• Anonym (Rådvill)

Bedragen eller vänskap?

För att hålla nere historian så har jag och min fru varit tillsammans i över 20 år. Vi blev tillsammans redan under gymnasiet och hon hade innan det haft en kille i ca 2 år.

Under dessa 20+ år har vi mött både med och motgångar. Bägge har studerat vidare, vi har köpt hus, fått två som nu är i nedre tonåren.

Förra året så skulle min fru på aw med sitt nya jobb men då vår bil syntes till på en helt annan ort så blev jag misstänksam och frågade ut. Efter en stund avslöjade hon att hon varit och sovit över hos sitt ex (ungdomskärleken) och att de haft en kontakt under några månader men bara vänskaplig.

Hon gick med på att visa meddelanden som de skickat till varandra och där fann jag både bilder på henne med naken överkropp och bilder på hans intima delar. Hon avslöjade även att de kysst varandra när hon sov över där och hon hade även sugmärken på ena bröstet. Hon sa att hon var ledsen över det som hänt och att det var en vänskap som gick för långt och att hon skämdes samt att det inte betydde något för henne.

Hon sa att hon känt sig ensam och att jag inte riktigt sett henne sista tiden och att det var skälet.

Jag blev helt förstörd, svartsjuk och det har varit ett jobbigt år där jag försökt förlåta även om jag aldrig kan glömma. 

Nu visar det sig att hon och exet fortfarande har lite kontakt och haft sporadisk kontakt hela tiden även om bilder och flörtandet verkar ha avtagit.

Hon säger att det enbart är vänskapligt. Jag har sagt att jag går sönder av deras kontakt och har hela året sagt att hon måste släppa honom för att vi ska kunna bli ett par igen. Hon säger att hon släppt honom och sen visar det sig åter igen att det inte är så. Känner mig lurad om och om igen.

Hon säger att hon vill fortsätta ha en framtid med mig men känner mig så rådvill. Jag vill verkligen läka men kan inte det så länge hon inte vill sluta prata med honom. Att hon dessutom ljuger om det och gör det i smyg gör mig orolig och kan inte lita på henne. 

När vi bråka kan hon ibland också säga att hon bara stannat hos mig för barnens skull, sen när vi är sams igen säger hon att hon inte menade det.

Är jag en dåre som tror och hoppas att det kan bli bra igen? 

Kommer det någonsin att fungera om hon inte kan släppa honom som vän?

Borde jag inse fakta och se att det var en kärleksrelation och att hon nog bara varit för rädd för att våga ta steget att bryta med mig?

Vi har en trevlig ton annars och relationen inkl sexlivet mellan oss är helt ok.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-06 09:13
    Glömde en sak, men kan det vara verkligen vänskap bara och att hon känt sig ensam?

Hon har inte många tjejkompisar längre och de få hon har kallar hon falska. Hon säger att ingen längre hör av sig till henne utan att hon alltid är den som måste höra av sig till vänner. Men så har det inte varit med exet utan där har bara velat ha kontakten.

• Svar på tråden Bedragen eller vänskap?
  • molly50
    Anonym (Rådvill) skrev 2022-10-06 11:58:33 följande:
    Jag har inte varit den bästa utav människor själv i mitt beteende. När hon blev påkommen så började jag kolla av telefon och kunde komma hem tidigare ifrån idrottsträningen för att kolla om hon pratade med honom. Kom på henne några gånger och lite så har det varit efter det.

Jag har verkligen försökt förklara att jag är beredd att satsa vidare och förlåta om bara han försvinner ur bilden. Jag har även frågat om hon vill gå vidare med honom och jag ska sticka. Det känns som att hon både vill ha och äta kakan men när ultimatumet ställs så vet hon inte utan försöker förhala ett beslut mellan sina kärlekskranka karlar.
    Jag tycker inte du ska skuldbelägga dig själv i det här.
    Det är hon som har gjort dig osäker och fått dig att börja titta i hennes telefon osv.
    Det är väl inget du hade gjort om inte detta hade hänt?

