• Anonym (K)

Vad kostar det att skilja sig?

Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:16:04 följande:

Hej från tjejen som skrev tråden! 

Jo vi är registrerade som gifta. Men vi hade liksom aldrig ett bröllop men gifte oss med en liten ceremoni, så därför jag skrev sambo. Men jag har inget sparande jag gick precis ut universitet och han har inget sparande heller, och inget gemensamt sparande så det kommer liksom inte bli några tvister! Det är ett gemensamt beslut vi tar.

Men att ANSÖKA om skilsmässa kostar 900 kronor men sen kanske det blir skyhöga kostnader sen? Men ska ansöka och sen får man väl se vad för kostnader som kommer!

Men sluta..... Ni ÄR gifta, du kan inte kalla er sambos bara för att ceremonin var liten. Att ansöka kostar 900 kr men om ni vill anlita advokater kostar det så klart mer. Om ni är helt överens skriver ni bodelningen själva och registrerar hos Skv (gratis). Om ni inte är överens ansöker ni om en bodelningsförrättare hos Tingsrätten (kan vara gratis).

Har ni verkligen noll kronor var på kontot? Inga skulder heller? Äger ni inte ens möblerna i hemmet? Ja, om ni är överens är det som sagt snabbt gjort iaf.
  • Anonym (K)
    19mark82 skrev 2022-09-19 19:25:06 följande:

ni äger inget gemensamt, inga barn och inte ens gifta, vad menar du med att "det ska kosta 75 000kr" ? Jag kanske missar något men mig veterligen behöver du bara leta ett eget boende o flytta ut därefter (alternativt gör detta det ditt ex, beror på vilket namn står lägenhet i). 0 kronor alltså..

Nej, det spelar ingen roll vem som står på kontraktet. Om de gör en bodelning kan lägenheten tillfalla den av dem som anses ha störst behov.
  • Anonym (K)
    Anonym (m.nk,ö) skrev 2022-09-19 19:31:55 följande:

Hans skulder är hans, du behöver inte betala dem så 900 kr i skilsmässoansökan är vad det kostar och ev frimärke. 

Eftersom ni inte har några barn så blir ni också skilda direkt efter att tingsrätten gått igenom er ansökan och beviljat den så att säga. Dock, om någon av er begär det kan det bli betänketid. 

Skulder räknas också av i en bodelning, alla tillgångar och skulder räknas med. Eftersom de inte har några tillgångar vet jag inte hur det blir, om ts blir skyldig honom halva skulden, men det finns ju gratis jurister att fråga om en så enkel sak.
  • Anonym (K)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 19:39:04 följande:

Jaha visste inte att det stod att jag är trådskaparen när jag svarar eftersom jag skrev anonym signatur hehe sorry. Missade.

Men sen undrar jag, för att ansöka om skilsmässa online så kostar det 900kr och sen måste man identifiera sig online men han är inte svensk utan han är fransk så han kan inte identifiera sig online där, kan man ansöka om skilsmässa själv då? Det står att man kan ansöka själv eller gemensamt. Undrar bara hur det funkar där om någon snäll själ vet. 

Ja du kan ansöka om skilsmässa på egen hand.
  • Anonym (K)
    Anonym (m.nk,ö) skrev 2022-09-19 19:51:10 följande:

Var och en ansvarar för sina skulder vid skilsmässa. TS behöver alltså bara betala 900 kr, eller eg halva den summan, men vill man bara bli skild så tar man antagligen hela kostnaden. Sen får de dela på en ev bodelningsmans kostnad, men det behövs oftast inte när man inte har några tillgångar att tala om. 

Exempel 1 ? Din mans skulder är mindre än hans giftorättsgods

Antag att du och din man vardera har 400.000 kronor som är giftorättsgods och ska räknas in i bodelning. Först tittar man på om ni har skulder och räknar därefter av dessa (11 kap. 2 § ÄktB).

Du: Giftorättsgods 400.000 kr, Skulder 0 kr.
    Din man: Giftorättsgods 400.000 kr, Skulder 200.000 kr.

Ert totala giftorättsgods blir 600.000 kr. 400.000 kr från din egendom, och 200.000 kr från din man. Denna summa delas sedan på två och man får fram vad ni får vardera (11 kap. 3 § ÄktB). I förevarande exempel får ni därmed 300.000 kr var.

