• Anonym (A)

Bonusbarn naken i min säng, sambo respekterar inte mig

Min sambos dotter som är 7 år kommer ibland in på natten till vår säng. Hon lägger sig förståss där när jag innan har fått gå in till vårt gemensamma barn på 2 år under natten. Inga problem för mig så långt, men hör till saken att hon inte vill ha varken pyjamas eller underkläder på sig när hon sover just nu. Så där ligger hon naken i min säng, vilket jag tycker känns sådär. Jag påtalade för sambon att jag gärna skulle vilja att hon hade åtminstone trosor på sig om hon ska sova i min säng. Vad jag fick till svars var om jag tyckte att hon var äcklig och att han minnsan inte respekterar min önskan.

Detta gör mig såklart uppgiven och besviken på min sambo. Jag känner att det ända lilla "egna" jag har i huset får jag inte ha någon önskan eller åsikt om utan att ska bara anpassa mig.

Överreagerar jag eller är det fel av mig att tycka/känna som jag gör?

• Svar på tråden Bonusbarn naken i min säng, sambo respekterar inte mig
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (A) skrev 2022-09-14 20:43:15 följande:
    Bonusbarn naken i min säng, sambo respekterar inte mig

Min sambos dotter som är 7 år kommer ibland in på natten till vår säng. Hon lägger sig förståss där när jag innan har fått gå in till vårt gemensamma barn på 2 år under natten. Inga problem för mig så långt, men hör till saken att hon inte vill ha varken pyjamas eller underkläder på sig när hon sover just nu. Så där ligger hon naken i min säng, vilket jag tycker känns sådär. Jag påtalade för sambon att jag gärna skulle vilja att hon hade åtminstone trosor på sig om hon ska sova i min säng. Vad jag fick till svars var om jag tyckte att hon var äcklig och att han minnsan inte respekterar min önskan.

Detta gör mig såklart uppgiven och besviken på min sambo. Jag känner att det ända lilla "egna" jag har i huset får jag inte ha någon önskan eller åsikt om utan att ska bara anpassa mig.

Överreagerar jag eller är det fel av mig att tycka/känna som jag gör?

Jag skulle aldrig tillåta ett naket bonusbarn i min säng. som andra redan föreslagit - då får man skaffa fler stora sängar och så får föräldern sova med barnet i en annan säng. jag har inte ens sovit naken med mina egna barn utan de har haft först blöja och sedan trosor/nattlinne på sig. Det skulle kännas alldeles för gränslöst för mig att sova naken med någon annans barn. Det måste man respektera som partner. Min sambo sov med sina söner i deras rum när de var yngre och ville ha sällskap på natten. Vi köpte en 140
    säng till ett rum och en 120 säng till ett annat rum,
  • Anonym (xxx)
    Anonym (A) skrev 2022-09-14 22:03:14 följande:
    Åh jag vet inte om jag vågar.. Hans sätt att uttrycka sig får mig bara att framstå som världens kassaste vuxen. Samtidigt så mår jag dåligt av att jag inte har någon möjlighet att få ha egna åsikter eller tankar om saker.. Desto mer jag trycker på i ett sånthär fall blir det ofta bara värre och värre ifrågasättanden från sambon..
    Det är ju detta som är ditt verkliga problem, du bor tillsammans med någon som inte respekterar dig. Huruvida dottern har trosor eller ej på sig i sängen gör ju inte att hans beteende mot dig mer acceptabelt. 
    Han respekterar dig inte. Vill du verkligen leva med en sådan man? Istället för hänga upp dig på en fråga, se den stora bilden. 
  • Friger

Är dottern 7 år nu så kommer hon förmodligen sluta sova i er säng när som helst.

Känns som en strid som kommer att lösa sig av sig självt.

• Anonym (Siri)

Jag tycker att man bör kunna ha ett vettigt samtal med sin partner. Att han direkt börjar fråga om du tycker barnet är äckligt, om du tycker illa om henne känns så manipulativt. Varför göra det till en sån stor grej så att du alltid måste vika dig för att visa att du inte hatar ungen? Varför kan han inte bara prata normalt om det? 

