare. Finns det någon i er närhet som kan ta hand om barnen en stund varannan helg eller så? 

    Min man brukade gå till kyrkan med sin familj (med sitt ex) för att få vila en stund när de hade småbarn...varannan söndag fick han helt egen tid att sitta och tänka eller bara vila och slappna av medan hans fru var med barnen på barnaktiviteten i kyrkan...man gör vad man måste för att få vila. Skrattande Han är inte ett dugg kristen...

  • Anonym (Hanna)

    Du är föräldraledig.
    Han arbetar.
    ALLT övrigt delar man på så gott det går.  Och båda har rätt att sova gott. 
    Dvs matlagning, tvätt, städning, handla mat, ordna presenter till släktingar.
    Det är en bonus om du hinner med någonting av detta under dagen med barnen, det är inget han kan kräva. Han gör en insats som arbetar men din insats är minst lika stor. Jag tycker att ni ska gå i rådgivning tillsammans för att belysa skillnaderna men också att det är ett lagarbete att ha en familj. 

  • ElissaLevin

    Precis jag städa hemmet , tvättar , tar bebis , lännar hämtar stora killen ? plus nätterna med bebis ! Visst jag är mamma ledig jag kan ju göra dessa saker för jag är hemma ! Men jag tycker inte de är fel av mig att fråga om hjälp nån gång på natten även om han jobbar så mkt som han gör ! Men enligt han tänker jag fel . De tråkigt när man tänker olika .

Svar på tråden Tar ej nätter