• Anonym (Elak)

Gravid och nytt jobb :(

Jag började i maj ett nytt jobb. Försökt bli gravid i 3 år och gett upp!  I juli tester jag och är ett pluss! Är äldre o börja närma mig 40 så va en chock men en bra sådan.

När jag kommer tillbaka efter semestern berätta mig kollega den ska ha barn med. 
    Är nu livrädd att berätta för chefen! Hon kan inte säga upp mig men känner mig elak. Mitt jobb är inte något man lär sig fort och massa ansvar. Nu behöver hon ersätta oss både.
    Vill inte berätta än men efter kubb men känner hon borde veta snart. Men  kollegan kommer berätta innan mig så kommer känna mig som värsta personen:(

Vad ska man göra? Berätta nu, vänta till kubb? Kan tillägga vi ha stor personalbrist

• Svar på tråden Gravid och nytt jobb :(
  • EpicF

Berätta nät du själv vill. Du kan berätta fram tills 2-3 månader innan du ska gå på föräldraledighet. Att ni har personalbrist eller att hon måste skaffa vikarier (för både dig och kollegan) är inte ditt problem. 

Har du provanställning så berätta när den är färdig, borde vara i november. 

Grattis till graviditeten. 

• Anonym (Elak)
    EpicF skrev 2022-08-30 18:09:31 följande:

Berätta nät du själv vill. Du kan berätta fram tills 2-3 månader innan du ska gå på föräldraledighet. Att ni har personalbrist eller att hon måste skaffa vikarier (för både dig och kollegan) är inte ditt problem. 

Jag har fast jobb så jobb kommer jag ha kvar, men troligen inte exakt samma men det gör mig inget. Antar jag har för mycket pliktkänsla för jobbet,  kanske lite mer än man borde:(
  • Anonym (haj haj)

Det händer att folk blir bortrationaliserade också...

• Anonym (Aurora)
    Anonym (Elak) skrev 2022-08-30 17:54:23 följande:
    Gravid och nytt jobb :(

Jag började i maj ett nytt jobb. Försökt bli gravid i 3 år och gett upp!  I juli tester jag och är ett pluss! Är äldre o börja närma mig 40 så va en chock men en bra sådan.

När jag kommer tillbaka efter semestern berätta mig kollega den ska ha barn med. 
    Är nu livrädd att berätta för chefen! Hon kan inte säga upp mig men känner mig elak. Mitt jobb är inte något man lär sig fort och massa ansvar. Nu behöver hon ersätta oss både.
    Vill inte berätta än men efter kubb men känner hon borde veta snart. Men  kollegan kommer berätta innan mig så kommer känna mig som värsta personen:(

Vad ska man göra? Berätta nu, vänta till kubb? Kan tillägga vi ha stor personalbrist

Alltså, du har ju inte gjort något elakt eller något du ska må dåligt för? En bra arbetsgivare förstår att folk skaffar barn. 
  • Anonym (haj haj)
    Anonym (Aurora) skrev 2022-08-30 19:24:42 följande:
    Alltså, du har ju inte gjort något elakt eller något du ska må dåligt för? En bra arbetsgivare förstår att folk skaffar barn. 
    En arbetsgivare behöver sin nyanställda personal också, eller varför tror du att ho anställde ts?
  • Anonym (Aurora)
    Anonym (haj haj) skrev 2022-08-30 19:33:34 följande:
    En arbetsgivare behöver sin nyanställda personal också, eller varför tror du att ho anställde ts?
    Ingen förväntar sig ju dock att de anställda helt ska sluta leva och helt ge sig till jobbet. Arbetsgivare förstår att folk blir gravida och skaffar barn. Det är en naturlig del av människors liv.
  • Anonym (haj haj)
    Anonym (Aurora) skrev 2022-08-30 19:37:31 följande:
    Ingen förväntar sig ju dock att de anställda helt ska sluta leva och helt ge sig till jobbet. Arbetsgivare förstår att folk blir gravida och skaffar barn. Det är en naturlig del av människors liv.
    Nåja, en barnlös 40-åring är inte den vanligaste om man säger så.
    Får vara hur det vill, som tur är så är jag inte hennes chef.
  • Anonym (Teamis)

Som sagt, ni som läst mig förr förstår nog ännu mer nu.

• Anonym (A)
    EpicF skrev 2022-08-30 18:09:31 följande:

Håller med
  • EpicF

Anställer man kvinnor i fertil ålder, även om de närmar sig 40 år så får man vara beredd på att kvinnorna kan bli gravida. 

Svar på tråden Gravid och nytt jobb :(