Jag förstår ärligt talat inte varför du vill satsa vidare på henne när hon inte ens verkar veta om hon vill fortsätta med dig eller inte.
    Jag tycker du ska ta dig en ordentlig funderare på om det verkligen är värt att kämpa för.
    Jag förstår att du inte vill släppa henne.
    I synnerhet inte till någon som medvetet försöker förstöra mellan er.
    Men kanske får du henne att öppna ögonen om du väljer att lämna?
    Man saknar ju inte kon förrän båset är tomt,som bekant.
  • TechSpawn
    Jag har inte varit den bästa utav människor själv i mitt beteende. När hon blev påkommen så började jag kolla av telefon och kunde komma hem tidigare ifrån idrottsträningen för att kolla om hon pratade med honom. Kom på henne några gånger och lite så har det varit efter det.

Jag hoppas varje vecka att nu, nu kanske det äntligen är så så att hon slutar ha kontakt med honom. Hon verkar berätta mycket för honom så han har vetat om hur nära det varit att vi gjort slut pga honom. Det tror jag fungerar som ett bränsle för honom och jag vet att han njuter av detta, för 22 år sedan "stal" jag tjejen ifrån honom och nu håller han på med samma sak mot mig.

Exet och jag känner inte varandra.

Gick du och hoppades på samma sak som jag? Att om hon bara kunde släppa killen och lägga den energin på dig istället så skulle allt bli bra?

Jag är både avundsjuk och svartsjuk på kontakten de hade med flört/bilder etc. Det önskar jag att hon sänt till mig istället, tänt gnistan i vårt förhållande igen. När jag bett henne om att jag vill ha det som han fick så får jag svaret att "nej, nu har jag slutat med sånt, ingen får bilder". 

Jag blir straffad för att hon inte längre "får" sända sånt till honom, då ska inte heller jag få något. Det känns så konstigt för mig.

Förstår verkligen om jag uppfattas som naiv och korkad men efter 22 år tillsammans. Skapat ett liv ihop, familj, blivit vuxna tillsammans så kom det här som en så sjuk chock och jag hade verkligen föreställt mig ett helt liv ihop. Bli gamla tillsammans. Jag trodde också att vi hade det bra ihop, så jag fick verkligen mitt livs käftsmäll.

Hon säger en sak och gör en annan. Säger att hon släppt honom och att jag bara är svartsjuk, ändå så klarar hon inte av det.

Jag har verkligen försökt förklara att jag är beredd att satsa vidare och förlåta om bara han försvinner ur bilden. Jag har även frågat om hon vill gå vidare med honom och jag ska sticka. Det känns som att hon både vill ha och äta kakan men när ultimatumet ställs så vet hon inte utan försöker förhala ett beslut mellan sina kärlekskranka karlar.

Du snodde inte henne ifrån killen. Hon utnyttjade dig som ett rebound, då som du säger, killen hade varit otrogen..

Men sen började hon gå bakom ryggen med honom igen.. Vilket betyder att det är där hon är intresserad utav mera.. 

Ditt enda sätt att få tillbaka självrespekten o hennes respekt, är o slänga ut henne på gatan och se dig själv som singel igen.. 

Det där är ingen tjej man stannar med länge.

Och att sen ha mage o säga att du är svartsjuk när det är hon som varit otrogen.. 
    För o uttrycka mig sakligt.. "Nej, för helvete, bitch luder.. Far åt helvete och kom inte o lägg den där skiten på någon annan än dig själv."

Du ska inte vara beredd att satsa något mer på henne.. Du ska se dig om efter någon som inte beter sig som ett luder utan är villig o fokusera lika mycket på dig.

Det går inte med den här tjejen.. 

• Anonym (Rådvill)
    molly50 skrev 2022-10-06 12:10:57 följande:
    Jag tycker inte du ska skuldbelägga dig själv i det här.
    Det är hon som har gjort dig osäker och fått dig att börja titta i hennes telefon osv.
    Det är väl inget du hade gjort om inte detta hade hänt?

