• Anonym (Rådvill)

Bedragen eller vänskap?

För att hålla nere historian så har jag och min fru varit tillsammans i över 20 år. Vi blev tillsammans redan under gymnasiet och hon hade innan det haft en kille i ca 2 år.

Under dessa 20+ år har vi mött både med och motgångar. Bägge har studerat vidare, vi har köpt hus, fått två som nu är i nedre tonåren.

Förra året så skulle min fru på aw med sitt nya jobb men då vår bil syntes till på en helt annan ort så blev jag misstänksam och frågade ut. Efter en stund avslöjade hon att hon varit och sovit över hos sitt ex (ungdomskärleken) och att de haft en kontakt under några månader men bara vänskaplig.

Hon gick med på att visa meddelanden som de skickat till varandra och där fann jag både bilder på henne med naken överkropp och bilder på hans intima delar. Hon avslöjade även att de kysst varandra när hon sov över där och hon hade även sugmärken på ena bröstet. Hon sa att hon var ledsen över det som hänt och att det var en vänskap som gick för långt och att hon skämdes samt att det inte betydde något för henne.

Hon sa att hon känt sig ensam och att jag inte riktigt sett henne sista tiden och att det var skälet.

Jag blev helt förstörd, svartsjuk och det har varit ett jobbigt år där jag försökt förlåta även om jag aldrig kan glömma. 

Nu visar det sig att hon och exet fortfarande har lite kontakt och haft sporadisk kontakt hela tiden även om bilder och flörtandet verkar ha avtagit.

Hon säger att det enbart är vänskapligt. Jag har sagt att jag går sönder av deras kontakt och har hela året sagt att hon måste släppa honom för att vi ska kunna bli ett par igen. Hon säger att hon släppt honom och sen visar det sig åter igen att det inte är så. Känner mig lurad om och om igen.

Hon säger att hon vill fortsätta ha en framtid med mig men känner mig så rådvill. Jag vill verkligen läka men kan inte det så länge hon inte vill sluta prata med honom. Att hon dessutom ljuger om det och gör det i smyg gör mig orolig och kan inte lita på henne. 

När vi bråka kan hon ibland också säga att hon bara stannat hos mig för barnens skull, sen när vi är sams igen säger hon att hon inte menade det.

Är jag en dåre som tror och hoppas att det kan bli bra igen? 

Kommer det någonsin att fungera om hon inte kan släppa honom som vän?

Borde jag inse fakta och se att det var en kärleksrelation och att hon nog bara varit för rädd för att våga ta steget att bryta med mig?

Vi har en trevlig ton annars och relationen inkl sexlivet mellan oss är helt ok.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-06 09:13
    Glömde en sak, men kan det vara verkligen vänskap bara och att hon känt sig ensam?

Hon har inte många tjejkompisar längre och de få hon har kallar hon falska. Hon säger att ingen längre hör av sig till henne utan att hon alltid är den som måste höra av sig till vänner. Men så har det inte varit med exet utan där har bara velat ha kontakten.

• Svar på tråden Bedragen eller vänskap?
  • molly50
    Anonym (Rådvill) skrev 2022-10-06 13:25:03 följande:
    Jag hade aldrig kollat hennes telefon om det här inte uppdagats. Jag känner mig också så ångerfull kring hennes aw. Hon var ny på jobbet och sa att om hon ville skulle hon få sova över hos en kollega då hon jobbar på annat ort än där vi bor. Jag tyckte absolut att hon skulle sova över och passa på att bli en i gänget som hon jobbar med. Någon aw var det ju dock aldrig den helgen.

Jag har under åren också lyckats såra henne, inte genom otrohet men på annat sätt och även om det är några år sedan nu så skäms jag än och har ofta känt mig ovärdig henne.

När detta uppdagades så frågade jag också om det var någon sorts hämd för saker jag gjort men det menar hon inte är så. Ändå när vi bråkar så kan hon ofta ta upp att jag svikit henne historiskt på annat sätt än det här men det ligger säkert och gror hos henne.

