Inlägg från: Anonym (Aurora) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aurora)

Gravid och nytt jobb :(

Anonym (Elak) skrev 2022-08-30 17:54:23 följande:
    Gravid och nytt jobb :(

Jag började i maj ett nytt jobb. Försökt bli gravid i 3 år och gett upp!  I juli tester jag och är ett pluss! Är äldre o börja närma mig 40 så va en chock men en bra sådan.

När jag kommer tillbaka efter semestern berätta mig kollega den ska ha barn med. 
    Är nu livrädd att berätta för chefen! Hon kan inte säga upp mig men känner mig elak. Mitt jobb är inte något man lär sig fort och massa ansvar. Nu behöver hon ersätta oss både.
    Vill inte berätta än men efter kubb men känner hon borde veta snart. Men  kollegan kommer berätta innan mig så kommer känna mig som värsta personen:(

Vad ska man göra? Berätta nu, vänta till kubb? Kan tillägga vi ha stor personalbrist

Alltså, du har ju inte gjort något elakt eller något du ska må dåligt för? En bra arbetsgivare förstår att folk skaffar barn. 
  • Anonym (Aurora)
    Anonym (haj haj) skrev 2022-08-30 19:33:34 följande:
    En arbetsgivare behöver sin nyanställda personal också, eller varför tror du att ho anställde ts?
    Ingen förväntar sig ju dock att de anställda helt ska sluta leva och helt ge sig till jobbet. Arbetsgivare förstår att folk blir gravida och skaffar barn. Det är en naturlig del av människors liv.
  • Anonym (Aurora)
    Anonym (haj haj) skrev 2022-08-30 19:39:28 följande:
    Nåja, en barnlös 40-åring är inte den vanligaste om man säger så.
    Får vara hur det vill, som tur är så är jag inte hennes chef.
    Om man inte kan acceptera att ens anställda har ett liv och att de kanske bildar familj eller gör andra saker som betyder att de måste ta en paus från jobbet är man ärligt talat inte lämpad att vara arbetsgivare.
  • Anonym (Aurora)
    Anonym (Lo) skrev 2022-08-31 13:35:50 följande:

Ts, grattis! Så himla roligt att du blivit gravid efter tre år! Självklart är det mycket viktigare än om din chef blir sur eller inte. Dålig chef i så fall.

Jag jobbar själv som chef, och folk blir gravida, de blir sjuka, de har sjuka barn, sjuka föräldrar, närstående som dör, översvämningar i källare och så vidare och så vidare. Ingen av oss är en robot. Att någon blir gravid tycker jag faktiskt är enklare än att någon blir sjuk, i och med att jag har tid att planera. Den "lyxen" har man ju inte när någon blir akut sjuk. Jag tycker du ska berätta för din chef när du känner dig redo, med huvudet högt och med självförtroende.
    Kan lägga till att jag har anställda som både är småbarnsföräldrar och de som har vuxna barn, och det är det lite äldre gardet som har högst oplanerad frånvaro.

Precis. Livet händer och ibland kan man inte vara på jobbet och det förstår en bra chef. En nära släkting till min make blev hastigt sjuk för några år sedan. De fick veta att släktingen troligtvis bara hade några veckor kvar att leva. Då fungerade det ju såklart inte att ge ordentlig förvarning till jobbet, utan de fick en eller två dagar så hade min man rest till sin sjuka släkting. Nu klarade sig släktingen men min man behövde ju ändå vara där i några månader för uppenbara anledningar. 
Svar på tråden Gravid och nytt jobb :(