Jag förstår ärligt talat inte varför du vill satsa vidare på henne när hon inte ens verkar veta om hon vill fortsätta med dig eller inte.
    Jag tycker du ska ta dig en ordentlig funderare på om det verkligen är värt att kämpa för.
    Jag förstår att du inte vill släppa henne.
    I synnerhet inte till någon som medvetet försöker förstöra mellan er.
    Men kanske får du henne att öppna ögonen om du väljer att lämna?
    Man saknar ju inte kon förrän båset är tomt,som bekant.
    Jag hade aldrig kollat hennes telefon om det här inte uppdagats. Jag känner mig också så ångerfull kring hennes aw. Hon var ny på jobbet och sa att om hon ville skulle hon få sova över hos en kollega då hon jobbar på annat ort än där vi bor. Jag tyckte absolut att hon skulle sova över och passa på att bli en i gänget som hon jobbar med. Någon aw var det ju dock aldrig den helgen.

Jag har under åren också lyckats såra henne, inte genom otrohet men på annat sätt och även om det är några år sedan nu så skäms jag än och har ofta känt mig ovärdig henne.

När detta uppdagades så frågade jag också om det var någon sorts hämd för saker jag gjort men det menar hon inte är så. Ändå när vi bråkar så kan hon ofta ta upp att jag svikit henne historiskt på annat sätt än det här men det ligger säkert och gror hos henne.

Vi har även testat äktenskapsrådgivning några få tillfällen i vintras men det ville inte min fru gå vidare med då hon kände att terapeuten inte var saklig och att hon tog parti. Jag tyckte att vi kunde testa en annan men det vill hon inte tyvärr.

Går vi längre tillbaka i tiden så var hon även otrogen (hångel, kyssar ett par gånger) men en utav mina bästa vänner. Det sårade mig sjukt mycket och sitter än i bakhuvudet varje gång jag ser honom eller henne. Jag umgås än med den killen.

Trodde verkligen att hon var ångerfull då och att hon aldrig skulle bedra mig igen men kanske var jag för förlåtande och lugn den gången vilket gjorde att hon tänkte att konsekvensen inte blir så stor...

Det känns bara så ledsamt att jag börjar inse att allt som jag byggt upp i mitt huvud kring hur bra vi hade det, säkert sett helt annorlunda ut i hennes huvud.

Vet också att hon haft exet som lite bollplank kring hur hennes och mitt förhållande är/varit och det sårar sjukt mycket. Att han gottar sig åt våra problem.

Önskar bara att hon kunde vara ärlig en gång för alla och att ser hellre att hon skulle kunna dumpa mig än att stanna kvar i ett förhållande hon inte trivs i.

Sista halvåret har det nästan känts som att hon försöker vänta ut att jag ska vilja dumpa henne så slipper hon själv fundera på vad hon verkligen vill. Att jag tar beslutet åt henne. Känns nästan som att hon fortsatt vill bli påkommen och att jag till slut inte ska se någon annan utväg än att lämna henne.
  • Anonym (FYI)

Hånglat och sugmärken på bröstet...??? Klart att mer har hänt. Hon i soffan, och han i sängen efter hångel och sug på bröst. Nä, det fattar du ju själv att inte det är sant. 
    Men ok, du tycker ljuget och den fortsatta kontakten är värst. Du skulle t.o.m. kunna bortse från ett ons.
    Men förstå att ljuget började med den natten och vad som hände då. Där måste hon börja med att tala om vad som verkligen hände, och vad som fick henna att ljuga om AW och åka till honom istället
    Svartsjuka skriker alla otrogna när dom försöker förminska och skjuta skulden på sin motpart så det är inget att bry sig om. Om du känner svartsjuka har du belägg för det.
    Vad det gäller att dom fortsatt har kontakt, blir du nog tvungen att ge ett ultimatum. Det är inte ok.

• Anonym (Murrie)
    Sista halvåret har det nästan känts som att hon försöker vänta ut att jag ska vilja dumpa henne så slipper hon själv fundera på vad hon verkligen vill. Att jag tar beslutet åt henne. Känns nästan som att hon fortsatt vill bli påkommen och att jag till slut inte ska se någon annan utväg än att lämna henne.

