Inlägg från: Anonym (Blåst av brorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blåst av brorsan)

Min syster är en snål egoist

Jag har precis varit i en liknande situation. Min bror hjälpte vår mamma med ekonomin de senaste åren och har haft tillgång till hennes bankkort och konto för att kunna betala hennes räkningar. När mamma dog tyckte jag det borde ha funnits mycket mer pengar men brorsan vägrade låta mig se kontoutdragen. Det gjorde mig misstänksam och ledde till att vi bråkade och slutade prata med varandra och gjorde aldrig klart bouppteckningen. Jag gjorde polisanmälan men sedan orkade jag inte dra det vidare utan lät det bero. Sedan dog brorsan också och jag blev blev bouppteckningsman. Då kände jag att jag vill veta sanningen så jag försökte jag få ut kontoutdragen från banken men de vägrade och hänvisade till banksekretessen. Jag fick skriva ett brev till banken där jag förklarade att jag misstänkte att min bror hade missbrukat mammas konto, de skickade det till sin jurist och då fick jag äntligen utdragen, fem år tillbaka. Och tyvärr, mycket riktigt hade brorsan handlat åt sig själv med mammas konto regelbundet i alla år. Systembolaget 2-3 gånger i veckan (mamma drack inte alls), Rusta, Hemköp och Willys där brorsan bodde 2-4 gånger i veckan osv. Min bror och hans fru har praktiskt taget levt på mammas pension, de enda utgifter som var hennes var hyran på äldreboendet, färdtjänst och läkare i princip. Det var ju skönt att få det bekräftat i alla fall men jäkligt bittert att han valde att bryta med mig, hans enda syskon, för pengarna skull. Hade han varit ärlig med det hade jag förlåtit honom, kanske bett att vi skulle justera det vid bouppteckningen så jag skulle få en större andel. Nu lät jag ändå hans barn ärva hälften, jag vill inte börja bråka med dem också utan tycker det är viktigare att vi kan ha en bra relation. Pengar är inte allt.

Men för att svara på din fråga, om er syster har missbrukat er mamas konto kan ni göra polisanmälan och banken måste låta er få insyn om det finns misstanke om brott, att hon har försnillat pengar. Och om hon har fått - eller stulit - pengar eller saker ska det räknas som förskott på arv och räknas av vid bouppteckningen, om de inte har skrivit gåvobrev.

Möbler och andra saker ska ni också fördela vid bouppteckningen och ni syskon ska vara överens om vem som ska få vad.

Du kan läsa mer här:
    juristkompaniet.com/vanliga-fragor/vad-ar-skillnaden-mellan-gava-och-forskott-pa-arv/

Bouppteckningen måste alla bröstarvingar vara med på och vara lagenligt kallade till, är någon inte fysiskt närvarande måste det bifogas bevis för att den har blivit kallad.

Min bror gjorde bouppteckningen själv utan min vetskap så jag överklagade bouppteckningen hos Skatteverket och den fick göras om. Det var då jag började få aningar om att allt inte stod rätt till. I bouppteckningen stod att jag hade varit närvarande, och det var hans fru och dotter som var förrättningsmän och alltså intygade att samtliga bröstarvingar (jag och brorsan) varit närvarande och allt hade gått rätt till. 

Anonym (Överklaga) skrev 2022-10-03 15:00:11 följande:

Barn ärver inte föräldrarnas skulder och har inget ansvar för att betala en begravning. Ni får väl söka bidrag eller göra en insamling 
    dessutom kan man med hjälp av sitt bank id kontakta mammans bank per telefon och få kontoutdrag. Har du bara skaffat ett dödsfallsbevis/släktskapsutdrag så är det inga problem även om  du befinner dig på annan ort

Det stämmer inte riktigt, banken får inte lämna ut kontoutdrag pga banksekretessen men mycket riktigt måste du inte gå till just den banken där den avlidne har konto utan du kan gå till banken på din ort och begära att få ut det där. Som jag berättat tidigare i tråden var jag bouppteckningsman efter att min bror avlidit men jag fick ändå inte se kontoutdragen innan jag gjort polisanmälan mot min bror som jag misstänkte försnillade pengar och fick skriva ett brev till banken. Jag fick gå dit och bråka några gånger, fick tvärnej först men sedan skickade de ärendet till deras jurist som sedan ringde upp mig och sa att de skulle skicka utdragen till mig.
Svar på tråden Min syster är en snål egoist