• Anonym (Orättvist)

Min syster är en snål egoist

Min mor avled i början av sommaren, hon var en fattigpensionär och lämnade inte efter sig något av värde eller tillräckliga medel för att ha hand om begravningskostnader och tömning av dödsbo. 

Nu är allting klart och i dagarna blev det dags att sammanställa kostnaderna och dela upp dem mellan oss tre barn. Nu plötsligt vägrar en att betala sin andel! Vi har varit överens fram tills nu om att alla betalar sin del då alla tre har dålig ekonomi. 

Till saken hör att hon tog ut mycket pengar från kontot när mamma låg på sjukhuset och använde för sig själv. Hon var även den som tveklöst tog mest lösöre från dödsboet och störst summor. 

Det är begravningsbyrå och städtjänst som ska betalas. Det är hon som har haft kontakt med båda företagen och den som ingått i kontrakten, det hade vi gett henne vårt förtroende att göra. 

Behöver hjälp, har vi några rättigheter här när hon nu vägrar betala? Eller är det bara snällt att hosta upp pengarna? Är så sviken och trött på henne

• Svar på tråden Min syster är en snål egoist
  • Anonym (E)
    Anonym (Orättvist) skrev 2022-10-01 10:05:28 följande:
    Tack för råd. Vi har ansökt om pengar från kommunen. Men då det fanns tillräckligt mycket pengar på kontot när hon dog har vi inte rätt till det. Det är min syster som har haft kontroll över kontot, då hon bodde nära och vi på andra sidan landet så det ansågs bäst. Vi har bett flera gånger om kontoutdrag men hon har konsekvent vägrat och aktivt jobbat för att stänga ute vår insyn. 

Börjar känna att jag är villig att köra över henne nu, precis som hon gjort mot oss. 
    Om hon har försnillat pengar efter er mammas död är det en polisanmälan som gäller. Varför går ni inte bara till banken själva och begär utdrag??
  • Anonym (J)

Är det hon som beställt tjänster så är det väl hon som får betala?

Du kan mycket väl ha rätt att begära ut ett kontoutdrag från banken. Kolla med dem. 

Om systern plockat ut pengar från dödsboet och använt dem till sig själv är det stöld. 

• Anonym (I)
    Anonym (Orättvist) skrev 2022-10-01 10:05:28 följande:
    Tack för råd. Vi har ansökt om pengar från kommunen. Men då det fanns tillräckligt mycket pengar på kontot när hon dog har vi inte rätt till det. Det är min syster som har haft kontroll över kontot, då hon bodde nära och vi på andra sidan landet så det ansågs bäst. Vi har bett flera gånger om kontoutdrag men hon har konsekvent vägrat och aktivt jobbat för att stänga ute vår insyn. 

Börjar känna att jag är villig att köra över henne nu, precis som hon gjort mot oss. 

Men banken måste kunna ge er utdraget nu att er mamma är död och ni är arvingarna? 

Polisanmäl tjuven också. 

• Lönnsirap

Jag tänker att det är viktigt att faktiskt direkt ta ställning till om hur ni ska hantera det hela. Att stjäla från en döende person och försöka snylta på sina syskon är på den nivån att det är fullständigt rimligt att polisanmäla.

Ni har gett fel person förtroende och försök rota i det hela, så att det inte finns fler otrevliga överraskningar.

• Anonym (P)

Att inte vilja spendera pengar är snålhet. Att ta andras pengar är stöld. Din syster är en tjuv.

• Anonym (Blåst av brorsan)

Jag har precis varit i en liknande situation. Min bror hjälpte vår mamma med ekonomin de senaste åren och har haft tillgång till hennes bankkort och konto för att kunna betala hennes räkningar. När mamma dog tyckte jag det borde ha funnits mycket mer pengar men brorsan vägrade låta mig se kontoutdragen. Det gjorde mig misstänksam och ledde till att vi bråkade och slutade prata med varandra och gjorde aldrig klart bouppteckningen. Jag gjorde polisanmälan men sedan orkade jag inte dra det vidare utan lät det bero. Sedan dog brorsan också och jag blev blev bouppteckningsman. Då kände jag att jag vill veta sanningen så jag försökte jag få ut kontoutdragen från banken men de vägrade och hänvisade till banksekretessen. Jag fick skriva ett brev till banken där jag förklarade att jag misstänkte att min bror hade missbrukat mammas konto, de skickade det till sin jurist och då fick jag äntligen utdragen, fem år tillbaka. Och tyvärr, mycket riktigt hade brorsan handlat åt sig själv med mammas konto regelbundet i alla år. Systembolaget 2-3 gånger i veckan (mamma drack inte alls), Rusta, Hemköp och Willys där brorsan bodde 2-4 gånger i veckan osv. Min bror och hans fru har praktiskt taget levt på mammas pension, de enda utgifter som var hennes var hyran på äldreboendet, färdtjänst och läkare i princip. Det var ju skönt att få det bekräftat i alla fall men jäkligt bittert att han valde att bryta med mig, hans enda syskon, för pengarna skull. Hade han varit ärlig med det hade jag förlåtit honom, kanske bett att vi skulle justera det vid bouppteckningen så jag skulle få en större andel. Nu lät jag ändå hans barn ärva hälften, jag vill inte börja bråka med dem också utan tycker det är viktigare att vi kan ha en bra relation. Pengar är inte allt.