Det här. Som jag skrev, jag tror du kommer må bättre på sikt om du lämnar. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (FYI) skrev 2022-10-06 13:35:12 följande:

Hånglat och sugmärken på bröstet...??? Klart att mer har hänt. Hon i soffan, och han i sängen efter hångel och sug på bröst. Nä, det fattar du ju själv att inte det är sant. 
    Men ok, du tycker ljuget och den fortsatta kontakten är värst. Du skulle t.o.m. kunna bortse från ett ons.
    Men förstå att ljuget började med den natten och vad som hände då. Där måste hon börja med att tala om vad som verkligen hände, och vad som fick henna att ljuga om AW och åka till honom istället
    Svartsjuka skriker alla otrogna när dom försöker förminska och skjuta skulden på sin motpart så det är inget att bry sig om. Om du känner svartsjuka har du belägg för det.
    Vad det gäller att dom fortsatt har kontakt, blir du nog tvungen att ge ett ultimatum. Det är inte ok.

Skulle säga att lögnerna började långt innan den natten. Hon har haft en intim, flörtig kontakt med mannen redan innan de träffades den gången. Att inte berätta det för ts är också att ljuga på ett sätt, eller åtminstone bedra honom. Jag tror tyvärr inte att ultimatum hjälper mer än för stunden. Antingen kommer hon söka upp exet senare eller så är det någon annan man. Att hon varit otrogen redan tidigare, med en av ts vänner, säger en hel del....
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2022-10-06 13:51:35 följande:
    Skulle säga att lögnerna började långt innan den natten. Hon har haft en intim, flörtig kontakt med mannen redan innan de träffades den gången. Att inte berätta det för ts är också att ljuga på ett sätt, eller åtminstone bedra honom. Jag tror tyvärr inte att ultimatum hjälper mer än för stunden. Antingen kommer hon söka upp exet senare eller så är det någon annan man. Att hon varit otrogen redan tidigare, med en av ts vänner, säger en hel del....
    Visst. Ts är för snäll. Men skall han bara ge upp? Det hade ju varit bekvämt för ts fruObestämd
  • Anonym (Murrie)
    Anonym (FYI) skrev 2022-10-06 13:56:01 följande:
    Visst. Ts är för snäll. Men skall han bara ge upp? Det hade ju varit bekvämt för ts fru // Obestämd
    Jo, men något säger mig att ts kan gå starkare ur det här. 

TS, försök se din fru för den hon är. Du har nog lite rosa glasögon för att du uppskattar henne så mycket, och hon håller dig på halster. Du anklagar även dig själv för att snoka när hon i själva verket får dig att vända allt mot dig själv. 

Inte ska du sitta och tänka att hon vinner om du lämnar henne för att hon varit otrogen en kortare eller längre tid. 

Ett bättre liv kan vänta bortom allt detta. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (FYI) skrev 2022-10-06 13:56:01 följande:
    Visst. Ts är för snäll. Men skall han bara ge upp? Det hade ju varit bekvämt för ts fruObestämd
    Ja det är klart han ska! Det är inte att ge upp om han lämnar henne, det är att stå upp för sig själv, för sina gränser, för sitt egenvärde mm. Ärligt talat skiter jag i om det är "bekvämt" för ts fru eller inte, en skilsmässa är aldrig lättsam i vilket fall och hon kan gott få stå för konsekvenserna av sitt agerande.
  • Anonym (sanningen i vitögat)

Jag hoppas varje vecka att nu, nu kanske det äntligen är så så att hon slutar ha kontakt med honom. Hon verkar berätta mycket för honom så han har vetat om hur nära det varit att vi gjort slut pga honom. Det tror jag fungerar som ett bränsle för honom och jag vet att han njuter av detta, för 22 år sedan "stal" jag tjejen ifrån honom och nu håller han på med samma sak mot mig.

Exet och jag känner inte varandra.

Gick du och hoppades på samma sak som jag? Att om hon bara kunde släppa killen och lägga den energin på dig istället så skulle allt bli bra?

Jag är både avundsjuk och svartsjuk på kontakten de hade med flört/bilder etc. Det önskar jag att hon sänt till mig istället, tänt gnistan i vårt förhållande igen. När jag bett henne om att jag vill ha det som han fick så får jag svaret att "nej, nu har jag slutat med sånt, ingen får bilder". 

