• Trana123

BIM oktober - 2022

Slänger in en ny tråd för oss med BIM i oktober! 

Själv fick jag min första mens idag sen jag slutade med minipiller den 23 augusti! 

nu är jag redo att skaffa ett syskon, har en dotter sen innan som snart blir 2 år :) 

jag hade en cykel på 28 dagar innan jag åt p-piller så min förväntade bim är så isåfall 6/10 om det håller sig så! 

6/10 Trana123

• Svar på tråden BIM oktober - 2022
  • Jojjans
    Katch91 skrev 2022-09-14 18:12:26 följande:

En anledning till att den normala menscykeln börjar strula när man försöker bli gravid kan nog bero på befruktningar  som aldrig implementerar riktigt. En teori som jag tror. I Augusti testade jag neg på ÄL13 och sen positivt ÄL15 och började blöda som en vanlig mens ÄL17.
    Min gissning är att implantation gick igenom men att något viktigt i celldelning var fel vilket resulterade i missfall. Lite hcg men tillräckligt för att rubba min cykel 2-3 dagar.

Nu i sept fick jag implantationssmärta på ÄL+7 men fick aldrig något positivt gravtest. Kände skarpa hugg, vänster om livmoder samt ner mot livmodertapp (har aldrig dessa smärtor annars, varken vid ägglossnings eller mens)  Så det kan ha skett en befruktning som försökte implantera utan någon lycka.
    Med andra ord kom aldrig tillräckligt med hcg ut i blodet för att rubba min cykel och mensen kom som vanligt när gulkroppen skrumpnat och inte längre levererade progesteronet.

Så spermierna kan vara där pga rätt Miljö, alt prickat ägglossning exakt men att antingen kvaliten på spermien, ägget eller slemhinnan i livmodern inte var optimal för fortsatt graviditet.

Sen kan follikelfasen (fas1 och 2) variera beroende på livsstil. Stress, kost, alkohol osv osv kan störa hormonnivåerna vilket resulterar i för tidig eller sen ägglossning. Jag har fått positiva ägglossningstest på både östrogen och LH men hade jag inte tempat hade jag aldrig kunnat bevisa faktisk ägglossning.
    Kroppen kan ju utsöndra LH utan att det finns något ägg Som vinner tävlingen och då kan man få stegring på LH fler gånger under samma cykel för att kroppen försöker ägglossa men omogna ägg är programmerade att inte släppas.

Det är en djungel!

Denna cykel provar jag med Rosenrot fr CD5 och kommer ta två om dagen tills clearblue advanced ger fast glad gubbe. Är på CD6 idag och ska ta mitt första äggtest imorgon.

så kul att det finns fler nördar här :)
    jag tror att det var precis samma sak som hände mig i september; jag kände implantationssmärta och hade jättetydliga symptom dagen efter det, och sen efter det kände jag ingenting mer och mensen kom på utsatt dag (om än väldigt sent på kvällen istället för på morgonen). Fick aldrig något utslag på testen.

• Cocachins
    Katch91 skrev 2022-09-14 18:12:26 följande:

En anledning till att den normala menscykeln börjar strula när man försöker bli gravid kan nog bero på befruktningar  som aldrig implementerar riktigt. En teori som jag tror. I Augusti testade jag neg på ÄL13 och sen positivt ÄL15 och började blöda som en vanlig mens ÄL17.
    Min gissning är att implantation gick igenom men att något viktigt i celldelning var fel vilket resulterade i missfall. Lite hcg men tillräckligt för att rubba min cykel 2-3 dagar.

Nu i sept fick jag implantationssmärta på ÄL+7 men fick aldrig något positivt gravtest. Kände skarpa hugg, vänster om livmoder samt ner mot livmodertapp (har aldrig dessa smärtor annars, varken vid ägglossnings eller mens)  Så det kan ha skett en befruktning som försökte implantera utan någon lycka.
    Med andra ord kom aldrig tillräckligt med hcg ut i blodet för att rubba min cykel och mensen kom som vanligt när gulkroppen skrumpnat och inte längre levererade progesteronet.

Så spermierna kan vara där pga rätt Miljö, alt prickat ägglossning exakt men att antingen kvaliten på spermien, ägget eller slemhinnan i livmodern inte var optimal för fortsatt graviditet.

Sen kan follikelfasen (fas1 och 2) variera beroende på livsstil. Stress, kost, alkohol osv osv kan störa hormonnivåerna vilket resulterar i för tidig eller sen ägglossning. Jag har fått positiva ägglossningstest på både östrogen och LH men hade jag inte tempat hade jag aldrig kunnat bevisa faktisk ägglossning.
    Kroppen kan ju utsöndra LH utan att det finns något ägg Som vinner tävlingen och då kan man få stegring på LH fler gånger under samma cykel för att kroppen försöker ägglossa men omogna ägg är programmerade att inte släppas.