Men för att svara på din fråga, om er syster har missbrukat er mamas konto kan ni göra polisanmälan och banken måste låta er få insyn om det finns misstanke om brott, att hon har försnillat pengar. Och om hon har fått - eller stulit - pengar eller saker ska det räknas som förskott på arv och räknas av vid bouppteckningen, om de inte har skrivit gåvobrev.

Möbler och andra saker ska ni också fördela vid bouppteckningen och ni syskon ska vara överens om vem som ska få vad.

Du kan läsa mer här:
    juristkompaniet.com/vanliga-fragor/vad-ar-skillnaden-mellan-gava-och-forskott-pa-arv/

• Anonym (Blåst av brorsan)

Bouppteckningen måste alla bröstarvingar vara med på och vara lagenligt kallade till, är någon inte fysiskt närvarande måste det bifogas bevis för att den har blivit kallad.

Min bror gjorde bouppteckningen själv utan min vetskap så jag överklagade bouppteckningen hos Skatteverket och den fick göras om. Det var då jag började få aningar om att allt inte stod rätt till. I bouppteckningen stod att jag hade varit närvarande, och det var hans fru och dotter som var förrättningsmän och alltså intygade att samtliga bröstarvingar (jag och brorsan) varit närvarande och allt hade gått rätt till. 

• Sanna43
    Anonym (P) skrev 2022-10-01 12:25:05 följande:

Att inte vilja spendera pengar är snålhet. Att ta andras pengar är stöld. Din syster är en tjuv.

Nja. Att inte vilja spendera pengar är inte alltid snålhet. Tex kan det bero på att man är eller har varit i en situation i sitt liv där man ej haft tillräckligt med pengar för att få det att gå runt. Detta kan orsaka ångest kring pengar och leda till att man vill hålla i pengarna man har
  • Anonym (banker bara krånglar)
    Anonym (E) skrev 2022-10-01 11:13:01 följande:
    Om hon har försnillat pengar efter er mammas död är det en polisanmälan som gäller. Varför går ni inte bara till banken själva och begär utdrag??
    För att man inte ens kan göra det om man bor i annan del av landet, utan måste ta sig till exakt den banken där mamman har konto. Och då är det ju lite vettigare och smidigare om det syskon som bor ett stenkast därifrån kan orka dela med sig av infomrationen.

Vi har precis varit i den karusellen i ett år, min man fick bråka järnet och hota med jurist för att ens få ut kontoutdrag från banken. Och det var tvunget att resa till den banken, han kunde inte ta det från sitt eget kontor fast de hade samma bank ens.
  • Anonym (banker bara krånglar)
    Anonym (Blåst av brorsan) skrev 2022-10-01 13:34:30 följande:

>klipp>

Min bror och hans fru har praktiskt taget levt på mammas pension, de enda utgifter som var hennes var hyran på äldreboendet, färdtjänst och läkare i princip. Det var ju skönt att få det bekräftat i alla fall men jäkligt bittert att han valde att bryta med mig, hans enda syskon, för pengarna skull. Hade han varit ärlig med det hade jag förlåtit honom, kanske bett att vi skulle justera det vid bouppteckningen så jag skulle få en större andel. >klipp>

Tråkigt att höra att detta är så vanligt, beklagar vad du fick stå ut med. Jag är så glad ibland att jag inte har syskon.

I min mans fall är det ett syskon som har levt på föräldern somn gick bort till stora delar under många år, och övriga syskon hade tänkt släppa det eftersom det finns pengar i boet, men när det handlar om 1-2 miljoner så är det ändå svinigt beteende.

En vän förlorade sina kusiner då hennes mamma och de syskonen bråkade sönder sina relationer om arvet.
    -
    En kollega på förra jobbet känner att deras syster "sålde" honom och brodern för att sno åt sig 3 miljoner. "Tänk vad konstigt- mammas konton är tomma men syrran har plötsligt en helt obelånad stor villa fast hon köpte den för tre år sen- hur kan det ha blivit så?" Obestämd

TS, du måste begära egen tillgång till bankutrdagen, med hänvisning till att ditt syskon kan ha tagit och använt pengar för eget bruk.
Svar på tråden Min syster är en snål egoist