• K Markatta

Centerns vägval

C gjorde ett dåligt riksdagsval och backade mest av alla partier. I tidigare starka centerfästen på landsbygden var det på sina håll frågan om ett rejält ras i väljarstöd medan partiet istället gick framåt i större städer.

Idag meddelade partiledaren Annie Lööf sin avgång.

Vem tar nu över som partiledare och vilken politisk inriktning blir det under den här mandatperioden? Kommer partiet se sig som en del av ett vänsterblock eller kommer man röra sig tillbaka mot M? Det har på ytan rått politisk enighet i C men nu efter valet blir det tydligt att det finns två falanger, precis som i L.

Följande artikel ger en inblick i partiets inre stridigheter:

omni.se/ckallor-befarar-hard-strid-efter-avgangen-kommer-slita-varandra-i-stycken/a/LlnPb1

"Ledande Centerpolitiker befarar en partiledarstrid efter Lööfs avgång som kan komma att splittra partiet, rapporterar Aftonbladet med hänvisning till källor inom C.

- Jag tror att vi kommer att slita varandra i stycken. Det blir fullt inbördeskrig, säger en av dem.

Orsaken till att en strid kan blossa upp uppges vara att det finns två falanger inom partiet, där den ena sidan anser att man gått för mycket åt vänster, och kan tänka sig ett visst samarbete med Sverigedemokraterna. Den andra är av motsatt åsikt."

• Svar på tråden Centerns vägval
  • KillBill
    Tecum skrev 2022-10-22 10:10:06 följande:
    Nja, detta är mitt hemlän och det kan faktiskt bli tvärtom, slutet för M i Sölvesborg. Det är redan ett jävla liv bland M-väljare i kommunen, de röstade på ett fortsatt samstyre och svekdebatter han bara börjat. M-ledningen kommer inte att hamna i en storm utan i en orkan av protester och jag är tveksam till om den nya koalitionen klarar hela mandatperioden.

Det är inte politiken som orsakat sprickan utan personmotsättningar, två starka kvinnor som inte kan samarbeta. Louise Erixson är ung, snygg karismatisk och kompetent och den äldre M-kvinnan tål inte det. 
    När en politiker måste förklara att man inte är korrupt förhåller det sig ofta tvärtom..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    Tecum skrev 2022-10-22 10:10:06 följande:
    Nja, detta är mitt hemlän och det kan faktiskt bli tvärtom, slutet för M i Sölvesborg. Det är redan ett jävla liv bland M-väljare i kommunen, de röstade på ett fortsatt samstyre och svekdebatter han bara börjat. M-ledningen kommer inte att hamna i en storm utan i en orkan av protester och jag är tveksam till om den nya koalitionen klarar hela mandatperioden.

Det är inte politiken som orsakat sprickan utan personmotsättningar, två starka kvinnor som inte kan samarbeta. Louise Erixson är ung, snygg karismatisk och kompetent och den äldre M-kvinnan tål inte det. 
    Så du menar att varken den helt kompetente Erixon eller hela SD i Sölvesborg inte klarar av att hantera en stycken, vad var det du ville få det till, svartsjuk tant 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KillBill skrev 2022-10-22 10:25:33 följande:
    När en politiker måste förklara att man inte är korrupt förhåller det sig ofta tvärtom..
    Den helt "kompetenta" Erixson sätter sig själv i en högst komprometterande situation.
  • Tecum
    nihka skrev 2022-10-22 10:41:12 följande:
    Så du menar att varken den helt kompetente Erixon eller hela SD i Sölvesborg inte klarar av att hantera en stycken, vad var det du ville få det till, svartsjuk tant  smile2.gif
    Delvis är det så, som förhandlare är Erixon mindre bra. Hon blev även utmanad om gruppledarposten i sitt eget parti och har fått kritik för att hon syns för lite i kommunalhuset och för mycket i media. En viss sanning och en viss avundsjuka i det. Men hon har fått saker uträttade och ffa har hon satt Sölvesborg på kartan, även internationellt. Hon är på det sättet en tillgång och populär även utanför partiet. Men visst har kammen växt på henne och med 40% i ryggen är kompromissviljan begränsad.
    Men Kith Mårtensson är ännu värre, hon ställde orimliga krav och ville inte ens förhandla. Hon hade en agenda från allra första början och svek sina väljare som var övertygade om att de röstade på ett fortsatt samstyre. Det kommer att bli ett blodigt krig i M...
  • Tecum
    KillBill skrev 2022-10-22 10:25:33 följande:
    Du tycks se korruption överallt, du kanske bara vill ha uteliggare på maktpositioner då de inte har någon kontakt alls i samhället (utom systembolaget och soc)? 

Sen måste jag säga att om det är korruption att få någon mer positiv till havsbaserad vindkraft kan jag ha överseende med det...
  • Tecum
    nihka skrev 2022-10-22 10:45:59 följande:
    Den helt "kompetenta" Erixson sätter sig själv i en högst komprometterande situation.
    Stör det dig att jag kallar en SD-politiker kompetent? Att avfärda alla i ett parti som misslyckade stärker dom-mot-osskänslan och gynnar bara antidemokratiska krafter. Lite objektivitet har aldrig skadat.
  • nihka
    Tecum skrev 2022-10-22 10:56:16 följande:
    Delvis är det så, som förhandlare är Erixon mindre bra. Hon blev även utmanad om gruppledarposten i sitt eget parti och har fått kritik för att hon syns för lite i kommunalhuset och för mycket i media. En viss sanning och en viss avundsjuka i det. Men hon har fått saker uträttade och ffa har hon satt Sölvesborg på kartan, även internationellt. Hon är på det sättet en tillgång och populär även utanför partiet. Men visst har kammen växt på henne och med 40% i ryggen är kompromissviljan begränsad.
    Men Kith Mårtensson är ännu värre, hon ställde orimliga krav och ville inte ens förhandla. Hon hade en agenda från allra första början och svek sina väljare som var övertygade om att de röstade på ett fortsatt samstyre. Det kommer att bli ett blodigt krig i M...
    Om en schism med en annan individ, om det skulle handla om det, leder till att det egna partiet mister makten i sin kommun är man helt enkelt inte kompetent. Och inte partiet heller.

Det är inte möjligtvis så att SD blivit lite för stora i sina kläder till och med för Sölvesborg och inte vill kompromissa med någon medan alla andra är villiga att kompromissa med varandra? 40% kör inte över 60% utan det blir i så fall tvärtom.
  • nihka
    Tecum skrev 2022-10-22 11:11:49 följande:
    Stör det dig att jag kallar en SD-politiker kompetent? Att avfärda alla i ett parti som misslyckade stärker dom-mot-osskänslan och gynnar bara antidemokratiska krafter. Lite objektivitet har aldrig skadat.
    Vi har väl bara lite olika syn på vad man ska se som kompetent. Lite insyn i vad som räknas som jäv har aldrig skadat.
  • nihka
    Tecum skrev 2022-10-22 11:00:36 följande:
    Du tycks se korruption överallt, du kanske bara vill ha uteliggare på maktpositioner då de inte har någon kontakt alls i samhället (utom systembolaget och soc)? 

Sen måste jag säga att om det är korruption att få någon mer positiv till havsbaserad vindkraft kan jag ha överseende med det...
    Erixsom. Jäv.
  • Tecum
    nihka skrev 2022-10-22 11:18:42 följande:
    Vi har väl bara lite olika syn på vad man ska se som kompetent. Lite insyn i vad som räknas som jäv har aldrig skadat.
    Kompetent för mig är den som får något uträttat. Hur definierar du kompetent?
Svar på tråden Centerns vägval