• K Markatta

Centerns vägval

C gjorde ett dåligt riksdagsval och backade mest av alla partier. I tidigare starka centerfästen på landsbygden var det på sina håll frågan om ett rejält ras i väljarstöd medan partiet istället gick framåt i större städer.

Idag meddelade partiledaren Annie Lööf sin avgång.

Vem tar nu över som partiledare och vilken politisk inriktning blir det under den här mandatperioden? Kommer partiet se sig som en del av ett vänsterblock eller kommer man röra sig tillbaka mot M? Det har på ytan rått politisk enighet i C men nu efter valet blir det tydligt att det finns två falanger, precis som i L.

Följande artikel ger en inblick i partiets inre stridigheter:

omni.se/ckallor-befarar-hard-strid-efter-avgangen-kommer-slita-varandra-i-stycken/a/LlnPb1

"Ledande Centerpolitiker befarar en partiledarstrid efter Lööfs avgång som kan komma att splittra partiet, rapporterar Aftonbladet med hänvisning till källor inom C.

- Jag tror att vi kommer att slita varandra i stycken. Det blir fullt inbördeskrig, säger en av dem.

Orsaken till att en strid kan blossa upp uppges vara att det finns två falanger inom partiet, där den ena sidan anser att man gått för mycket åt vänster, och kan tänka sig ett visst samarbete med Sverigedemokraterna. Den andra är av motsatt åsikt."

• Svar på tråden Centerns vägval
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-09-17 13:25:05 följande:
    Men herregud, nu får du ge dig.

Hur kan du ens lite vrida det jag skrev som du citerade till "hat"??

Är det hatfullt att tycka att S-MP-V-C har uppvisat ett dåligt samarbete under mandatperioden som gått? Att den präglats av interna låsningar orsakat av att de ingående parterna visat sig vara fullständigt oförmögna att kompromissa och finna lösningar?

Att peka ut inkompetens och dåligt beteende är inte hat. Att tycka att Lööf är labil och känslodriven är inte hat.

Att bygga sig en åsikt ang någon annan enbart baserat på dennes grupptillhörighet..... Där börjar vi snacka hat och diskriminering....

Att t.ex vägra arbeta med en budget enbart på grund av vem eller vilka som förhandlat fram den, utan att ens kunna peka ut minsta sakfråga i den som man själv motsätter sig..... Det är inget annat än rent o skärt känslostyrt hat.
    När det spelar mindre roll vem som säger något än vad den faktiskt säger..... Det är känslostyrt hat.
    Att gå till personangrepp är hat. Dina privata åsikter hur än starkt du känner dem är inte saklig information om en folkvald representant.. Om du tror det har du skaffat dig dina referensramar på helt fel ställen. Vidare är det härskartekniker att nedlåtande benämna centerledaren för  "donna" och blanda in hennes hårfärg.

Centern får föra precis vilken politik de vill utan att först behöva få ditt eller SDs godkännande och de vill inte ha SDs politik. Tugga i dig det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-09-17 14:21:17 följande:
    Att gå till personangrepp är hat. Dina privata åsikter hur än starkt du känner dem är inte saklig information.

Centern får föra precis vilken politik de vill utan att först behöva få ditt eller SDs godkännande och de vill inte ha SDs politik. Tugga i dig det.
    Att sakligt problematisera eller ifrågasätta en persons beteende eller kompetens är absolut inga personangrepp.

Jag anser t.ex inte att ditt argumenterande mot mig här och nu är en form av varken personangrepp eller hat, det blir mer ett uppvisande av arrogans.

Givetvis för alla partier föra precis vilken politik de vill, utan någons godkännande.
    För egen del passar det min egen agenda helt ypperligt om Centern fortsatte på den bana som de slagit sig in på, det lär garantera ett resultat under spärren 2026.
    Det tråden handlar om är ju varför Centern tappat 1/3 av sina väljare på 4 år, jag försöker bara förklara varför, inte argumentera att de inte får driva den politik de gjort.
  • nattuw
    Tecum skrev 2022-09-16 21:22:37 följande:
    Lööf stod fast vid att inte samarbeta med SD under hela mandatperioden, till skillnad från övriga alliansen.
    Uppenbarligen tyckte väljarna inte att det räckte med att bara fokusera på andra partiers göranden och låtanden.
    Tecum skrev 2022-09-16 21:22:37 följande:
    Om väljarna bemödat sig om att ta reda på vilken politik som C står för skulle de se att de frågor som C driver försöker de få majoritet för i riksdagen. Så gör att seriösa partier.
    OM C bemödat sig med att framföra sin egen politik istället för att vara så fixerad vid SD så hade det nog gått bättre.
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-09-17 15:30:44 följande:
    Att sakligt problematisera eller ifrågasätta en persons beteende eller kompetens är absolut inga personangrepp.

Jag anser t.ex inte att ditt argumenterande mot mig här och nu är en form av varken personangrepp eller hat, det blir mer ett uppvisande av arrogans.

Givetvis för alla partier föra precis vilken politik de vill, utan någons godkännande.
    För egen del passar det min egen agenda helt ypperligt om Centern fortsatte på den bana som de slagit sig in på, det lär garantera ett resultat under spärren 2026.
    Det tråden handlar om är ju varför Centern tappat 1/3 av sina väljare på 4 år, jag försöker bara förklara varför, inte argumentera att de inte får driva den politik de gjort.
    Så du är leg. psykolog, har träffat Lööf och gjort en professionell bedömning av hennes psykiska status och bedömt henne som labil. Då ber jag om ursäkt för att jag sa att du var osaklig och nu kan vi istället adressera det brott du gjort dig skyldig till vilket är att lämna ut sekretesskyddade uppgifter.