Jag blir straffad för att hon inte längre "får" sända sånt till honom, då ska inte heller jag få något. Det känns så konstigt för mig.

Förstår verkligen om jag uppfattas som naiv och korkad men efter 22 år tillsammans. Skapat ett liv ihop, familj, blivit vuxna tillsammans så kom det här som en så sjuk chock och jag hade verkligen föreställt mig ett helt liv ihop. Bli gamla tillsammans. Jag trodde också att vi hade det bra ihop, så jag fick verkligen mitt livs käftsmäll.

Hon säger en sak och gör en annan. Säger att hon släppt honom och att jag bara är svartsjuk, ändå så klarar hon inte av det.

Jag känner igen mycket av det du berättar även om människor naturligtvis är olika. 
    I mitt fall har jag aldrig varit svartsjuk, varken före vår kris eller efteråt. Precis som du började jag spionera och kolla, något som bara gjorde att jag mådde ännu sämre. Problemet var att jag ju kände att allt inte stod rätt till och ständigt fick det bekräftat.
    Hon ljög konstant, i den mån hon alls pratade. En klassiker är att man erkänner en liten sanning för att dölja en större lögn.
    Jag mådde själv mycket dåligt av att jag spionerade på henne, kollade telefon och dator etc. Det var inte den jag ville vara och skäms fortfarande över detta. Samtidigt får man förlåta sig själv och acceptera att känslorna blir så starka och tar överhanden.

Efter en ganska lång tid av detta så tappade jag nog tron även om vi kämpade på. Jag tror hon förnekade för sig själv att det var så allvarligt, det hon höll på med. Givetvis var jag väldigt jobbig, konfronterade henne och ställde en massa krav på vad hon skulle göra för att jag skulle känna mig trygg.

I efterhand insåg jag att jag borde släppt taget mycket tidigare. Jag hade inte haft några problem alls med att förlåta henne ganska långt in i vår process om hon bara hade bestämt sig och tydligt valt mig. Då hade vi kunna börja om på något nytt, något bättre. Sanningen är nog den att vi inte hade det så jättebra, det hade varit tufft ett antal år av olika anledningar och hon längtade efter något annat.
    Att jag blev extremt jobbig under krisen gjorde ju saken bara värre och i slutändan blev det ett relativt enkelt beslut för oss båda att bryta helt.

Där du är nu, om jag läser dig rätt, kan du välja att kämpa ungefär lika länge till och må allt sämre mot ett sammanbrott. Priset blir ganska högt, om min gissning är rätt. Du behöver svara på en fråga, för dig själv, i nuläget. Frågan handlar inte om du kan förlåta henne (kanske lite överraskande) utan om du, ärligt talat, tror att du kommer kunna lita på henne igen? Kommer du känna att hon fullt ut vill vara med dig? Eller kommer du ständigt undra om hon är på väg, varje gång det plingar till i hennes telefon, om hon beter sig lite konstigt ibland..

Jag tror inte det är omöjligt att komma igenom kriser av den här sorten men det bygger på att den otrogna verkligen vill och är beredd att göra allt för att återvinna förtroendet. När det blir en slags förhandling, kompromisser och debatter om vad som är rimligt så är inte viljan (och kärleken?) tillräckligt stark.

I mitt fall kunde jag insett det mer än ett halvår tidigare. Hade jag gjort det skulle jag troligen mått bättre mycket snabbare.

Det är svårt att säga hur ditt läge är, det kan bara du avgöra.
    Mitt råd är att du fokuserar på dig själv mer än på henne. Det är du som har alla möjligheter att välja din egen väg i ditt liv. Den är inte beroende av vad hon gör eller inte.

och - viktigt: Sluta kolla. Jag fick ett klokt tips av en vän jag frågade om råd:
    Om det gått så långt att du känner att du måste spionera, kolla telefon så saknas förtroendet redan. Då kan du lika gärna bryta direkt.

Svar på tråden Bedragen eller vänskap?