Det är en djungel!

Denna cykel provar jag med Rosenrot fr CD5 och kommer ta två om dagen tills clearblue advanced ger fast glad gubbe. Är på CD6 idag och ska ta mitt första äggtest imorgon.

Hej, men en fråga om man får mens så måste väl det betyda att man 14 dagar innan haft ett ägg som faktiskt lossnat? Eller kan det bara räcka med att man haft en LH stegring 14 dagar tidigare utan äggsläpp? 
  • Katch91

@cocachins
    Du kan också få blödning för att hormonerna tillslut sjunker såpass lågt att man börjar blöda. Men utan ägglossning är det mindre sannolikt att man får en rejäl blödning likt en mens. Men det krävs östrogen för att bygga upp en ordentlig slemhinna i livmodern och östrogen för att äggen ska mogna för lossning och sen krävs det en stark nog gulkropp för att leverera progesteron i 12-16 dagar. 

allt hänger ihop. Men om man tidigare haft en regelbunden cykel som plötsligt börjat strula efter man börjat försöka bli gravid kan en förklaring vara att ägg blir begrundade men inte implanterar prdentligt

• A13xandra13

Börjar fundera på om det jag upplever nu kan vara ett tidigt missfall istället för en mens. Små blödde i tre dagar innan BIM, idag började jag blöda mycket men inte som en vanlig mens. Mer mörkrött och med slem och klumpar? dock har jag inte fått något utslag på de gravtest jag gjorde innan bim.

• Katch91

@jojjans
    Min cykel blev exakt som din!
    min mens kom i fredags kväll. Brukar aldrig få mens på kvällen. Hänt endast fåtal gånger under mitt liv.

• Jojjans
    Katch91 skrev 2022-09-14 20:32:03 följande:

@jojjans
    Min cykel blev exakt som din!
    min mens kom i fredags kväll. Brukar aldrig få mens på kvällen. Hänt endast fåtal gånger under mitt liv.

Väldigt intressant, och gör verkligen i linje med det du skrev ovan om att det nog ofta är så att ett ägg befruktas men det inte ens fäster ordentligt. Går i linje med det jag själv brukar skriv när folk stressar upp sig över att pricka exakt rätt dag med sex, att det är inte så himla svårt att få ett ägg att bli befruktat, utan det svåra är att få det att fästa och utvecklas ordentligt. 
  • Ettanvandarnamn123

någon tog bort mig så lägger in mig här igen :) 

4/10 ettanvandarnamn123
    4/10 Drömmar22
    5/10 ametisten91
    5/19 katch91
    6/10 Trana123 
    6/10 Hannis1983 
    6/10 TrueResolution
    8/10 Cocachins
    8/10 Cykelhjul
    10/10 andromeda236
    10/10 Jojjans
    12/10 Barbrastreisand 
    13/10 A13xandra13
    16/10 maymom 
    18/10 JSAG
    20/10 Ellie0411

• Barbrastreisand

Kul med lite fysiologi nörderi ! 

På tal om annat relaterat till bebisverkstad, så har jag slarvat enormt med vitaminer. Men behöver bli bättre på det nu!
    Brukar ta folsyra, d-vitamin och b-vitamin. (Brukar ibland boosta med d-vitamin inför ägglossning, och b-vitamin boost på äl+6/7 för att hjälpa progesteronet)

Men vet att det även finns andra preparat, något ni kan tipsa om samt beskriva vad det är bra för?:) 

• Katch91

Magnesium krävs för att kroppen skall kunna ta upp och omvandla d-vitamin. Så det kan vara bra att lägga till till kvällen :)
    Jag tar även Zink Omega3+Q10 men slarva med sistnämnd.

Har nu börjat prova Rosenrot, får se va det kan ge. Sen fokar jag på sömnen och dagsljus samt försöker äter mer animalistisk kost. 

• Katch91

MEN är nikotinist??
    Snusat vitt snus i många år. Har vant mig av vid snusen nu med hjälp av vape. Men nu är det sista steget kvar att sluta tvärt med nikotinet?.. 
    Det är jättesvårt och så vet jag med mig att nikotin kan påverka fertiliteten på så sätt att implantation kan bli svårare? 
    Så jag måste sluta, men fasen va svårt det känns.

Mina tidigare grav slutade jag så fort jag fick positivt och hade då inga prob att sluta pga motivationen av graviditete. att sluta innan känns desto svårare

Svar på tråden BIM oktober - 2022