• Anonym (Orättvist)

Min syster är en snål egoist

Min mor avled i början av sommaren, hon var en fattigpensionär och lämnade inte efter sig något av värde eller tillräckliga medel för att ha hand om begravningskostnader och tömning av dödsbo. 

Nu är allting klart och i dagarna blev det dags att sammanställa kostnaderna och dela upp dem mellan oss tre barn. Nu plötsligt vägrar en att betala sin andel! Vi har varit överens fram tills nu om att alla betalar sin del då alla tre har dålig ekonomi. 

Till saken hör att hon tog ut mycket pengar från kontot när mamma låg på sjukhuset och använde för sig själv. Hon var även den som tveklöst tog mest lösöre från dödsboet och störst summor. 

Det är begravningsbyrå och städtjänst som ska betalas. Det är hon som har haft kontakt med båda företagen och den som ingått i kontrakten, det hade vi gett henne vårt förtroende att göra. 

Behöver hjälp, har vi några rättigheter här när hon nu vägrar betala? Eller är det bara snällt att hosta upp pengarna? Är så sviken och trött på henne

• Svar på tråden Min syster är en snål egoist
  • Anonym (V)

Hon kanske inte har tillräckligt med pengar och skäms för att säga det

• Anonym (V)
    Anonym (V) skrev 2022-10-01 09:51:21 följande:

Varför tumme ner. Det är en möjlig anledning eftersom det står hon har dålig ekonomi. om det är hög kostnad det handlar om 
  • Anonym (Orättvist)
    Anonym (V) skrev 2022-10-01 09:51:21 följande:

Hon har sagt det rakt ut. Hon behöver prioritera glasögon, tandläkare och flyttfirma för allt lösöre istället. Vi har också varit tydliga från början att vi får göra stora uppoffringar för att klara betalningen som det är. Skippa tandläkare, vinterdäck och äta mindre. 
  • Anonym (---)

Men säg bara att ni vet att hon tagit ut pengar från er mammas konto tidigare, och att hon fick mest av lösöret och att hon på inga villkor ska slippa sin andel! 

Misstänker ni att hon gjort saker hon inte borde med er ammas konto får ni ringa polisen och fråga om ni kan göra en anmälan. Det vore ju trist att gå den vägen kanske, men ni verkar ändå inte ha så bra relation om det är så som du beskriver, så det kanske inte spelar någon roll för er? 

• Anonym (Jill)

Hon har beställt tjänsterna och står på kontrakten?

Då blir det väl kronofogden på henne om hon inte betalar. De kan nog inte skicka skulden på er om det är hennes namnteckning, det är nog inte solidariskt betalningsansvar som man kan ha tex mot myndighet.

Så betalas det inte låter det som att det enbart är hon som drabbas. 

• Anonym (---)
    Anonym (Orättvist) skrev 2022-10-01 09:54:51 följande:
    Hon har sagt det rakt ut. Hon behöver prioritera glasögon, tandläkare och flyttfirma för allt lösöre istället. Vi har också varit tydliga från början att vi får göra stora uppoffringar för att klara betalningen som det är. Skippa tandläkare, vinterdäck och äta mindre. 
    Ni kan väl kolla med begravningsbyrån, om de har något tips? De är säkert vana vid att folk inte alltid har råd. Det kanske finns någon fond man kan få hjälp från etc. 
  • Anonym (Orättvist)
    Anonym (---) skrev 2022-10-01 09:57:03 följande:
    Ni kan väl kolla med begravningsbyrån, om de har något tips? De är säkert vana vid att folk inte alltid har råd. Det kanske finns någon fond man kan få hjälp från etc. 
    Tack för råd. Vi har ansökt om pengar från kommunen. Men då det fanns tillräckligt mycket pengar på kontot när hon dog har vi inte rätt till det. Det är min syster som har haft kontroll över kontot, då hon bodde nära och vi på andra sidan landet så det ansågs bäst. Vi har bett flera gånger om kontoutdrag men hon har konsekvent vägrat och aktivt jobbat för att stänga ute vår insyn. 

Börjar känna att jag är villig att köra över henne nu, precis som hon gjort mot oss. 
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (Orättvist) skrev 2022-10-01 09:47:16 följande:

Min mor avled i början av sommaren, hon var en fattigpensionär och lämnade inte efter sig något av värde eller tillräckliga medel för att ha hand om begravningskostnader och tömning av dödsbo. 

Nu är allting klart och i dagarna blev det dags att sammanställa kostnaderna och dela upp dem mellan oss tre barn. Nu plötsligt vägrar en att betala sin andel! Vi har varit överens fram tills nu om att alla betalar sin del då alla tre har dålig ekonomi. 

Till saken hör att hon tog ut mycket pengar från kontot när mamma låg på sjukhuset och använde för sig själv. Hon var även den som tveklöst tog mest lösöre från dödsboet och störst summor. 

Det är begravningsbyrå och städtjänst som ska betalas. Det är hon som har haft kontakt med båda företagen och den som ingått i kontrakten, det hade vi gett henne vårt förtroende att göra. 

Behöver hjälp, har vi några rättigheter här när hon nu vägrar betala? Eller är det bara snällt att hosta upp pengarna? Är så sviken och trött på henne

Hej ts. Om jag vore du så skulle jag till att börja med begära att få se saldot (och de veckor tillbaka som din mamma låg på sjukhus) på din mammas konto vid hennes död.
    Sedan har ni andra rätt att ta del av bouppteckningen som också ska skrivas under av er alla tre.
    Men i första hand ska pengarna för utgifterna tas från dödsboet. Din syster har i och med att hon beställt tjänsterna ingått ett avtal som hon inte kommer ifrån. Att ni delar på det som ni kommit överens om är ju brukligt. Du ska alltså inte betala mer än 1/3 av den summan. Din syster har inte rätt att hålla dig eller ert andra syskon utanför dödsboet ekonomi. I era kläder så skulle jag ta med dödsfallsbevis + släktutredningen från skatteverket som bevisar att du är den avlidnes dotter och gå till hennes bank. Från och med hennes död kan ingen röra hennes konto innan bouppteckningen är klar utan att gå till banken med relevanta utgifter som de då betalar från kontot. 
    Men jag skulle inte betala en krona utan att veta vad som finns på kontot och om det försvunnit pengar under hennes sjukdomstid som du tror. 
  • Anonym (Lisa)

Är det fakturor ni ska betala? Betala i så fall in era delar. Det som är kvar är hennes att betala och eftersom hon står som köpare blir det hon som kommer åka på inkasso osv. 

Om hon har tagit pengar ur dödsboet är det stöld och kan polisanmälas. 

• Anonym (E)
    Anonym (Orättvist) skrev 2022-10-01 09:47:16 följande:

Jaaaa men nu är det så att ingen av er har någon skyldighet att stå för er mammas utgifter. Om pengarna inte räcker så kan man gå till soc för att få bidrag till begravningen, hennes övriga skulder dog med henne. Om ni själva har anlitat städtjänst får ni stå för den kostnaden men ni kan inte tvinga systern att betala.
Svar på tråden Min syster är en snål egoist