• EpicF

Gravid och nytt jobb :(

Berätta nät du själv vill. Du kan berätta fram tills 2-3 månader innan du ska gå på föräldraledighet. Att ni har personalbrist eller att hon måste skaffa vikarier (för både dig och kollegan) är inte ditt problem. 

Har du provanställning så berätta när den är färdig, borde vara i november. 

Grattis till graviditeten. 

• EpicF

Anställer man kvinnor i fertil ålder, även om de närmar sig 40 år så får man vara beredd på att kvinnorna kan bli gravida. 

• EpicF
    Anonym (Teamis) skrev 2022-08-30 20:01:48 följande:
    Precis, det är därför jag inte anställer dem.
    Så du anställer enbart kvinnor i 60-65 års ålder som är i klimakteriet? 

Du vet att det är diskriminerande.... 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2022-08-30 20:13:04 följande:

Jag var i precis samma sits. Efter flera års försök, gav vi upp. Två månader senare var jag gravid, strax innan jag började på mitt nya jobb.

Min chef hälsade att det faktiskt bara var ett jobb och att livet är viktigare. Efter det har hon anställt en kvinna, som redan på intervjun klargjorde att hon var gravid. 

Eftersom min arbetsgivare är så förstående, är det extra lätt att bjuda till från min sida också. Det är ett givande och ett tagande!

Du framstår bara mer och mer som en usel arbetsgivare och en människa med värdelös människosyn. 

Det är så en arbetsgivare ska vara 
  • EpicF

Anonym (Treamis): Jaha, och hur gör du om en kvinnlig anatölld som lovat dig att hon inte ska ha barn helt plötsligt blir gravid och bestämmer sig att behålla? Sparkar och stämmer? 

• EpicF

Anonym (M) #27: Beror helt och hållet på flera faktorer. Har man fått mage? Alla får inte stor mage eller ens synlig mage. Hur man klär sig? Man kan klä sig så att magen döljs. Hur man mår i övrigt? Alla når inte super dåligt under en graviditet. Vissa får absolut inga krämpor. 

Bad för attityd skulle innebära att ts (eller andra) skulle sägas upp under provanställning som gravida? Att man utövar sin lagliga rätt att inte berätta om graviditeten för 2-3 månade före man ska på föräldraledighet? 

• EpicF

Anonym (Teamis): Många 50-åringar har blitt gravida och många kommer säker att bli det i fortsättningen. 

Du tänker logiskt? Finns inget logiskt tänkande över det du säger eller hur du beter dig som arbetsgivare. 

• EpicF

Anonym (MR): Ovanligt, absolut. Men ändå finns det folk som blir gravida i en ålder av 50 år. Oftast via IVF eller surrogat (och ja, man kan göra det utomlands). Finns även de som blir fostermammor vid 50. Poängen är att även kvinnor på 50+ kan få barn, på ett eller annat sätt. Det är ingen garanti för att de inte skaffar barn. 

• EpicF
    Anonym (Elak) skrev 2022-08-31 19:10:23 följande:

Så här är det  , jag har jobbat flera år på samma ställe men gått upp i en högre tjänst eller vad man ska säga. Hade absolut inte väntat mig bli gravid med det är ju klart det ska hända när man fått en annan tjänst. Jag har själv redan börjat lära upp en ersättare som inte vet än den kommer ersätta mig men bra kandidat.
    Som chef hade jag själv blivit tokig när min styrande personal går och bli gravida direkt.
    Men nu är det som det är och tänker ju självklart inte göra en abort pga jobbet.
    Tanken är berätta om ca 2 veckor men får ont i magen av tanken på samtalet :( har redan en pressad chef 

Jag tror det kommer gå bra. 
  • EpicF

Anonym (M): Ja, jag läste den delen också. Läste hela inlägget före jag svarade. Det är vad iallfall jag brukar göra... 

• EpicF

Anonym (M): Ja, jag läste den delen också. Läste hela inlägget före jag svarade. Det är vad iallfall jag brukar göra...

• EpicF

Anonym (M): Jobbar på ett ställe där man får fast anställning om man medvetet låtsas inte vara gravid? Var har du läst det? 

Jag jobbar på ett ställe där det är helt acceptabelt att bli gravid, vara föräldraledig ellers vabba. Det är också helt acceptabelt att tala om att man ska vara.föräldraledig 3 månader före, inga sura miner för att man håller sig till lagen. Uppskattas också att man säger till tidigare, men är absolut inget krav. 

Sedan får förövrigt alla fast anställning där jag jobbar. Provanställningen är enbart en formalitet. 

Svar på tråden Gravid och nytt jobb :(