Exempel 2 ? Din mans skulder överstiger hans giftorättsgods

Du: Giftorättsgods 400.000 kr, Skulder 0 kr.
    Din man: Giftorättsgods 400.000 kr, Skulder 500.000 kr.

I detta fallet blir det totala giftorättsgodset 400.000 kr och din man har kvar en skuld på 100.000 kr. I exemplet delas de 400.000 kronorna mellan er och ni får 200.000 kr var. Du behöver således inte ta över din mans skuld.

Ja? Det kommer ändå kosta ts eftersom skulden dras från hans gg och sedan delar de på resten, dvs ts gg. Oavsett att ts påstår att de inte har nånting så sitter de knappast i en lägenhet med tomma rum utan en enda möbel och att deras ekonomi ser ut så att de har noll kronor på kontot den 25:e när de får lön. Det kanske inte finns några stora summor men någon tusenlapp kan de väl ändå ha får man hoppas. Och möblerna räknas också som tillgångar, för säng har de väl åtminstone, och lite annat.
  • Anonym (K)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-19 20:30:40 följande:
    Ingen vid sina sinnes fulla bruk drar ingång process med bodelningsförättare över några tusenlappar i kontanter och ett bohag med ikeamöbler....
    Ja ts får väl berätta om de verkligen står på plus minus noll i slutet av månaden eller hur det ser ut. Sen sinnens fulla bruk, ja du, det finns de som är snikna så man vet aldrig om exet drar igång en sådan process bara för att skriva av lite skulder, beror också på om man vill vara taskig mot den som vill skiljas osv. Väldigt lite förvånar mig när det gäller hur lågt människor kan sjunka.
  • Anonym (K)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 21:25:19 följande:

Åh ni skriver om giftorättsgods osv, vi har aldrig köpt något ihop som lägenhet eller hus eller ens möbler. Vi bor i en möblerad hyreslägenhet och alltid betalat allt 50/50. Och vi äger ingen bil eller nånting, så vi vill bara skilja oss, jag vill inte ha något från honom och han vill inte ha nåt från mig. Så bodelning och allt sånt det behöver vi inte som sagt! Så som sagt hoppas jag att det bara kostar 900kr som ni säger! Tack för alla era svar, ni är ju änglar! 

Det spelar ingen roll. Allt ni ägde innan ingår också i giftorättsgodset, dvs allt ska delas lika efter värdet. Dvs även möbler som ni köpte innan.

Jo, du behöver bodelning för han har rätt att i upp till ett år begära en sådan annars.

Har ni verkligen NOLL kronor på era konton också...?
  • Anonym (K)
    Anonym (Tjejen) skrev 2022-09-19 21:43:50 följande:

Ok, så man ska göra en bodelning? Får googla vad det kostar. Men nej jag äger inga möbler, det är mina föräldrars för jag bodde hemma innan och samma med honom, han äger inga möbler själv som är hand för han har bara hyrt möblerade lägenheter. Jo jag har min egen lön och han har sin men jag vill inte kräva några pengar från honom och han vill inte ha något av mig, vi har alltid betalat 50/50 på hyra och mat och sånt. Men jag fattar inte, om jag har mina egna guldsmycken och sånt det är ju mina grejer. Men jag ska kolla upp det här med bodelning som sagt det ska inte vara några problem eftersom vi båda bara vill skilja oss och hans grejer är hans och mina grejer är mina!

Bodelning kostar noll om ni gör det själva. Den ska registreras hos Skv.

Men alltså, ni har väl möbler i lägenheten, eller hur? Vems är de? Dina då bara, som du fått av dina föräldrar? Och han hade inga möbler med sig alls? Han har rätt till hälften utifrån värdet, bara så du vet. Det spelar ingen roll att du fick dem.

Just smycken och andra sådana personliga saker brukar man få behålla, men kolla det också för säkerhets skull.
  • Anonym (K)

Och jag frågade ju förut men har ni verkligen NOLL på era konton båda två? För det är en sak vad han säger nu, men han kan när som helst ändra sig och kräva att ni gör en bodelning enligt lag, och då ska sånt också räknas med.

• Anonym (K)
    AndreaBD skrev 2022-09-20 13:12:26 följande:
    Just det, det missade jag ju. Om man inte är gift, så behöver man ju inte heller skilja sig. Det är bara att flytta isär.
    De är gifta.
Svar på tråden Vad kostar det att skilja sig?