• Anonym (Tjejen)

Vad kostar det att skilja sig?

Hej, 

Jag och min sambo/ex ska skilja oss, vi bor fortfarande ihop men ska flytta isär snart då det inte går att vara ihop längre. Han var otrogen och behandlat mig så oerhört dåligt.

Min fråga är bara- vad kostar det att skilja sig? Någon som vet? Har erfarenhet? Googlat lite och såg att det kan kosta oerhört mycket pengar upp till 75,000 kronor stämmer det? Vill bara veta, det får kosta vad det kosta vill, jag vill inte vara med honom mer.

Jag är 26, han är 32, vi bor i en hyreslägenhet, har inga möbler som är våra, har inga barn, inget gemensamt sparade eller inga såna testamente osv. Vet inte om sånt spelar roll..tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad kostar det att skilja sig?
  • Anonym (??)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:01:16 följande:

Hej, 

Jag och min sambo/ex ska skilja oss, vi bor fortfarande ihop men ska flytta isär snart då det inte går att vara ihop längre. Han var otrogen och behandlat mig så oerhört dåligt.

Min fråga är bara- vad kostar det att skilja sig? Någon som vet? Har erfarenhet? Googlat lite och såg att det kan kosta oerhört mycket pengar upp till 75,000 kronor stämmer det? Vill bara veta, det får kosta vad det kosta vill, jag vill inte vara med honom mer.

Jag är 26, han är 32, vi bor i en hyreslägenhet, har inga möbler som är våra, har inga barn, inget gemensamt sparade eller inga såna testamente osv. Vet inte om sånt spelar roll..tacksam för svar!

Ansökan kostar 900 kr/person. Är ni sambo behövs ju inte det eftersom ni inte är gifta. 
  • Anonym (W)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:01:16 följande:

Hej, 

Ni kan inte skilja er, eftersom ni inte är gifta. Så det kostar inget. Du kan ta dina saker och flytta när du vill. Däremot kan du behöva betala hyra under uppsägningstiden. 
  • Anonym (m.nk,ö)

Om ni inte har något skrivet så ska ni dela på allt som inte är enskild egendom, även varandras sparande. Men det kan ni strunta i om ni båda vill det.  

Enskild egendom kan vara något man ärvt tex där den som efterlämnat arvet har skrivit att det ska vara enskild egendom. 

Kostnaden är annars 900 kr  som är tingsrättens ansökningsavgift. 

Om ni behöver hjälp med bodelningen beror det på hur krånglig den är och hur lång tid det tar, Minst 7000 kr fick jag som summa. Timpris kan vara mellan 1500 och 2500 kr. 

Är ni överens behövs ingen hjälp med bodelningen. 

Om någon av er bodde i lgh innan ni blev tillsammans och gifte er så tillfaller lgh allt som oftast den personen. MEN om den andre anses ha svårare att hitta en bostad så kan lgh tillfalla denne istället OM hyresvärden kan godta personen som hyresgäst. 

• Anonym (Annica)

Är man gifta kostar ansökan en knapp tusenlapp, har jag för mig, men om ni bara är sambos är det bara att dela upp sakerna och flytta. 
    Den som kan kosta lite är flyttkostnader, nya elabonnemang, bredband, om man behöver köpa saker, dubbelt boende en tid, osv.

• Anonym (m.nk,ö)

Ops, läste slarvigt, ni är inte gifta så det kostar ingenting om ni inte behöver en bodelningsman. 

Dok gäller sambolagen så allt ni har köpt som är tänkt att användas gemensamt ska ni dela på. Antingen genom att dela upp sakerna eller att den ene kompenserar den andra med halva värdet på sakerna. 

Samma gäller ang bostaden som för gifta: den som anses i störst behov av den kan få den, oavsett vem som står på kontraktet och/eller bodde i den först. 

Men, vill du bara bli av med honom och är den som 'ska' flytta kan du helt enkelt ta ditt pick och pack och flytta. 

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (??) skrev 2022-09-19 19:03:45 följande:
    Ansökan kostar 900 kr/person. Är ni sambo behövs ju inte det eftersom ni inte är gifta. 
    Precis det jag tänkte skriva.

Hur är det ens möjligt att tro att det på något sätt skulle kosta 75.000:- att sluta vara sambo?
  • Anonym (Tjejen)

Hej från tjejen som skrev tråden! 

Jo vi är registrerade som gifta. Men vi hade liksom aldrig ett bröllop men gifte oss med en liten ceremoni, så därför jag skrev sambo. Men jag har inget sparande jag gick precis ut universitet och han har inget sparande heller, och inget gemensamt sparande så det kommer liksom inte bli några tvister! Det är ett gemensamt beslut vi tar.

Men att ANSÖKA om skilsmässa kostar 900 kronor men sen kanske det blir skyhöga kostnader sen? Men ska ansöka och sen får man väl se vad för kostnader som kommer!

• Anonym (m.nk,ö)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-19 19:13:49 följande:
    Precis det jag tänkte skriva.

Hur är det ens möjligt att tro att det på något sätt skulle kosta 75.000:- att sluta vara sambo?

Om man behöver en bodelningsman och det är mycket tjafs och krångel så.. 

Men att det ska ta 30 timmar (om man nu har en som tar 2500 kr /timme) känns ju lite överdrivet. 

• Friger

Är ni sambo så skiljer ni er inte. Ni separerar.

Har ni inget särskilt som binder er samman är det enklaste att bara ta dina prylar och flytta. Prata med hyresvärden om du står på kontraktet.

Ska du få ut honom från bostaden så blir det knepigare om han inte är med på noterna.

Finns inget sparande eller dyra prylar så finns det ingen av er som tjänar på att blanda in jurister.

• Anonym (Tjejen)

Men jag kollade bara på Google och mitt ex sa att det kan kosta så mycket och jag sa till honom att det VERKLIGEN inte kan stämma. Så googlade och fick fram att det kostar 900kr men det är ju bara ansökan om skilsmässa som kostar så mycket. Sen kanske det blir mer kostnader? 

Svar på tråden Vad kostar det att skilja sig?