Vi har även testat äktenskapsrådgivning några få tillfällen i vintras men det ville inte min fru gå vidare med då hon kände att terapeuten inte var saklig och att hon tog parti. Jag tyckte att vi kunde testa en annan men det vill hon inte tyvärr.

Går vi längre tillbaka i tiden så var hon även otrogen (hångel, kyssar ett par gånger) men en utav mina bästa vänner. Det sårade mig sjukt mycket och sitter än i bakhuvudet varje gång jag ser honom eller henne. Jag umgås än med den killen.

Trodde verkligen att hon var ångerfull då och att hon aldrig skulle bedra mig igen men kanske var jag för förlåtande och lugn den gången vilket gjorde att hon tänkte att konsekvensen inte blir så stor...

Det känns bara så ledsamt att jag börjar inse att allt som jag byggt upp i mitt huvud kring hur bra vi hade det, säkert sett helt annorlunda ut i hennes huvud.

Vet också att hon haft exet som lite bollplank kring hur hennes och mitt förhållande är/varit och det sårar sjukt mycket. Att han gottar sig åt våra problem.

Önskar bara att hon kunde vara ärlig en gång för alla och att ser hellre att hon skulle kunna dumpa mig än att stanna kvar i ett förhållande hon inte trivs i.

Sista halvåret har det nästan känts som att hon försöker vänta ut att jag ska vilja dumpa henne så slipper hon själv fundera på vad hon verkligen vill. Att jag tar beslutet åt henne. Känns nästan som att hon fortsatt vill bli påkommen och att jag till slut inte ska se någon annan utväg än att lämna henne.
    Ok. Så om du gör något som sårar henne så är det inte ok.
    Men själv får hon bete sig som hon vill?
    Och hon har alltså varit otrogen tidigare?
    Jag tycker ärligt talat att du inte ska ge henne fler chanser.
    Hon verkar ju redan ha fått flera utan att ha tagit dem.
    Och hon vil inte heller gå på terapi för att försöka lösa era problem.
    För där blev hon tvungen att se sanningen i vitögat om vad hon gjort mot dig.
    Jag tycker faktiskt du ska lämna henne nu.
    För din egen skull,om inte annat.
    Du förtjänar bättre än så. 
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2022-10-06 16:02:16 följande:
    Ok. Så om du gör något som sårar henne så är det inte ok.
    Men själv får hon bete sig som hon vill?
    Och hon har alltså varit otrogen tidigare?
    Jag tycker ärligt talat att du inte ska ge henne fler chanser.
    Hon verkar ju redan ha fått flera utan att ha tagit dem.
    Och hon vil inte heller gå på terapi för att försöka lösa era problem.
    För där blev hon tvungen att se sanningen i vitögat om vad hon gjort mot dig.
    Jag tycker faktiskt du ska lämna henne nu.
    För din egen skull,om inte annat.
    Du förtjänar bättre än så. 
    Håller med
  • Anonym (plågsamt)
    Anonym (Rådvill) skrev 2022-10-06 13:25:03 följande:
    Jag hade aldrig kollat hennes telefon om det här inte uppdagats. Jag känner mig också så ångerfull kring hennes aw. Hon var ny på jobbet och sa att om hon ville skulle hon få sova över hos en kollega då hon jobbar på annat ort än där vi bor. Jag tyckte absolut att hon skulle sova över och passa på att bli en i gänget som hon jobbar med. Någon aw var det ju dock aldrig den helgen.

Jag har under åren också lyckats såra henne, inte genom otrohet men på annat sätt och även om det är några år sedan nu så skäms jag än och har ofta känt mig ovärdig henne.

När detta uppdagades så frågade jag också om det var någon sorts hämd för saker jag gjort men det menar hon inte är så. Ändå när vi bråkar så kan hon ofta ta upp att jag svikit henne historiskt på annat sätt än det här men det ligger säkert och gror hos henne.

Vi har även testat äktenskapsrådgivning några få tillfällen i vintras men det ville inte min fru gå vidare med då hon kände att terapeuten inte var saklig och att hon tog parti. Jag tyckte att vi kunde testa en annan men det vill hon inte tyvärr.

