Inlägg från: Anonym (Orättvist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orättvist)

Min syster är en snål egoist

Min mor avled i början av sommaren, hon var en fattigpensionär och lämnade inte efter sig något av värde eller tillräckliga medel för att ha hand om begravningskostnader och tömning av dödsbo. 

Nu är allting klart och i dagarna blev det dags att sammanställa kostnaderna och dela upp dem mellan oss tre barn. Nu plötsligt vägrar en att betala sin andel! Vi har varit överens fram tills nu om att alla betalar sin del då alla tre har dålig ekonomi. 

Till saken hör att hon tog ut mycket pengar från kontot när mamma låg på sjukhuset och använde för sig själv. Hon var även den som tveklöst tog mest lösöre från dödsboet och störst summor. 

Det är begravningsbyrå och städtjänst som ska betalas. Det är hon som har haft kontakt med båda företagen och den som ingått i kontrakten, det hade vi gett henne vårt förtroende att göra. 

Behöver hjälp, har vi några rättigheter här när hon nu vägrar betala? Eller är det bara snällt att hosta upp pengarna? Är så sviken och trött på henne

• Svar på tråden Min syster är en snål egoist
  • Anonym (Orättvist)
    Anonym (V) skrev 2022-10-01 09:51:21 följande:

Hon kanske inte har tillräckligt med pengar och skäms för att säga det

Hon har sagt det rakt ut. Hon behöver prioritera glasögon, tandläkare och flyttfirma för allt lösöre istället. Vi har också varit tydliga från början att vi får göra stora uppoffringar för att klara betalningen som det är. Skippa tandläkare, vinterdäck och äta mindre. 
  • Anonym (Orättvist)
    Anonym (---) skrev 2022-10-01 09:57:03 följande:
    Ni kan väl kolla med begravningsbyrån, om de har något tips? De är säkert vana vid att folk inte alltid har råd. Det kanske finns någon fond man kan få hjälp från etc. 
    Tack för råd. Vi har ansökt om pengar från kommunen. Men då det fanns tillräckligt mycket pengar på kontot när hon dog har vi inte rätt till det. Det är min syster som har haft kontroll över kontot, då hon bodde nära och vi på andra sidan landet så det ansågs bäst. Vi har bett flera gånger om kontoutdrag men hon har konsekvent vägrat och aktivt jobbat för att stänga ute vår insyn. 

Börjar känna att jag är villig att köra över henne nu, precis som hon gjort mot oss. 
  • Anonym (Orättvist)

Tackar för alla användbara råd. Tråkigt att höra hur vanligt det är med den här typen av bråk efter dödsfall. Ska börja ringa runt imorgon och reda ut den här röran, ni har fått mig att inse att jag har rättigheter och jag tänker vägra betala hennes tredjedel med.

• Anonym (Orättvist)
    Anonym (Man med klös) skrev 2022-10-03 13:21:39 följande:

www.svenskakyrkan.se/trollhattan/kgf/ordna-begravningen-sjalv

Där kom den, kommentaren från mannen som inte kan tänka längre än hans lilltå sträcker sig. 

Jag personligen har besparingar så jag kan täcka min tredjedel. Det jag däremot inte hade var möjlighet att vid flera tillfällen köra 6 timmar enkel väg för att städa och rensa hos någon som var en samlare och därmed hade ofantligt mycket saker. Jag hade inte heller de fysiska förutsättningarna för att klara det. Samma sak gäller en av mina systrar som är ännu sjukare. Att lämna över allt på den sista hade verkligen inte varit acceptabelt. 
  • Anonym (Orättvist)

Anonym (Arving): Vem har påstått att vi ställt till med en stor begravning? 
    Det var fråga om den enklaste kistan, kremering. Ingen ceremoni alls utan en anonym urnsättning utan någon på plats. Och ingen minnesstund. Inte ens en liten annons i tidningen. Så säg mig, vad skulle vi ha dragit tillbaka på?  

Svar på tråden Min syster är en snål egoist