• K Markatta

Centerns vägval

C gjorde ett dåligt riksdagsval och backade mest av alla partier. I tidigare starka centerfästen på landsbygden var det på sina håll frågan om ett rejält ras i väljarstöd medan partiet istället gick framåt i större städer.

Idag meddelade partiledaren Annie Lööf sin avgång.

Vem tar nu över som partiledare och vilken politisk inriktning blir det under den här mandatperioden? Kommer partiet se sig som en del av ett vänsterblock eller kommer man röra sig tillbaka mot M? Det har på ytan rått politisk enighet i C men nu efter valet blir det tydligt att det finns två falanger, precis som i L.

Följande artikel ger en inblick i partiets inre stridigheter:

omni.se/ckallor-befarar-hard-strid-efter-avgangen-kommer-slita-varandra-i-stycken/a/LlnPb1

"Ledande Centerpolitiker befarar en partiledarstrid efter Lööfs avgång som kan komma att splittra partiet, rapporterar Aftonbladet med hänvisning till källor inom C.

- Jag tror att vi kommer att slita varandra i stycken. Det blir fullt inbördeskrig, säger en av dem.

Orsaken till att en strid kan blossa upp uppges vara att det finns två falanger inom partiet, där den ena sidan anser att man gått för mycket åt vänster, och kan tänka sig ett visst samarbete med Sverigedemokraterna. Den andra är av motsatt åsikt."

• Svar på tråden Centerns vägval
  • nattuw
    Flash Gordon skrev 2022-09-26 16:48:29 följande:
    Ungefär så.

Mer gödselstack och mindre Stureplan.
    Bra. Svensk politik behöver mer landsbygd och mindre stockholmsfixering.
  • KillBill

Det är rätt märkligt att det är just centern som drabbas först av eftervalsdebatten. Annie Lööf är ju den enda av de borgerliga partiledarna som kan visa upp ett högre valresultat än innan hon valdes.  Det ska bli spännande när eftervalsdebatten når M, KD och L..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon

Debattartikeln

www.svd.se/a/dwmKaJ/c-politiker-med-lindahl-kan-c-ta-tillbaka-landsbygden

"Centerpartiet står nu inför ett avgörande vägval. 

Ett av vägvalen innebär att fortsätta på den värderings­drivna, ibland närmast identitets­politiska kurs som partiet testat de senaste åren.

Ett annat vägval handlar om att ideologiskt återansluta till partiets rötter på lands­bygden, där tron på varje människas rätt och förmåga att forma sin egen framtid, köksbords­perspektivet och frihetliga värderingar görs tydligare."
    .

Man föreslår Helena Lindahl (okänd för mig) som högsta hönset på centerpartiets bondgård.

.

Blå och gul
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-09-27 05:47:58 följande:

Debattartikeln

www.svd.se/a/dwmKaJ/c-politiker-med-lindahl-kan-c-ta-tillbaka-landsbygden

"Centerpartiet står nu inför ett avgörande vägval. 

Ett av vägvalen innebär att fortsätta på den värderings­drivna, ibland närmast identitets­politiska kurs som partiet testat de senaste åren.

Ett annat vägval handlar om att ideologiskt återansluta till partiets rötter på lands­bygden, där tron på varje människas rätt och förmåga att forma sin egen framtid, köksbords­perspektivet och frihetliga värderingar görs tydligare."
    .

Man föreslår Helena Lindahl (okänd för mig) som högsta hönset på centerpartiets bondgård.

.

Vad jag ser är det inga "tunga" centerpartister på den listan och med tanke på att att Centerpartiet under Annie Lööf har växt samtidigt som Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna har minskat som partier sedan 2010 så vore det otroligt korkat av C att välja samma väg som M, KD och SD.

C tappade på landsbygden men här var nog det faktum att C ville behålla reduktionsplikten en bidragande orsak.

Sedan har det brunblå blocket trampat i klaveret rejält och kommer nu låta exempelvis politiker från Småland representera Norrbotten och politiker från Skåne representera Västerbotten in Riksdagen. Det är inget som imponerar på landsbygden i Norr- och Västerbotten och Centerpartiet kan nog sitta rätt still i båten och ändå ta tillbaka mycket av det de tappade tills nästa val..

Exempel på den sämsta landsbygdspolitiken..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-09-26 17:52:55 följande:

Hahaha

Idag är inte Centerns val det bästa.

Vad i h*e skulle Annie upp i talarstolen och begära sluten omröstning för i striden om tredje vice talman?

Jag tror att de snart ha hållit på att rösta i två timmar om 3:e vice talman. Det är vänstern mot Centern. Vänstern är STÖRRE än Centern (fler röster) så de borde, enligt praxis ha platsen. Men  Annie vill kämpa.

Så länge ingen får en majoritet av rösterna så röstar man om. Max tre gånger. Den tredje gången vinner den som får FLEST röster - oavsett hur få.

Vänstern har vunnit de två första med 46-25 ... ungefär. Och så ca 270 blankröster.

V och MP röstar aktivt på V och C röstar på C. Plus någon ströröst hit eller dit. Resten röstar blankt.

Men att köra en röstprocedur för 349 ledamöter TRE gånger för 3:e vice talman - det är vettigt det, tycker Annie.

Ledamöterna börjar bli rätt trötta i kolan nu. Det flamsas och stojas en hel del.

Sänds live på Riksdagens hemsida.

Lika jobbigt som vanligt för dig när de demokratiska processerna får ha sin gång.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-09-26 16:48:29 följande:
    Ungefär så.

Mer gödselstack och mindre Stureplan.
    Herre Gud! Du är helt out of touch. Gödselstack är för hobbyfarmare, typ Stureplansfolk med sommartorp eller hästfolk med ett par ridhästar.

Du behöver en gjuten gödselplatta, containrar eller dylikt för att kunna bedriva nåt som liknar ett seriöst jordbruk med djurhållning.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tecum
    KillBill skrev 2022-10-22 09:17:07 följande:
    C, S och M och SoL-partiet  tar makten från SD i deras fäste Sölvesborg.  Detta kan vara det första riktiga tecknet på att SDs luftbalong är på väg att spricka.

www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/s-och-m-ka...
    Nja, detta är mitt hemlän och det kan faktiskt bli tvärtom, slutet för M i Sölvesborg. Det är redan ett jävla liv bland M-väljare i kommunen, de röstade på ett fortsatt samstyre och svekdebatter han bara börjat. M-ledningen kommer inte att hamna i en storm utan i en orkan av protester och jag är tveksam till om den nya koalitionen klarar hela mandatperioden.

Det är inte politiken som orsakat sprickan utan personmotsättningar, två starka kvinnor som inte kan samarbeta. Louise Erixson är ung, snygg karismatisk och kompetent och den äldre M-kvinnan tål inte det. 
Svar på tråden Centerns vägval