Går vi längre tillbaka i tiden så var hon även otrogen (hångel, kyssar ett par gånger) men en utav mina bästa vänner. Det sårade mig sjukt mycket och sitter än i bakhuvudet varje gång jag ser honom eller henne. Jag umgås än med den killen.

Trodde verkligen att hon var ångerfull då och att hon aldrig skulle bedra mig igen men kanske var jag för förlåtande och lugn den gången vilket gjorde att hon tänkte att konsekvensen inte blir så stor...

Det känns bara så ledsamt att jag börjar inse att allt som jag byggt upp i mitt huvud kring hur bra vi hade det, säkert sett helt annorlunda ut i hennes huvud.

Vet också att hon haft exet som lite bollplank kring hur hennes och mitt förhållande är/varit och det sårar sjukt mycket. Att han gottar sig åt våra problem.

Önskar bara att hon kunde vara ärlig en gång för alla och att ser hellre att hon skulle kunna dumpa mig än att stanna kvar i ett förhållande hon inte trivs i.

Sista halvåret har det nästan känts som att hon försöker vänta ut att jag ska vilja dumpa henne så slipper hon själv fundera på vad hon verkligen vill. Att jag tar beslutet åt henne. Känns nästan som att hon fortsatt vill bli påkommen och att jag till slut inte ska se någon annan utväg än att lämna henne.
    Beklagar den smärta du går igenom pga din kvinnas otrohetsaffär med sin tidigare manlige vän. Alla illusioner om ett gott äktenskap ställs på ända och trasas sönder. Det råder definitionsmässigt inga som helst tvivel om att din partners agerande är både gränslöst och trolöst mot er som par. Bristen på skuld- och skamkänslor hos henne är slående genom hela din berättelse. Om ni båda trots allt har en vilja och kommer överens om en satsning behöver din kvinna definitivt lägga manken till. Det krävs som det sägs två för att dansa en tango. Utifrån vad som lyfts här tycks en mycket vanlig reaktion hos den otrogne vara rätt så otydlig hos henne. Viljan att kommunicera och ställa till rätta ex vis genom parrådgivning. Nöj dig inte med undanflykter som hennes missbelåtenhet med tidigare anlitad terapeut. Våga ställa rimliga krav på din partner; som behöver steppa upp, bli mer närvarande i din bearbetningsprocess. 
  • Anonym (Hanson)

Bara att kasta henne i första närmsta sopptunna. Fan ska du va med ett slödder till fru för?

• Anonym (sådär)

Jag tror att du i grunden vet vad du behöver göra men är bara inte stark nog att göra det...och tyvärr kan ingen av oss hjälpa dig bli tillräckligt stark för att bryta dig loss ur ett sånt förhållande, det behöver du professionell hjälp till. För att bygga upp din självkänsla och stolthet.

Kom igen nu TS... det är ju rätt uppenbart att din fru inte går att lita på för fem öre och alla chanser hon fått har hon bara använt som en chans att fortsätta bedra dig... vad mer behöver du? Finns det någon övregräns öht som du inte kommer rationalisera bort för dig själv? Jag menar hon skulle ju kunna dra hem en annan snubbe som hon knullar med i soffan bredvid dig och du skulle ändå sitta och fundera över... borde jag lämna eller ska jag ge henne ännu en chans till, man vet ju aldrig det kan ju funka... det har iof inte gjort det de senaste 20 gångerna, men nu så, denna gång så kan det ju gå... Tycker du själv att ditt sätt att resonera låter rationellt?

Terapi är totalt värdelöst i ert fall eftersom hon inte har förmåga att vara ärlig eller förmåga att stå för och ta fullt ansvar för dina handlingar utan att skylla ifrån sig. Terapi bygger på att BÅDA parter måste vara ärliga och lägga alla korten på bordet och det gör ju inte hon, det bygger oxå på att det måste finns en gräns för vad du kan acceptera för så länge du accepterar precis vad som helst från henne så kan hon lika väl sitta och läsa tidningen på er terapi, det kommer ju göra arken till eller från. Varför ska hon öht lyssna när hon vet att du är kvar vad hon än gör?

