• Anonym (Tjejen)

Vad kostar det att skilja sig?

Hej, 

Jag och min sambo/ex ska skilja oss, vi bor fortfarande ihop men ska flytta isär snart då det inte går att vara ihop längre. Han var otrogen och behandlat mig så oerhört dåligt.

Min fråga är bara- vad kostar det att skilja sig? Någon som vet? Har erfarenhet? Googlat lite och såg att det kan kosta oerhört mycket pengar upp till 75,000 kronor stämmer det? Vill bara veta, det får kosta vad det kosta vill, jag vill inte vara med honom mer.

Jag är 26, han är 32, vi bor i en hyreslägenhet, har inga möbler som är våra, har inga barn, inget gemensamt sparade eller inga såna testamente osv. Vet inte om sånt spelar roll..tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad kostar det att skilja sig?
  • Anonym (Tjejen)

Hej från tjejen som skrev tråden! 

Jo vi är registrerade som gifta. Men vi hade liksom aldrig ett bröllop men gifte oss med en liten ceremoni, så därför jag skrev sambo. Men jag har inget sparande jag gick precis ut universitet och han har inget sparande heller, och inget gemensamt sparande så det kommer liksom inte bli några tvister! Det är ett gemensamt beslut vi tar.

Men att ANSÖKA om skilsmässa kostar 900 kronor men sen kanske det blir skyhöga kostnader sen? Men ska ansöka och sen får man väl se vad för kostnader som kommer!

• Anonym (Tjejen)

Men jag kollade bara på Google och mitt ex sa att det kan kosta så mycket och jag sa till honom att det VERKLIGEN inte kan stämma. Så googlade och fick fram att det kostar 900kr men det är ju bara ansökan om skilsmässa som kostar så mycket. Sen kanske det blir mer kostnader? 

• Anonym (Tjejen)

Tack för alla svar! Kände en liten lättnad i denna MISÄR! Vill bara vara skild nu. Och gud vad snabbt man fick svar här! Ni är ju änglar.

/Tjejen som skrev inlägget

• Anonym (Tjejen)

Men om han har skulder som han hade innan han gifte sig med mig vad händer då? Vad gör man då? 

• Anonym (Tjejen)

Jaha visste inte att det stod att jag är trådskaparen när jag svarar eftersom jag skrev anonym signatur hehe sorry. Missade.

Men sen undrar jag, för att ansöka om skilsmässa online så kostar det 900kr och sen måste man identifiera sig online men han är inte svensk utan han är fransk så han kan inte identifiera sig online där, kan man ansöka om skilsmässa själv då? Det står att man kan ansöka själv eller gemensamt. Undrar bara hur det funkar där om någon snäll själ vet. 

• Anonym (Tjejen)

Åh ni skriver om giftorättsgods osv, vi har aldrig köpt något ihop som lägenhet eller hus eller ens möbler. Vi bor i en möblerad hyreslägenhet och alltid betalat allt 50/50. Och vi äger ingen bil eller nånting, så vi vill bara skilja oss, jag vill inte ha något från honom och han vill inte ha nåt från mig. Så bodelning och allt sånt det behöver vi inte som sagt! Så som sagt hoppas jag att det bara kostar 900kr som ni säger! Tack för alla era svar, ni är ju änglar! 

• Anonym (Tjejen)

Haha alltså ja vi har Ikeakastruller men gud jag känner bara att han kan få allt sånt, vill verkligen inte ha nåt sånt. Kommer antingen skänka bort eller slänga sånt som inte är fint.

• Anonym (Tjejen)

Ok, så man ska göra en bodelning? Får googla vad det kostar. Men nej jag äger inga möbler, det är mina föräldrars för jag bodde hemma innan och samma med honom, han äger inga möbler själv som är hand för han har bara hyrt möblerade lägenheter. Jo jag har min egen lön och han har sin men jag vill inte kräva några pengar från honom och han vill inte ha något av mig, vi har alltid betalat 50/50 på hyra och mat och sånt. Men jag fattar inte, om jag har mina egna guldsmycken och sånt det är ju mina grejer. Men jag ska kolla upp det här med bodelning som sagt det ska inte vara några problem eftersom vi båda bara vill skilja oss och hans grejer är hans och mina grejer är mina!

• Anonym (Tjejen)

Tusen tack! 

Svar på tråden Vad kostar det att skilja sig?