• Anonym (Elak)

Gravid och nytt jobb :(

Jag började i maj ett nytt jobb. Försökt bli gravid i 3 år och gett upp!  I juli tester jag och är ett pluss! Är äldre o börja närma mig 40 så va en chock men en bra sådan.

När jag kommer tillbaka efter semestern berätta mig kollega den ska ha barn med. 
    Är nu livrädd att berätta för chefen! Hon kan inte säga upp mig men känner mig elak. Mitt jobb är inte något man lär sig fort och massa ansvar. Nu behöver hon ersätta oss både.
    Vill inte berätta än men efter kubb men känner hon borde veta snart. Men  kollegan kommer berätta innan mig så kommer känna mig som värsta personen:(

Vad ska man göra? Berätta nu, vänta till kubb? Kan tillägga vi ha stor personalbrist

• Svar på tråden Gravid och nytt jobb :(
  • Anonym (J)

Håller helt med!

Anonym (M) skrev 2022-08-31 13:56:55 följande:
    Och du tror att chefen inte märker till november att personen är gravid om hon har plussat i juli?

Då är risken stor att provanställningen sägs upp på grund av personens attityd innan provanställningen är slut även om graviditeten/barnet inte var något hinder till fast anställning.

Jag syftar på ditt råd rent allmänt. Jag har läst att TS är fast anställd.
  • EpicF

Anonym (M) #27: Beror helt och hållet på flera faktorer. Har man fått mage? Alla får inte stor mage eller ens synlig mage. Hur man klär sig? Man kan klä sig så att magen döljs. Hur man mår i övrigt? Alla når inte super dåligt under en graviditet. Vissa får absolut inga krämpor. 

Bad för attityd skulle innebära att ts (eller andra) skulle sägas upp under provanställning som gravida? Att man utövar sin lagliga rätt att inte berätta om graviditeten för 2-3 månade före man ska på föräldraledighet? 

• EpicF

Anonym (Teamis): Många 50-åringar har blitt gravida och många kommer säker att bli det i fortsättningen. 

Du tänker logiskt? Finns inget logiskt tänkande över det du säger eller hur du beter dig som arbetsgivare. 

• Anonym (MR)
    EpicF skrev 2022-08-31 16:56:34 följande:

Anonym (Teamis): Många 50-åringar har blitt gravida och många kommer säker att bli det i fortsättningen. 

Du tänker logiskt? Finns inget logiskt tänkande över det du säger eller hur du beter dig som arbetsgivare. 

Berätta gärna hur många, alltså en officiell siffra.

Förresten, svara inte, orkar inte med att tjafsa med dig. Vi andra vet att det är ovanligt att kvinnor blir gravida vid den åldern.
  • Anonym (MR)
    Anonym (Teamis) skrev 2022-08-31 15:56:22 följande:
    Kvinnor i 50-årsåldern brukar inte bli gravida, hittitlls har det inte hänt. Men visst, skulle det göra det så är det som det är.
    Jag avkräver inga löften, jag tänker logiskt.

Härligt att du inte åldersdiskriminerar. 

• Anonym (Teamis)
    EpicF skrev 2022-08-31 16:56:34 följande:

Nåja, det är väldigt ovanligt. Så nej, det är inte många 50-åringar som blir gravida. Även om det kan hända.

Det är klart att det är logiskt. Vill du inte ha personal som ska vara lediga för barnafödande, sedan missbrukar FL och vabba i tid och otid så är det logiskt att göra som jag.
    Funkar väldigt bra.
  • EpicF

Anonym (MR): Ovanligt, absolut. Men ändå finns det folk som blir gravida i en ålder av 50 år. Oftast via IVF eller surrogat (och ja, man kan göra det utomlands). Finns även de som blir fostermammor vid 50. Poängen är att även kvinnor på 50+ kan få barn, på ett eller annat sätt. Det är ingen garanti för att de inte skaffar barn. 

• Anonym (Elak)

Så här är det  , jag har jobbat flera år på samma ställe men gått upp i en högre tjänst eller vad man ska säga. Hade absolut inte väntat mig bli gravid med det är ju klart det ska hända när man fått en annan tjänst. Jag har själv redan börjat lära upp en ersättare som inte vet än den kommer ersätta mig men bra kandidat.
    Som chef hade jag själv blivit tokig när min styrande personal går och bli gravida direkt.
    Men nu är det som det är och tänker ju självklart inte göra en abort pga jobbet.
    Tanken är berätta om ca 2 veckor men får ont i magen av tanken på samtalet :( har redan en pressad chef 

• EpicF
    Anonym (Elak) skrev 2022-08-31 19:10:23 följande:

Så här är det  , jag har jobbat flera år på samma ställe men gått upp i en högre tjänst eller vad man ska säga. Hade absolut inte väntat mig bli gravid med det är ju klart det ska hända när man fått en annan tjänst. Jag har själv redan börjat lära upp en ersättare som inte vet än den kommer ersätta mig men bra kandidat.
    Som chef hade jag själv blivit tokig när min styrande personal går och bli gravida direkt.
    Men nu är det som det är och tänker ju självklart inte göra en abort pga jobbet.
    Tanken är berätta om ca 2 veckor men får ont i magen av tanken på samtalet :( har redan en pressad chef 

Jag tror det kommer gå bra. 
  • Anonym (haj haj)
    Anonym (Elak) skrev 2022-08-31 19:10:23 följande:

Du kan ju bli omplacerad.
Svar på tråden Gravid och nytt jobb :(