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Sad) skrev 2022-10-31 09:04:20 följande:

Hur går det för er?

Uppdatering efter tre år ifrån att detta inträffade. Vi började gå i samtalsterapi och prata om även det som vi kanske aldrig vågat nämna för varandra tidigare.

kortfattad kan man summera det med att min fru är polyamorös och dominant som person. Jag trivs som undergiven och har inte riktigt vågat lyfta den delen tidigare men vi började testa att gå in i de rollerna vi vill leva i. Full öppenhet och dialog mellan oss. Min fru blev en Hotwife och min Domina. Jag blev hennes trygga punkt i livet. Sköter hem, barnens aktiviteter, lagar mat etc och njuter av att få serva henne. Samtidigt så träffar hon andra killar när hon vill och har två älskare i andra städer som hon träffar ibland. Hon njuter av att börja de ha och äta kakan. Att kunna vara nykär med andra kollar men ändå veta att hon har sin trygghet och stabilitet i hemmet med mig.

Jag har ett kyskhetslås på mig och hon är min keyholder.

Hon styr mig genom min stora fetish, höga klackar, som hon nästan alltid går i. 

Jag hjälper henne att välja kläder till dejter och får vara en del av processen även om jag givetvis inte är med när hon träffar de andra.

Vet att vi kanske lever väldigt annorlunda men för oss fungerar det och båda får ut så mycket glädje i förhållandet numera och ärligheten finns där.

Hoppas att ni som läser fokuserar på glädjen vi hittat och inte dömer oss för att många utav er har helt andra värderingar kring hur förhållande ska se ut.

• Anonym (Gemini)

Keyholder och nästan alltid höga klackar tre år senare?  Och TS jättenöjd med tillvaron?

Denna tråd verkar helt ha spårat ur. Verkade annars någorlunda seriös innan..

• Anonym (Sotaren)

Du måste se det så här, du kan inte tvinga henne att vara dig trogen då kommer ert liv bli skit ändå. Hon måste vilja av fri vilja vara bara din igen. Om du märker att hon fortfarande inte vill / kan släppa kontakten med honom så slösar ni bara varandras tid mest hon som slösar bort din tid faktiskt, då ska ni dela på er helt enkelt.

• New  Dawn

Oj!
    Lämna henne.
    Hon behandlar dig som skit. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (plågsamt)

Toffelhjälte?? Bryt dig loss! 

• Bunny s

Så länge hon har kvar honom så kommer ni aldrig få det bra.
    Att vara otrogen pch sen envisas med att ha kvar personen i sitt liv visar på att hon inte respekterar dig alls eller är villig att göra någon som helst uppoffring för dig. 
    Risken att hon är fortsatt otrogen med honom ör mycket hög och hur ska du någonsin kunna komma lcer om han är kvar i bilden? Ett ultimatum behöver ställas och om hon väl släpper honom helt, så är det tiden som visar om du kan förlåta och om relationen kan bli bra igen. 
    Lider med dig och önskar dig all lycka till.

• Anonym (Em)

Hon passerade gränsen rejält för att få tillåtelse att kalla det vänskap. Om hon nödvändigtvis skulle ha sitt ex kvar i sitt liv, ett ex hon mest sannolikt aldrig förlorat känslor för ( eftersom avslutet gjorts efter otrohet), så skulle hon aldrig fått tillåtas passera den gränsen. 

Var stark, hon får skaffa nya vänner eller bli av med dig, Om du inte sätter den gränsen kommer du aldrig kunna lita på henne! Väljer hon honom, ja då vet du att hon inte är värd att ha ett förhållande med. Du vill väl inte vara hennes andrahandsval?

Det hon säger när ni bråkar kan det tyvärr finnas ett korn av sanning i. Inte alls omöjligt att hon vill ha honom, men inte vågar satsa när hon har barn, pga tidigare otroheter. 

Ställ krav.

