Anonym (Orättvist) skrev 2022-10-01 09:47:16 följande:
Min syster är en snål egoist
Min mor avled i början av sommaren, hon var en fattigpensionär och lämnade inte efter sig något av värde eller tillräckliga medel för att ha hand om begravningskostnader och tömning av dödsbo.
Nu är allting klart och i dagarna blev det dags att sammanställa kostnaderna och dela upp dem mellan oss tre barn. Nu plötsligt vägrar en att betala sin andel! Vi har varit överens fram tills nu om att alla betalar sin del då alla tre har dålig ekonomi.
Till saken hör att hon tog ut mycket pengar från kontot när mamma låg på sjukhuset och använde för sig själv. Hon var även den som tveklöst tog mest lösöre från dödsboet och störst summor.
Det är begravningsbyrå och städtjänst som ska betalas. Det är hon som har haft kontakt med båda företagen och den som ingått i kontrakten, det hade vi gett henne vårt förtroende att göra.
Behöver hjälp, har vi några rättigheter här när hon nu vägrar betala? Eller är det bara snällt att hosta upp pengarna? Är så sviken och trött på henne
Hej ts. Om jag vore du så skulle jag till att börja med begära att få se saldot (och de veckor tillbaka som din mamma låg på sjukhus) på din mammas konto vid hennes död.
Sedan har ni andra rätt att ta del av bouppteckningen som också ska skrivas under av er alla tre.
Men i första hand ska pengarna för utgifterna tas från dödsboet. Din syster har i och med att hon beställt tjänsterna ingått ett avtal som hon inte kommer ifrån. Att ni delar på det som ni kommit överens om är ju brukligt. Du ska alltså inte betala mer än 1/3 av den summan. Din syster har inte rätt att hålla dig eller ert andra syskon utanför dödsboet ekonomi. I era kläder så skulle jag ta med dödsfallsbevis + släktutredningen från skatteverket som bevisar att du är den avlidnes dotter och gå till hennes bank. Från och med hennes död kan ingen röra hennes konto innan bouppteckningen är klar utan att gå till banken med relevanta utgifter som de då betalar från kontot.
Men jag skulle inte betala en krona utan att veta vad som finns på kontot och om det försvunnit pengar under hennes sjukdomstid som du tror.