• Anonym (Varm)

Konstant överhettad av värmen nu

Nån mer som lider i värmen nu?

Har i många år inte alls tålt värme och det blir värre med åldern. Har ett extremt tjockt hår och det är som hårbotten kokar när det är så soligt som nu, vilket ger sprängande huvudvärk och illamående så jag kräks ibland. Drar jag fingrarna i håret känner jag hur varmt det är längst in - det hettar.

Vad gör man? Alla verkar så glada över sol men jag har inte kunnat vara ute på ens 30 min promenad dagtid hela sommaren utan att gå under och få pulserande huvudvärk sen mot kvällen.

Vill helst inte raka av mig håret som kvinna men det känns ju som det enda som skulle hjälpa.

Hatar värmen. Hatar kroppen.

Nån annan som är lika usel på temperaturreglering och som har råd?

• Svar på tråden Konstant överhettad av värmen nu
  • Anonym (Ice fairy)
    Anonym (Varm) skrev 2022-08-13 17:58:10 följande:
    Du är som jag.

Jag har dock en oföstående omgivning som älskar värme. Har försökt vara med och pressa mig vid några tillfällen i sommar för husfridens skull vilket slutat i pulserande huvudvärk och att jag kräkts och somnat av utmattning/värme. Och då ses jag som lite jobbig som inte klarar av det.

Så det är ju svårt med ett normalt liv en sån här varm sommar.
    Samma här!  Jag tål inte värme men min familj älskar värme.  De retar mig för att jag inte klara av det,  jag till och med kräks om det blir för varmt, de kallar mig fånig. Jag sparade till och med till en egen portabel ac för 3 år sen som jag har i mitt rum.  Jag är 18 btw. 
  • Kiyah

Jag har VÄLDIGT svårt för värmen med. Det brukar räcka med max 5 min i solen för att jag ska nästintill få fnatt. Solen värmer inte mig som de flesta brukar förklara det som, den bränner och det räcker med någon minut i den. Inte bränner som i att jag bli röd och flagnar, det känns som att jag har en öppen låga mot huden och det är så obehagligt.
    Jag stannar inne i största möjliga mån, har en stor kyldyna (110x70cm) som jag kan sitta eller ligga på, har en sprayflaska med vatten jag kan duscha mig med samt en handduk i nåt speciellt tyg som jag blöter, vrider ut och har i nacken för svalkning. Den håller liksom inne vätan och trots att den är fuktig åt det våta håller droppar den inte. Har även en takfläkt över sängen för att kunna sova, en AC som tyvärr inte riktigt orkar med när det är som varmast och flera fläktar som är mobila om jag verkligen skulle behöva. 
    Sen brukar jag bada utomhus kvällstid då solen inte ligger på. Fungerar även att duscha så kallt man klarar av (någon minut räcker).

Dom jag har runtomkring mig har snällt fått vänja sig vid att jag är värmekänslig. Jag vägrar att lida och må dåligt bara för att dom gillar solen. Vi har lärt oss hitta lösningar som fungerar förr alla.

• fluu

Samma här! Lider. Min kroppsliga termostat är paj, så jag klarar värmen än sämre.  Försök att heltvenkelt inte gå ut när det är som varmast. Ha en massa vattenflaskor i kylskåpet som du sedan håller på handlederna, i knävecken eller på andra ställen med ytliga blodkärl.  Flaskorna kan cirkulera så att du alltid har en kall flaska. Det är det enda som lindrar lite för mig. Och det(enda) godaste att äta i värmen: frysta gröna vindruvor.  Smakar som piggelin. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Varm)

Ja nåt är ju vajsing känns det som. Blir tomatröd när andra blir varma, får dunkande huvudvärk, extremvärme i hårbottnen och illamående. 

Det är skitjobbigt att känna sig som en social stoppkloss sommartid när mannen vill att vi umgås med vänner dagtid och jag inte klarar det.

• Jonnynilsson

Älskar värmen och är övertygad om att jag borde ha fötts i ett land längre söder ut.

Men ser också hur folk lider och det jag kan rekommendera är kylvästar. Som MC-åkare måste man ta på sig en hel del kläder för att inte slå sig sönder och samman vid en avåkning eller krock. Och nu  i värmen blir det en plåga och man undviker helt enkelt att åka hoj. Men numera har jag en kylkväst som man doppar i vatten och när vattnet har runnit av så tar man på den utanför tillexempel en t-shirt. Västen kyler genom avdunstning i många timmar.

• Anonym (Varm)
    Jonnynilsson skrev 2022-08-13 20:12:48 följande:

Älskar värmen och är övertygad om att jag borde ha fötts i ett land längre söder ut.

Men ser också hur folk lider och det jag kan rekommendera är kylvästar. Som MC-åkare måste man ta på sig en hel del kläder för att inte slå sig sönder och samman vid en avåkning eller krock. Och nu  i värmen blir det en plåga och man undviker helt enkelt att åka hoj. Men numera har jag en kylkväst som man doppar i vatten och när vattnet har runnit av så tar man på den utanför tillexempel en t-shirt. Västen kyler genom avdunstning i många timmar.

Oj var köper man en sån???
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Varm) skrev 2022-08-13 21:18:44 följande:
    Oj var köper man en sån???

Jag googlade kylväst och fick flera träffar. Dessutom finns det tydligen kylmössor, kylarmband och lite annat smått och gott!
  • Anonym (Jag vill tacka livet!)

Älskar sommaren! Det är aldrig tillräckligt varmt tillräckligt länge! Underbart sådana här dagar, livet känns enkelt, alla ser vackrare ut sådana här sköna underbara dagar. Kvällen var fantastisk fin! Jag älskar livet när det är så här! Är otroligt tacksam för denna sköna, härliga, fantastiska, underbara dag! Tack!

Ni som klagar får ju det hela resten av året så ni kan väl stå ut någon dag utan att klaga direkt det blir 25 grader? Det är ju så kort i det här landet.

Efter det här varma härliga här åker jag till Cypern till varmare väder. So long, suckers!

• Anonym (Fia)
    Anonym (Jag vill tacka livet!) skrev 2022-08-13 21:40:49 följande:
    Älskar sommaren! Det är aldrig tillräckligt varmt tillräckligt länge! Underbart sådana här dagar, livet känns enkelt, alla ser vackrare ut sådana här sköna underbara dagar. Kvällen var fantastisk fin! Jag älskar livet när det är så här! Är otroligt tacksam för denna sköna, härliga, fantastiska, underbara dag! Tack! Ni som klagar får ju det hela resten av året så ni kan väl stå ut någon dag utan att klaga direkt det blir 25 grader? Det är ju så kort i det här landet. Efter det här varma härliga här åker jag till Cypern till varmare väder.

Läs inlägget av Jonnynilsson här ovan, så ser du att det är fullt möjligt att njuta av värmen och samtidigt känna medlidande med människor som får huvudvärk och kräks av den. Ha det så trevligt på Cypern!
Svar på tråden Konstant överhettad av värmen nu