• Anonym (plågsamt)
    Anonym (Rådvill) skrev 2024-10-06 10:45:15 följande:

Uppdatering efter tre år ifrån att detta inträffade. Vi började gå i samtalsterapi och prata om även det som vi kanske aldrig vågat nämna för varandra tidigare.

kortfattad kan man summera det med att min fru är polyamorös och dominant som person. Jag trivs som undergiven och har inte riktigt vågat lyfta den delen tidigare men vi började testa att gå in i de rollerna vi vill leva i. Full öppenhet och dialog mellan oss. Min fru blev en Hotwife och min Domina. Jag blev hennes trygga punkt i livet. Sköter hem, barnens aktiviteter, lagar mat etc och njuter av att få serva henne. Samtidigt så träffar hon andra killar när hon vill och har två älskare i andra städer som hon träffar ibland. Hon njuter av att börja de ha och äta kakan. Att kunna vara nykär med andra kollar men ändå veta att hon har sin trygghet och stabilitet i hemmet med mig.

Jag har ett kyskhetslås på mig och hon är min keyholder.

Hon styr mig genom min stora fetish, höga klackar, som hon nästan alltid går i. 

Jag hjälper henne att välja kläder till dejter och får vara en del av processen även om jag givetvis inte är med när hon träffar de andra.

Vet att vi kanske lever väldigt annorlunda men för oss fungerar det och båda får ut så mycket glädje i förhållandet numera och ärligheten finns där.

Hoppas att ni som läser fokuserar på glädjen vi hittat och inte dömer oss för att många utav er har helt andra värderingar kring hur förhållande ska se ut.

Tack för din lyckade uppdatering! I den utelämnas emellertid upplysningar om din frus ex kille och deras amorösa affär. Otroheten som fick dig öppna tråden in the first place två år back. Hur gick det med hennes snedsteg med exet vore intressant om du kompletterar med. Alltså bearbetningen av smärtan (din) i er gemensamma terapi (god?) innan ni relationsmässigt valde klivet in i en totalt ny samlevnadsform. Där din hustru jag intar rollen som Domina och du som undergiven. Är exet möjligen en av din kvinnas stadiga älskare på annan ort? Vad exakt fick dig i så fall i nutid acceptera och leva med hennes polyamorösa sida? Något ni dealade med på egen hand? Du tedde dig nämligen i trådstarten fullt förståeligt mycket bekymrad över ex killens entré i ert.
    En nytillkommen ärlighet och öppenhet? Din nya delaktighet där du boostar frugan inför hennes sexträffar? I utbyte möter hon dina fetischer bättre i nuet? Annat? Du tycks som bytt ut dina ursprungliga värderingar rekordsnabbt. Vilket får mig undra om du är i kontakt med ditt innersta och hur du vill ett äktenskap ska se ut.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-12 08:51:13 följande:

Hon passerade gränsen rejält för att få tillåtelse att kalla det vänskap. Om hon nödvändigtvis skulle ha sitt ex kvar i sitt liv, ett ex hon mest sannolikt aldrig förlorat känslor för ( eftersom avslutet gjorts efter otrohet), så skulle hon aldrig fått tillåtas passera den gränsen. 

Var stark, hon får skaffa nya vänner eller bli av med dig, Om du inte sätter den gränsen kommer du aldrig kunna lita på henne! Väljer hon honom, ja då vet du att hon inte är värd att ha ett förhållande med. Du vill väl inte vara hennes andrahandsval?

Det hon säger när ni bråkar kan det tyvärr finnas ett korn av sanning i. Inte alls omöjligt att hon vill ha honom, men inte vågar satsa när hon har barn, pga tidigare otroheter. 

Ställ krav.

Så kan det gå om man svarar på tråden innan man hunnit läsa till slutet. ;)

ts, om det gör dig nöjd så är det väl bra då. *Personligen hade jag nog tappat all respekt för en man som bara svansade för mig. Sett honom som ospännande och oattraktiv. Är du inte rädd att det ska hända?

Men, men det viktigaste är ju att du är nöjd i situationen.
Svar på tråden Bedragen eller vänskap?