• Anonym (Nej)

Oönskat gravid

Helvete helvete helvete... Just börjat hitta mig själv igen, på god väg mot en egen inkomst så jag kan ta mig ifrån ett destruktivt förhållande.. Barnen hyfsat stora...
    Har gjort abort en gång och trots att det är nästan tio år sedan har jag ännu ångestkänslor inför det minnet... Min läkare avråder mig från fler graviditeter också och jag VILL inte börja om igen... Helvete...

Någon som varit i sitsen? Vad gjorde ni?

• Svar på tråden Oönskat gravid
  • Hope12

Du kan skicka pm om du vill bolla tankar utan moralkakor, låter som att du behöver skriva av dig och landa i ett beslut som är ditt eget. 

• Anonym (Nej)
    Hope12 skrev 2022-10-18 20:56:11 följande:

Du kan skicka pm om du vill bolla tankar utan moralkakor, låter som att du behöver skriva av dig och landa i ett beslut som är ditt eget. 

Tack, kanske om nån dag... Är inte redo att prata djupare om det än, just nu pendlar jag fran och tillbaka varje minut känns det som. Min man vet inte ens än.

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-18 20:54:04 följande:

"Personer med kloka tankar" är inte tillåtna att må skit och ha ångest?

Jag förtjänar verkligen inte att anklagas för att ha "strulat till det för mig". 

Jo det är klart, men just nu så har du inte så många kloka tankar. Kan du nämna några saker som vore positivt med att behålla...? Läs trådstarten igen, livet håller precis på att bli riktigt bra, och du råkar bli gravid, allt ligger emot dig, läkaren avråder, du vill inte börja om, det finns liksom ingenting. Klart att man ska tänka efter ordentligt men det finns egentligen inget val här om du ska göra det som är bäst för dig och familjen, både de barn du redan har och de där små cellerna som skumpar runt i magen på dig.
  • Kockobello
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-18 20:54:04 följande:

"Personer med kloka tankar" är inte tillåtna att må skit och ha ångest?

Jag förtjänar verkligen inte att anklagas för att ha "strulat till det för mig". 

Nej, då är det inget problem då. Fråga inte om råd då.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-10-18 21:01:41 följande:
    Jo det är klart, men just nu så har du inte så många kloka tankar. Kan du nämna några saker som vore positivt med att behålla...? Läs trådstarten igen, livet håller precis på att bli riktigt bra, och du råkar bli gravid, allt ligger emot dig, läkaren avråder, du vill inte börja om, det finns liksom ingenting. Klart att man ska tänka efter ordentligt men det finns egentligen inget val här om du ska göra det som är bäst för dig och familjen, både de barn du redan har och de där små cellerna som skumpar runt i magen på dig.

Det jag vet är vad förra aborten gjorde med min hälsa och att jag lovade mig själv att inte genomgå det en gång till.
    På ett logiskt sätt kan jag självklart förstå vad jag BORDE göra, men det är inte samma sak som att jag klarar det känslomässigt. Det är ju därför jag frågar om råd från de som varit i samma sits själva... Jag vill läsa historier från båda alternativen...

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-18 21:05:19 följande:

Det jag vet är vad förra aborten gjorde med min hälsa och att jag lovade mig själv att inte genomgå det en gång till.
    På ett logiskt sätt kan jag självklart förstå vad jag BORDE göra, men det är inte samma sak som att jag klarar det känslomässigt. Det är ju därför jag frågar om råd från de som varit i samma sits själva... Jag vill läsa historier från båda alternativen...

Så bara för att du "lovat" dig själv att inte gå igenom en abort igen tänker du i princip förstöra livet för flera personer, inklusive då fostret i magen....? Säger inte att det är 100 % garanterat men jädrar vilka usla förutsättningar. Oavsett vad du gör så borde du fundera på att sterilisera dig sedan så du slipper fler jobbiga överraskningar.
  • Kockobello
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-18 21:05:19 följande:

Använd hjärnan istället för att vara helt känslostyrd.
  • Anonym (Nej)

Alltså det är inget annat än vidrigt hur ni beter er. Hoppas det känns skönt att veta att ni fått någon som redan mår fruktansvärt att gråta. Fyfan.

• Anonym (Ida)

Varför avråder läkaren dig ifrån att skaffa fler barn?

• Anonym (Ja)

Vi andra är realistiska i det här. Du är det inte, sluta kör men offerkoftan. Ibland får man ta jobbiga beslut som får en må dåligt, det är livet !

• Anonym (Enkelt)

Sanningen är hård.

• Anonym (Kvinna 30)

Förstår att det inte är så lätt som vissa vill få det till. Du måste såklart inte göra abort om du inte vill det, men det är inte fel att göra det heller även om du lovade dig själv att inte göra det igen. Lever du i en dålig relation bör du försöka ta dig därifrån så snart som möjligt oavsett vad du väljer. 

Jag har gjort abort, det var jobbigt men jag ångrar det inte. Men kan förstå med dina erfarenheter av att ångra dig i många år att det är ett jättesvårt beslut att ta. Du behöver ju väga för- och nackdelar och fundera på hur du vill att ditt liv ska bli framöver, hur kommer dina möjligheter till försörjning påverkas och hur kommer det bli för de barn du redan har? Hur kommer du må om du väljer abort och hur kommer det påverka dig? Rekommenderar att du söker samtalsstöd på tex en abortmottagning innan du beslutar dig. 

• Anonym (Kvinna 30)

Har även blivit oplanerat gravid i en dålig relation och valt att behålla barnet. Ångrar mig absolut inte utan är så lycklig över mitt lilla barn, även om jag är så otroligt less på min man. Har dock inkomst och goda möjligheter att behålla bostaden vid separation vilket såklart underlättar mycket.

Svar på tråden Oönskat gravid