Innan jag fick barn, innan graviditet överlag hade jag inställningen ?men gud, jag skulle ALDRIG klara av att göra en abort psykiskt?. Just utifrån att jag alltid har längtat efter barn. Då visste jag inte hur extremt äckligt fertil jag skulle vara. Strax efter första barnet blev jag gravid. förhållandet var dåligt, jag mådde slut, ifrågasatte mig själv som mamma, ifrågasatte min relation, mitt liv! Jag valde att göra abort. För det fanns någonting viktigare där-mitt första barn. För hennes skull behövde jag göra abort. För om jag hade valt att behålla så hade hon fått en utbränd, ensamstående, psykiskt sjuk mamma, och det hade hon inte mått bra av. Och själva aborten var så tidig (typ vecka 5-6) så dom hittade den knappt. Det kändes ingenting. Jag var så lättat efteråt.
så försök tänka på dina befintliga barn: vad kommer dom få för mamma och för situation om du behållets jag antar att svaret inte blir så bra? Så för deras skull också: gör abort! Det finns bra samtalsstöd efter om du tycker att det är jobbigt. Jag tror inte man ska övertänka det så mycket.