• Anonym (Tjejen)

Vad kostar det att skilja sig?

Hej, 

Jag och min sambo/ex ska skilja oss, vi bor fortfarande ihop men ska flytta isär snart då det inte går att vara ihop längre. Han var otrogen och behandlat mig så oerhört dåligt.

Min fråga är bara- vad kostar det att skilja sig? Någon som vet? Har erfarenhet? Googlat lite och såg att det kan kosta oerhört mycket pengar upp till 75,000 kronor stämmer det? Vill bara veta, det får kosta vad det kosta vill, jag vill inte vara med honom mer.

Jag är 26, han är 32, vi bor i en hyreslägenhet, har inga möbler som är våra, har inga barn, inget gemensamt sparade eller inga såna testamente osv. Vet inte om sånt spelar roll..tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad kostar det att skilja sig?
  • Anonym (??)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:24:32 följande:

Men om han har skulder som han hade innan han gifte sig med mig vad händer då? Vad gör man då? 

Hans problem. 
  • Anonym (K)
    Anonym (m.nk,ö) skrev 2022-09-19 19:31:55 följande:

Hans skulder är hans, du behöver inte betala dem så 900 kr i skilsmässoansökan är vad det kostar och ev frimärke. 

Eftersom ni inte har några barn så blir ni också skilda direkt efter att tingsrätten gått igenom er ansökan och beviljat den så att säga. Dock, om någon av er begär det kan det bli betänketid. 

Skulder räknas också av i en bodelning, alla tillgångar och skulder räknas med. Eftersom de inte har några tillgångar vet jag inte hur det blir, om ts blir skyldig honom halva skulden, men det finns ju gratis jurister att fråga om en så enkel sak.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:22:54 följande:

Tack för alla svar! Kände en liten lättnad i denna MISÄR! Vill bara vara skild nu. Och gud vad snabbt man fick svar här! Ni är ju änglar.

/Tjejen som skrev inlägget

Jag är ännu en som bekräftar att man får betala en administrationsavgift (tydligen 900) för att en skilsmässa ska gå igenom och registreras. Det är allt som krävs i Sverige.
    Om ni sedan har tänkt att bråka om något, är det bra att ha juridisk hjälp och det kan kosta mycket om ni håller på länge.

Men, jag ville tillägga, för framtiden, läs på lite grand om vad det innebär juridiskt om man är sambo eller om man är gift. Både vad som gäller när man lever tillsammans, om man går skilda vägar och om någon dör. För nästa förhållande, kolla upp detta innan!
  • Anonym (Tjejen)

Jaha visste inte att det stod att jag är trådskaparen när jag svarar eftersom jag skrev anonym signatur hehe sorry. Missade.

Men sen undrar jag, för att ansöka om skilsmässa online så kostar det 900kr och sen måste man identifiera sig online men han är inte svensk utan han är fransk så han kan inte identifiera sig online där, kan man ansöka om skilsmässa själv då? Det står att man kan ansöka själv eller gemensamt. Undrar bara hur det funkar där om någon snäll själ vet. 

• Anonym (X)

Du skriver att ni inte har gemensamma saker, men har ni saker och sparande var för sig?
    Är det inte skrivet som enskild egendom ska det också delas.

• Anonym (K)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:39:04 följande:

Jaha visste inte att det stod att jag är trådskaparen när jag svarar eftersom jag skrev anonym signatur hehe sorry. Missade.

Men sen undrar jag, för att ansöka om skilsmässa online så kostar det 900kr och sen måste man identifiera sig online men han är inte svensk utan han är fransk så han kan inte identifiera sig online där, kan man ansöka om skilsmässa själv då? Det står att man kan ansöka själv eller gemensamt. Undrar bara hur det funkar där om någon snäll själ vet. 

Ja du kan ansöka om skilsmässa på egen hand.
  • Anonym (X)

Du kan ansöka om skilsmässa själv. 

• Anonym (??)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:39:04 följande:

Ja det kan man. Men han behöver ju på något vis identifiera sig tillslut. Ring tingsrätten och fråga. 
  • EpicF
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:20:32 följande:

Men jag kollade bara på Google och mitt ex sa att det kan kosta så mycket och jag sa till honom att det VERKLIGEN inte kan stämma. Så googlade och fick fram att det kostar 900kr men det är ju bara ansökan om skilsmässa som kostar så mycket. Sen kanske det blir mer kostnader? 

Ansökan är det som kostar. Sedan kan det tillkomma kostnader om man vill ha hjälp med bodelningen och om man äger ett gemensamt boende. Men bodelningen är inget måste och äger man ingen gemensam bostad så kan man strunta i det. 
  • Anonym (m.nk,ö)
    Anonym (K) skrev 2022-09-19 19:34:49 följande:
    Skulder räknas också av i en bodelning, alla tillgångar och skulder räknas med. Eftersom de inte har några tillgångar vet jag inte hur det blir, om ts blir skyldig honom halva skulden, men det finns ju gratis jurister att fråga om en så enkel sak.

Var och en ansvarar för sina skulder vid skilsmässa. TS behöver alltså bara betala 900 kr, eller eg halva den summan, men vill man bara bli skild så tar man antagligen hela kostnaden. Sen får de dela på en ev bodelningsmans kostnad, men det behövs oftast inte när man inte har några tillgångar att tala om. 

Exempel 1 ? Din mans skulder är mindre än hans giftorättsgods

Antag att du och din man vardera har 400.000 kronor som är giftorättsgods och ska räknas in i bodelning. Först tittar man på om ni har skulder och räknar därefter av dessa (11 kap. 2 § ÄktB).

Du: Giftorättsgods 400.000 kr, Skulder 0 kr.
    Din man: Giftorättsgods 400.000 kr, Skulder 200.000 kr.

Ert totala giftorättsgods blir 600.000 kr. 400.000 kr från din egendom, och 200.000 kr från din man. Denna summa delas sedan på två och man får fram vad ni får vardera (11 kap. 3 § ÄktB). I förevarande exempel får ni därmed 300.000 kr var.

Exempel 2 ? Din mans skulder överstiger hans giftorättsgods

Du: Giftorättsgods 400.000 kr, Skulder 0 kr.
    Din man: Giftorättsgods 400.000 kr, Skulder 500.000 kr.

I detta fallet blir det totala giftorättsgodset 400.000 kr och din man har kvar en skuld på 100.000 kr. I exemplet delas de 400.000 kronorna mellan er och ni får 200.000 kr var. Du behöver således inte ta över din mans skuld.

Svar på tråden Vad kostar det att skilja sig?