Inlägg från: Anonym (Elak) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elak)

Gravid och nytt jobb :(

Jag började i maj ett nytt jobb. Försökt bli gravid i 3 år och gett upp!  I juli tester jag och är ett pluss! Är äldre o börja närma mig 40 så va en chock men en bra sådan.

När jag kommer tillbaka efter semestern berätta mig kollega den ska ha barn med. 
    Är nu livrädd att berätta för chefen! Hon kan inte säga upp mig men känner mig elak. Mitt jobb är inte något man lär sig fort och massa ansvar. Nu behöver hon ersätta oss både.
    Vill inte berätta än men efter kubb men känner hon borde veta snart. Men  kollegan kommer berätta innan mig så kommer känna mig som värsta personen:(

Vad ska man göra? Berätta nu, vänta till kubb? Kan tillägga vi ha stor personalbrist

• Svar på tråden Gravid och nytt jobb :(
  • Anonym (Elak)
    EpicF skrev 2022-08-30 18:09:31 följande:

Berätta nät du själv vill. Du kan berätta fram tills 2-3 månader innan du ska gå på föräldraledighet. Att ni har personalbrist eller att hon måste skaffa vikarier (för både dig och kollegan) är inte ditt problem. 

Har du provanställning så berätta när den är färdig, borde vara i november. 

Grattis till graviditeten. 

Jag har fast jobb så jobb kommer jag ha kvar, men troligen inte exakt samma men det gör mig inget. Antar jag har för mycket pliktkänsla för jobbet,  kanske lite mer än man borde:(
  • Anonym (Elak)

Så här är det  , jag har jobbat flera år på samma ställe men gått upp i en högre tjänst eller vad man ska säga. Hade absolut inte väntat mig bli gravid med det är ju klart det ska hända när man fått en annan tjänst. Jag har själv redan börjat lära upp en ersättare som inte vet än den kommer ersätta mig men bra kandidat.
    Som chef hade jag själv blivit tokig när min styrande personal går och bli gravida direkt.
    Men nu är det som det är och tänker ju självklart inte göra en abort pga jobbet.
    Tanken är berätta om ca 2 veckor men får ont i magen av tanken på samtalet :( har redan en pressad chef 

• Anonym (Elak)
    Citronella skrev 2022-08-31 21:11:31 följande:

Grattis till graviditeten! 

Du behöver inte vara hemma över ett år pappan kan också ta föräldraledigt. Dela lika så slipper du vara borta så länge och din sambo/make får bättre kontakt med barnet också. 

Tanken är att jag max kommer ta 6 mån plus hoppa in när gubben är ledig. Men vi får se vad chefen säger. Som mamma sem med litet barn kan det vara bra med att gå ner i annan tjänst. Som det ser ut nu kommer jag i stort sätt hem och äter och sover på dagarna.  Jag kommer försöka göra övergången för min efterträdare så smidigt som möjligt 
Svar på tråden Gravid och nytt jobb :(