• Anonym (Orättvist)

Min syster är en snål egoist

Min mor avled i början av sommaren, hon var en fattigpensionär och lämnade inte efter sig något av värde eller tillräckliga medel för att ha hand om begravningskostnader och tömning av dödsbo. 

Nu är allting klart och i dagarna blev det dags att sammanställa kostnaderna och dela upp dem mellan oss tre barn. Nu plötsligt vägrar en att betala sin andel! Vi har varit överens fram tills nu om att alla betalar sin del då alla tre har dålig ekonomi. 

Till saken hör att hon tog ut mycket pengar från kontot när mamma låg på sjukhuset och använde för sig själv. Hon var även den som tveklöst tog mest lösöre från dödsboet och störst summor. 

Det är begravningsbyrå och städtjänst som ska betalas. Det är hon som har haft kontakt med båda företagen och den som ingått i kontrakten, det hade vi gett henne vårt förtroende att göra. 

Behöver hjälp, har vi några rättigheter här när hon nu vägrar betala? Eller är det bara snällt att hosta upp pengarna? Är så sviken och trött på henne

• Svar på tråden Min syster är en snål egoist
  • Morfan

När en person går bort ska dennes bankkonton omedelbart spärras. Om detta inte har gjorts så skulle jag kolla upp om ni kan ställa banken till svars på något vis. Annars skulle jag kolla upp juristhjälp. Kolla era hemförsäkringar vad det ingår för rättskydd. 

• Silverjenny
    Morfan skrev 2022-10-02 12:11:45 följande:

När en person går bort ska dennes bankkonton omedelbart spärras. Om detta inte har gjorts så skulle jag kolla upp om ni kan ställa banken till svars på något vis. Annars skulle jag kolla upp juristhjälp. Kolla era hemförsäkringar vad det ingår för rättskydd. 

Den avlidnes bankkonton fryses omedelbart tills bouppteckningen är gjord. Det enda man får göra är betala de sista räkningarna, hyra osv och betala kostnaderna för begravning. Detta är bankerna mycket väl medvetna om, ifall de har låtit systern ta ut pengar har de inte informerats om dödsfallet.
  • Anonym (Orättvist)

Tackar för alla användbara råd. Tråkigt att höra hur vanligt det är med den här typen av bråk efter dödsfall. Ska börja ringa runt imorgon och reda ut den här röran, ni har fått mig att inse att jag har rättigheter och jag tänker vägra betala hennes tredjedel med.

• Anonym (Man med klös)

Galet onödigt att själva pröjsa begravningsbyrå & städ när ni sitter i fattigskiten själva, ni är ju 3 stycken som kan hjälpas åt.

• Anonym (Orättvist)
    Anonym (Man med klös) skrev 2022-10-03 13:21:39 följande:

www.svenskakyrkan.se/trollhattan/kgf/ordna-begravningen-sjalv

Där kom den, kommentaren från mannen som inte kan tänka längre än hans lilltå sträcker sig. 

Jag personligen har besparingar så jag kan täcka min tredjedel. Det jag däremot inte hade var möjlighet att vid flera tillfällen köra 6 timmar enkel väg för att städa och rensa hos någon som var en samlare och därmed hade ofantligt mycket saker. Jag hade inte heller de fysiska förutsättningarna för att klara det. Samma sak gäller en av mina systrar som är ännu sjukare. Att lämna över allt på den sista hade verkligen inte varit acceptabelt. 
  • Anonym (Överklaga)

Barn ärver inte föräldrarnas skulder och har inget ansvar för att betala en begravning. Ni får väl söka bidrag eller göra en insamling 
    dessutom kan man med hjälp av sitt bank id kontakta mammans bank per telefon och få kontoutdrag. Har du bara skaffat ett dödsfallsbevis/släktskapsutdrag så är det inga problem även om  du befinner dig på annan ort

• Anonym (banker bara krånglar)
    Anonym (Överklaga) skrev 2022-10-03 15:00:11 följande:

Barn ärver inte föräldrarnas skulder och har inget ansvar för att betala en begravning. Ni får väl söka bidrag eller göra en insamling 
    dessutom kan man med hjälp av sitt bank id kontakta mammans bank per telefon och få kontoutdrag. Har du bara skaffat ett dödsfallsbevis/släktskapsutdrag så är det inga problem även om  du befinner dig på annan ort

Nope, så funkade det inte alls när min man skulle fixa bankutdrag.

Det var helt omöjligt att få ut några kontoutdrag om han inte infann sig på den banken personligen.
  • sextiotalist
    Anonym (banker bara krånglar) skrev 2022-10-03 16:23:42 följande:
    Nope, så funkade det inte alls när min man skulle fixa bankutdrag.

Det var helt omöjligt att få ut några kontoutdrag om han inte infann sig på den banken personligen.
    Det är olika från olika banker. Vi fick utdrag från min farmors bank, utan att uppsöka den fysiskt. Däremot så var vi självklart tvungna att intyga att vi var delägare i dödsboet.
  • Anonym (Blåst av brorsan)
    Anonym (Överklaga) skrev 2022-10-03 15:00:11 följande:

Det stämmer inte riktigt, banken får inte lämna ut kontoutdrag pga banksekretessen men mycket riktigt måste du inte gå till just den banken där den avlidne har konto utan du kan gå till banken på din ort och begära att få ut det där. Som jag berättat tidigare i tråden var jag bouppteckningsman efter att min bror avlidit men jag fick ändå inte se kontoutdragen innan jag gjort polisanmälan mot min bror som jag misstänkte försnillade pengar och fick skriva ett brev till banken. Jag fick gå dit och bråka några gånger, fick tvärnej först men sedan skickade de ärendet till deras jurist som sedan ringde upp mig och sa att de skulle skicka utdragen till mig.
Svar på tråden Min syster är en snål egoist