• Anonym (Tjejen)

Vad kostar det att skilja sig?

Hej, 

Jag och min sambo/ex ska skilja oss, vi bor fortfarande ihop men ska flytta isär snart då det inte går att vara ihop längre. Han var otrogen och behandlat mig så oerhört dåligt.

Min fråga är bara- vad kostar det att skilja sig? Någon som vet? Har erfarenhet? Googlat lite och såg att det kan kosta oerhört mycket pengar upp till 75,000 kronor stämmer det? Vill bara veta, det får kosta vad det kosta vill, jag vill inte vara med honom mer.

Jag är 26, han är 32, vi bor i en hyreslägenhet, har inga möbler som är våra, har inga barn, inget gemensamt sparade eller inga såna testamente osv. Vet inte om sånt spelar roll..tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad kostar det att skilja sig?
  • Anonym (Tjejen)

Haha alltså ja vi har Ikeakastruller men gud jag känner bara att han kan få allt sånt, vill verkligen inte ha nåt sånt. Kommer antingen skänka bort eller slänga sånt som inte är fint.

• Anonym (K)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 21:25:19 följande:

Åh ni skriver om giftorättsgods osv, vi har aldrig köpt något ihop som lägenhet eller hus eller ens möbler. Vi bor i en möblerad hyreslägenhet och alltid betalat allt 50/50. Och vi äger ingen bil eller nånting, så vi vill bara skilja oss, jag vill inte ha något från honom och han vill inte ha nåt från mig. Så bodelning och allt sånt det behöver vi inte som sagt! Så som sagt hoppas jag att det bara kostar 900kr som ni säger! Tack för alla era svar, ni är ju änglar! 

Det spelar ingen roll. Allt ni ägde innan ingår också i giftorättsgodset, dvs allt ska delas lika efter värdet. Dvs även möbler som ni köpte innan.

Jo, du behöver bodelning för han har rätt att i upp till ett år begära en sådan annars.

Har ni verkligen NOLL kronor på era konton också...?
  • Anonym (Tjejen)

Ok, så man ska göra en bodelning? Får googla vad det kostar. Men nej jag äger inga möbler, det är mina föräldrars för jag bodde hemma innan och samma med honom, han äger inga möbler själv som är hand för han har bara hyrt möblerade lägenheter. Jo jag har min egen lön och han har sin men jag vill inte kräva några pengar från honom och han vill inte ha något av mig, vi har alltid betalat 50/50 på hyra och mat och sånt. Men jag fattar inte, om jag har mina egna guldsmycken och sånt det är ju mina grejer. Men jag ska kolla upp det här med bodelning som sagt det ska inte vara några problem eftersom vi båda bara vill skilja oss och hans grejer är hans och mina grejer är mina!

• Anonym (K)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 21:43:50 följande:

Ok, så man ska göra en bodelning? Får googla vad det kostar. Men nej jag äger inga möbler, det är mina föräldrars för jag bodde hemma innan och samma med honom, han äger inga möbler själv som är hand för han har bara hyrt möblerade lägenheter. Jo jag har min egen lön och han har sin men jag vill inte kräva några pengar från honom och han vill inte ha något av mig, vi har alltid betalat 50/50 på hyra och mat och sånt. Men jag fattar inte, om jag har mina egna guldsmycken och sånt det är ju mina grejer. Men jag ska kolla upp det här med bodelning som sagt det ska inte vara några problem eftersom vi båda bara vill skilja oss och hans grejer är hans och mina grejer är mina!

Bodelning kostar noll om ni gör det själva. Den ska registreras hos Skv.

Men alltså, ni har väl möbler i lägenheten, eller hur? Vems är de? Dina då bara, som du fått av dina föräldrar? Och han hade inga möbler med sig alls? Han har rätt till hälften utifrån värdet, bara så du vet. Det spelar ingen roll att du fick dem.

Just smycken och andra sådana personliga saker brukar man få behålla, men kolla det också för säkerhets skull.
  • Anonym (K)

Och jag frågade ju förut men har ni verkligen NOLL på era konton båda två? För det är en sak vad han säger nu, men han kan när som helst ändra sig och kräva att ni gör en bodelning enligt lag, och då ska sånt också räknas med.

• Anonym (m.nk,ö)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 21:43:50 följande:

Kläder och smycken till rimliga värden får undantas. 

Här kan du ladda ner en bodelning som ni kan fylla i själva. Du får scrolla ner lite. 

www.boupplysningen.se/skatt-juridik/bodelning

• Anonym (Tjejen)

Tusen tack! 

• Anonym (detta)
    Tow2Mater skrev 2022-09-20 01:29:01 följande:

Ni får dela allt precis hur ni vill om ni är överens.

Vill understryka detta.
    Märkligt hur svårt en del har att faktiskt läsa det ts skriver.

TS. det är lugnt, om ni är överens och inte har så värst mycket värde att dela på så behöver ni inte följa några särskilda regler om att vissa saker tillfaller den ena eller den andre. 

Det är bara om det blir en tvist, dvs. om ni är oense, som detaljerna i reglerna blir viktiga. Ansök, skicka in. fyll i bodelningsblanketten (länk en bit upp) så löser det sig.

ang. 75000:- så misstänker jag att någon räknat på kostnaden att bygga upp ett helt nytt hem, dvs. köpa möbler, ytterligare en bil etc. kanske ingår även barn där vilket ger ännu större kostnader.
    Det ÄR rejält dyrt att skilja sig om man har barn etc. men inte själva administrationskostnaden utan allt annat.

• Anonym (L)

Det kostar inget mer än ansökningsavgiften på 900 kr. Varför skulle det kosta? Det är om ni inte är överens om bodelning och behöver anlita advokat så är det bara att skicka in papprena och flytta.

• AndreaBD

Det kostade en avgift på drygt 1000 kr när jag skiljde mig för 18 år sedan. Det kan ha ökat lite grann kanske. Men inte mycket. Och om man inte har barn så kan man bli skild väldigt snabbt och enkelt. 

• AndreaBD
    Anonym (??) skrev 2022-09-19 19:03:45 följande:
    Ansökan kostar 900 kr/person. Är ni sambo behövs ju inte det eftersom ni inte är gifta. 
    Just det, det missade jag ju. Om man inte är gift, så behöver man ju inte heller skilja sig. Det är bara att flytta isär.
  • AndreaBD
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:16:04 följande:

Hej från tjejen som skrev tråden! 

Jo vi är registrerade som gifta. Men vi hade liksom aldrig ett bröllop men gifte oss med en liten ceremoni, så därför jag skrev sambo. Men jag har inget sparande jag gick precis ut universitet och han har inget sparande heller, och inget gemensamt sparande så det kommer liksom inte bli några tvister! Det är ett gemensamt beslut vi tar.

Men att ANSÖKA om skilsmässa kostar 900 kronor men sen kanske det blir skyhöga kostnader sen? Men ska ansöka och sen får man väl se vad för kostnader som kommer!

Nej, det kostar verkligen inte mycket. Det är verkligen bara avgifter, kanske en för att ansöka och en för övrigt. Men jag skulle inte tro att det blir mer än 2000 ungefär. 

Och om folk pratar om bodelning - vi hade ingen bodelningsman eller sånt. Trots hus och tre barn. Vi tog hjälp av personlig bankman, när det gällde huset. Det kostade oss ingenting. 
  • Anonym (K)
    AndreaBD skrev 2022-09-20 13:12:26 följande:
    Just det, det missade jag ju. Om man inte är gift, så behöver man ju inte heller skilja sig. Det är bara att flytta isär.
    De är gifta.
Svar på tråden Vad kostar det att skilja sig?