Eftersom att ni har ett gemensamt barn skulle jag sätta ner foten kring hans sätt att diskutera och säga att det inte är okej. Att ni är föräldrar och att ni måste kunna prata, samarbeta och hitta lösningar tillsammans.

• Anonym (Också bonusmamma)

Nej men han bygger en konflikt. Fråga varför han vill skapa en konflikt för dig kring bonusbarnen. Att inte bli respekterad när man uttrycker ett behov skapar konfliktkänslor.

Ta hjälp av familjesamtal om han "bara blir värre och värre". Ni har ungefär 13 år tills bonusbarnet står på egna ben och ni ska kunna agera familj och föräldrar tillsammans.

• Anonym (prata och respektera)

Att han inte tycker det är nåt problem med en naken dotter i sängen får du acceptera. Han behöver dock kunna acceptera och respektera att det inte känns bra för dig.

Detta måste ni kunna prata om utan att det ska behöva bli obekvämt.
    Om han verkligen tycker att dotterns behov och rätt att sova naken i hans säng är överordnat dina behov så får ni hitta lösningar att jobba runt det.

Antingen en alternativ sovplats för dig, ett gästrum eller liknande, eller också en alternativ lösning för honom och dottern.
    Som flera sagt, en tillräckligt stor säng för dottern så att även pappan får plats.

Om han vägrar acceptera detta och ni inte ens kan prata om saken på ett vuxet sätt så har ni dessvärre andra, större problem och då är det nog själva relationen som behöver belysas.

Jag själv skulle tömma ut alla varianter, kanske byta rum med dottern och ha ett eget rum tills vidare. Då kan han och dottern ha ett gemensamt rum. Vore väl inte det bästa men det blir ett sätt att lägga över frågan till honom. Han måste i slutändan välja att äta kakan eller ha den kvar

• Spucks
    Anonym (xxx) skrev 2022-09-15 08:41:06 följande:
    Det är ju detta som är ditt verkliga problem, du bor tillsammans med någon som inte respekterar dig. Huruvida dottern har trosor eller ej på sig i sängen gör ju inte att hans beteende mot dig mer acceptabelt. 
    Han respekterar dig inte. Vill du verkligen leva med en sådan man? Istället för hänga upp dig på en fråga, se den stora bilden. 
    Exakt detta! Just nu är kanske problemet att du inte vill att hon sover naken i din säng, men det är ju egentligen inte det som är problemet.
    Är din man helt enkelt elakt och vill trycka ner dig med sina onödiga kommentarer? Eller är han så osäker kring sin dotter och/eller sitt föräldrarskap att han känner behövet att försvara sig mot allt som kan uppfattas som kritik? I alla fall är hans beteende mot dig inte okej.
  • Ess
    Anonym (A) skrev 2022-09-14 21:16:25 följande:
    Hur ska jag få honom att förstå det utan att han ska ifrågasätta mig på det vis han gör?

Svara bara jakande varje gång, typ Ja jag tycker illa om att ha xx liggande i min säng. Då tar du udden av spetsen på kommentaren. 

Det är nog rätt vanliga kommentarer från föräldern. Maken testade också det början, men jag bara höll med att jag inte gillade dem. Sen fick man igång en mer kreativ diskussion, när han märkte att jag inte backade från min kritik.

• Ess
    Friger skrev 2022-09-15 08:57:52 följande:

Är dottern 7 år nu så kommer hon förmodligen sluta sova i er säng när som helst.

Känns som en strid som kommer att lösa sig av sig självt.

Ja jag tror också att det inte kommer dröja speciellt länge innan dottern tycker det är pinsamt att va naken med sin pappa och ts.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (A) skrev 2022-09-14 21:16:25 följande:
    Hur ska jag få honom att förstå det utan att han ska ifrågasätta mig på det vis han gör?

Testa med: Nej, du vet mycket väl att jag inte tycker illa om [barnets namn] men jag tycker inte om att hon ligger naken i min säng och det får du elt enkelt lov att respektera. 

För egen del skulle jag säga att du bör kasta ut honom eller flytta för en sådan idiot är inte värt att leva med. Jag tycker det liknar psykisk misshandel det han sysslar med. 

Svar på tråden Bonusbarn naken i min säng, sambo respekterar inte mig