Eller är du ändå bara en tyckare som går till personangrepp?
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-09-17 16:04:09 följande:
    Så du är leg. psykolog, har träffat Lööf och gjort en professionell bedömning av hennes psykiska status och bedömt henne som labil.
    Det räcker gott o väl med lite sunt bondförnuft för att ställa den diagnosen efter att ha hört människan prata i alla dessa debatter....

Uppenbarligen tänker ju även 1/3 av deras tidigare väljare ungefär likadant...
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-09-17 17:31:52 följande:
    Det räcker gott o väl med lite sunt bondförnuft för att ställa den diagnosen efter att ha hört människan prata i alla dessa debatter....

Uppenbarligen tänker ju även 1/3 av deras tidigare väljare ungefär likadant...
    Nej, det räcker inte alls med "lite sunt bondförnuft" för att uttala sig om andra människors mentala status. Det är precis därför det finns utbildade som särskilt ägnar sig åt detta. På tal på arrogant inställning.

Och nej, du har absolut INGEN aning om hur de människor som röstade på ett annat parti än C resonerade när de röstade på ett annat parti.

Tycka, tro och tänka är inte fakta.
  • Flash Gordon

Centern har en lång resa framför sig att återvända till den högra sidan av politiken. Som jag skrivit på annat ställe så kan det behövas en partiledare/-inna emellan som tar den värsta skiten innan näste tar dem i mål.

Den dagen har vi en riksdag som med dagens resultat har 200 mandat för högern mot 149 för vänstern. Klart S är stressade över det.

Internt från C kommer detta, vad C behöver göra:

www.di.se/debatt/debatt-dags-att-navigera-centern-ut-ur-atervandsgranden/

Det räcker alltså med att C inte aktivt motsätter sig Ulf och M för att vänstern ska vara borta ur spelet. Jag tror det kommer att vara ganska snabbt gjort för C att komma fram till den ståndpunkten.

Blå och gul
  • Tecum
    Flash Gordon skrev 2022-09-19 10:51:01 följande:
    Centern har en lång resa framför sig att återvända till den högra sidan av politiken. Som jag skrivit på annat ställe så kan det behövas en partiledare/-inna emellan som tar den värsta skiten innan näste tar dem i mål.

Den dagen har vi en riksdag som med dagens resultat har 200 mandat för högern mot 149 för vänstern. Klart S är stressade över det.

Internt från C kommer detta, vad C behöver göra:

www.di.se/debatt/debatt-dags-att-navigera-cen.../

Det räcker alltså med att C inte aktivt motsätter sig Ulf och M för att vänstern ska vara borta ur spelet. Jag tror det kommer att vara ganska snabbt gjort för C att komma fram till den ståndpunkten.
    Riktigt så enkelt är det inte. Det är ju inte M som är problemet utan SD och M äter ju ur handen på SD. Det är alltså SD som C inte ska motsätta sig och dit är vägen lång.

Och om C också sätter sig i högerburen innebär det ett lämmeltåg av röster från C till i första hand S, jag skulle tippa på 3-4 procentenheter. C kan kompensera sig med röster från högerpartierna men det hjälper inte upp blocket.
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2022-09-19 18:41:55 följande:
    Riktigt så enkelt är det inte. Det är ju inte M som är problemet utan SD och M äter ju ur handen på SD. Det är alltså SD som C inte ska motsätta sig och dit är vägen lång.

Och om C också sätter sig i högerburen innebär det ett lämmeltåg av röster från C till i första hand S, jag skulle tippa på 3-4 procentenheter. C kan kompensera sig med röster från högerpartierna men det hjälper inte upp blocket.
    Kort eller lång, det är dit C är på väg.

Centerpartister talar redan om att "kunna prata med alla" som kod för att kunna prata med M igen, oavsett om M är beroende av SD eller inte.

"Kunna prata med alla" är precis samma ord som först KD och sedan M sa när de gav upp idén om att kunna isolera (idag) 20% av folket. 

Och C behöver inte ens aktivt samarbeta med SD. De kan låtsas vara breda på mitten då det räcker med att de lägger ned sina röster i en statsminister-omröstning om Ulf så går en M-ledd regering genom. Sedan kan de "prata med alla" om enskilda politiska förslag som de vill driva genom.

En sådan utveckling vore förödande för Socialdemokraternas grepp över svensk politik. De skulle vara satta på avbytarbänken tills de antingen byter politik och blir som sina danska partivänner eller tills högern helt gör bort sig politiskt.
    .
    Blå och gul
  • Kaffekopp242322
    nihka skrev 2022-09-17 12:12:43 följande:
    Hatinläggen kommer fortfarande från hängivna SDare på FL:

"För mig är det hur enkelt som helst att förstå att L och SD kommer lösa detta ofantligt mycket bättre än den röd-grön-komunisktiska röran, toppat med en helt labil och känslostyrd rödhårig donna, någonsin klarade av."

Man fortsätter i vanlig ordning att hata ut motståndet. En gubbe med hängselbyxor kanske man tänker sig att man kan hitta bland de egna leden. SD-representanter har ju tidigare visat sig vara bra på att skutta mellan olika partier/bli politiska vildar beroende på vad behovet för dagen är.

Vet du hur hotbilden mot Åkesson ser ut?
    Vårt första val var någon gång 1921. Det var efter skotten i Sarajevo 1914 och första världskrigets slut 1918

Vad jag förstått var tanken att demokratin skulle ersätta hot och hat med en dialog mellan olika väljargruppers representanter. Demokratin ska göra hot och våld överflödigt.

Hon svek väljarna och gick till vänster - trots att hon marknadsfört sig som höger. Hon svek demokratin. Då återgår debattklimatet till något liknande skotten i Sarajevo.
Svar på tråden Centerns vägval