• Anonym (Tjejen)

Vad kostar det att skilja sig?

Hej, 

Jag och min sambo/ex ska skilja oss, vi bor fortfarande ihop men ska flytta isär snart då det inte går att vara ihop längre. Han var otrogen och behandlat mig så oerhört dåligt.

Min fråga är bara- vad kostar det att skilja sig? Någon som vet? Har erfarenhet? Googlat lite och såg att det kan kosta oerhört mycket pengar upp till 75,000 kronor stämmer det? Vill bara veta, det får kosta vad det kosta vill, jag vill inte vara med honom mer.

Jag är 26, han är 32, vi bor i en hyreslägenhet, har inga möbler som är våra, har inga barn, inget gemensamt sparade eller inga såna testamente osv. Vet inte om sånt spelar roll..tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad kostar det att skilja sig?
  • Anonym (K)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:16:04 följande:

Hej från tjejen som skrev tråden! 

Jo vi är registrerade som gifta. Men vi hade liksom aldrig ett bröllop men gifte oss med en liten ceremoni, så därför jag skrev sambo. Men jag har inget sparande jag gick precis ut universitet och han har inget sparande heller, och inget gemensamt sparande så det kommer liksom inte bli några tvister! Det är ett gemensamt beslut vi tar.

Men att ANSÖKA om skilsmässa kostar 900 kronor men sen kanske det blir skyhöga kostnader sen? Men ska ansöka och sen får man väl se vad för kostnader som kommer!

Men sluta..... Ni ÄR gifta, du kan inte kalla er sambos bara för att ceremonin var liten. Att ansöka kostar 900 kr men om ni vill anlita advokater kostar det så klart mer. Om ni är helt överens skriver ni bodelningen själva och registrerar hos Skv (gratis). Om ni inte är överens ansöker ni om en bodelningsförrättare hos Tingsrätten (kan vara gratis).

Har ni verkligen noll kronor var på kontot? Inga skulder heller? Äger ni inte ens möblerna i hemmet? Ja, om ni är överens är det som sagt snabbt gjort iaf.
  • Anonym (Tjejen)

Tack för alla svar! Kände en liten lättnad i denna MISÄR! Vill bara vara skild nu. Och gud vad snabbt man fick svar här! Ni är ju änglar.

/Tjejen som skrev inlägget

• Anonym (Annica)

Det tillkommer inga andra avgifter!
    Dock måste ni göra en bodelning, men den kan ni göra själva om ni är överens och inte har massa saker, pengar, fordon, hus, osv. Googla lite och se om du hittar några exempel ni kan kopiera och anpassa efter era förhållanden. Bodelningen måste lämnas in, så se till att göra den även om det känns onödigt.

• Anonym (Tjejen)

Men om han har skulder som han hade innan han gifte sig med mig vad händer då? Vad gör man då? 

• 19mark82

ni äger inget gemensamt, inga barn och inte ens gifta, vad menar du med att "det ska kosta 75 000kr" ? Jag kanske missar något men mig veterligen behöver du bara leta ett eget boende o flytta ut därefter (alternativt gör detta det ditt ex, beror på vilket namn står lägenhet i). 0 kronor alltså..

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:16:04 följande:

Jo vi är registrerade som gifta. Men vi hade liksom aldrig ett bröllop men gifte oss med en liten ceremoni, så därför jag skrev sambo.

Äktenskap är ett juridiskt begrepp, det har inget med storleken på festen ni ev hade.....

Är ni överens ang fördelningen av giftorättsgodset så kostar det som sedan sagts inte mer än de 900:-/pers som tingsrätten har i administrationsavgift för att upplösa äktenskapet.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:24:32 följande:

Men om han har skulder som han hade innan han gifte sig med mig vad händer då? Vad gör man då? 

Samma sak som skulle hänt om han hade haft stora tillgångar innan ni gifte er, ni delar allt rakt av......

Nästan iaf, skulden räknas bort från lotten vid bodelningen, finns inga tillgångar att fördela så....
  • Anonym (E)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:22:54 följande:

/Tjejen som skrev inlägget

Det står trådstartare på alla dina inlägg :P
  • Anonym (m.nk,ö)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:24:32 följande:

Hans skulder är hans, du behöver inte betala dem så 900 kr i skilsmässoansökan är vad det kostar och ev frimärke. 

Eftersom ni inte har några barn så blir ni också skilda direkt efter att tingsrätten gått igenom er ansökan och beviljat den så att säga. Dock, om någon av er begär det kan det bli betänketid. 

• Anonym (K)
    19mark82 skrev 2022-09-19 19:25:06 följande:

ni äger inget gemensamt, inga barn och inte ens gifta, vad menar du med att "det ska kosta 75 000kr" ? Jag kanske missar något men mig veterligen behöver du bara leta ett eget boende o flytta ut därefter (alternativt gör detta det ditt ex, beror på vilket namn står lägenhet i). 0 kronor alltså..

Nej, det spelar ingen roll vem som står på kontraktet. Om de gör en bodelning kan lägenheten tillfalla den av dem som anses ha störst behov.
Svar på tråden Vad kostar det att skilja sig?