• Anonym (Skitstövel)

Berättade att jag var otrogen.

Jag är en 35 åring kvinna som har varit tillsammans med min man i 15 år, varav 8 år som gift. Tillsammans har vi två barn, 8 år och 11 år. 

Som rubriken, jag har gjort mitt livs största misstag och låg med min arbetskollega en gång och vi hade pratat med varandra i ett par veckor. Saker och ting ledde till ett dåligt ligg. 

Berättade det för min man i söndags och av självklara skäl vill han skiljas. Jag mår förfärligt dåligt av det här och ångrar mig sinnessjukt mycket. Önskar mest av allt att han förlåter mig och att vi tar oss igenom det här tillsammans. Men jag förstår samtidigt att jag kan inte begära det från honom. 

Har jag rätt till att må dåligt? Kan jag förlåta mig? Hur går vi vidare? 

• Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-20 18:51:11 följande: #67
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 17:08:33 följande:
    »Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.« Joh88.

Ett bibelcitat att beakta. Tröttsamt med elakheterna som regnar ner över TS. Och till vilken nytta? Som sagt att alla kan göra fel. Frågan är hur TS och TS man löser det här. För man är fortfarande två om ett förhållande. TS kan inte lösa situationen om mannen inte vill lösa den. Och då är det bästa TS kan göra, att låta honom gå. Finns inget nonchalant i det. Alls.
    Ber om ursäkt om mina inlägg uppfattas som elakheter. Tycker fortfarande att det var starkt av ts att berätta för partnern. Inte ofta man ser det.
    Men jag försöker bara få ihop logiken i bl.a  tx sista inlägget.
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-20 11:41:50 följande:

Jag förstår att mitt sätt att skriva framstår som att jag inte ångrar mig alls. Jag är rationell och saklig som person och kan resonera vettigt (i normala fall) Jag kan se på det här ur ett helhetsperspektiv och förstå hur min man mår. Dessutom förstår jag även att min otrohet var sjukt vidrig gentemot min familj och att jag inte kan komma med bortförklaringar.

Jag är ångestfull och har ej haft möjlighet till att äta ordentligt på flera veckor. Allt jag tänker på är den här skiten. Jag vill bara gå och krama min man. Säga upp mig. Visa för honom hur mycket jag ångrar mig. 

På den andra sidan förstår jag att ingenting jag säger är trovärdigt och att jag förtjänar all ångest. Känner också att jag har egentligen ingen rätt till att må dåligt. Mina tankar som dyker upp upplever jag att jag har ingen rätt till att uttrycka för att det är jag som är skitstöveln i det här. 

Ibland kan jag hata min egenskap. Jag vill agera panikartat, bryta ihop och allt det där. Men jag förstår samtidigt vidden av det här.

Se ovan understruket.

Vad jag förstår hände otroheten i fredags.
    Berättade för mannen i söndags.

Varför så ångerfull i flera veckor innan själva otroheten så man inte ens kan äta?
    Har hon tänkt på den här skiten flera veckor innan det hände? Eller räknade hon planeringen som otrohet oxå?
    Om hon är ångerfull nu kan jag förstå, men flera veckor innan otroheten.....
    Och trots detta ändå hoppa i säng med kollegan???

Trovärdigheten i tråden finns inget att säga om, men förstår att mannen inte lägger någon större vikt i vad än ts säger. Och visst har hon rätt i att må dåligt.

Dessutom har ts uttryckt tacksamhet för kommentarer, så hennes tankar hjälps att kommer på rätt spår.
    Men om jag varit elak i mina kommentarer ber jag igen Ts hemskt mycket om ursäkt och hoppas hon kommer tillbaka.

"Om hon är ångerfull nu kan jag förstå, men flera veckor innan otroheten....."

Det kan ju ha varit autocorrect som jävlas, det kanske ska stå "dagar", eller så är det som vanligt när någon gjort bort sig rejält, logiken haltar i den där lindrigare, alternativa sanningen.
  • Anonym (Fndn)
    ClumsySmurf skrev 2022-07-20 20:30:53 följande:
     Varför kallar man ett helt medvetet och planerat fel för misstag?
    Precis, det är inget misstag. Det är ett val. Ett misstag möjligtvis om det inte var som hon trodde.
  • Anonym (Skitstövel)

Jag tänker att det börjar bli lite fånigt att skärskåda det jag skrivit härinne och det är ett faktum att jag tycker att jag har gjort mitt livs misstag. Det är så klart helt OK att ni tycker annorlunda. Tror att vi kanske kan lämna det där?

Det är svårt att komma ihåg allting ni skrivit men jag vill betona att det är helt och hållet mitt fel, mitt ansvar och min skuld. Ömsesidig respekt betyder ju att vi båda respekterar varandra men jag har inte visat denna respekt gentemot min man de senaste veckorna. Det är jobbigt att tänka på det. 

Jag får be om ursäkt för att jag inte lämnar ut detaljer kring kollegan eller otroheten. Jag tycker att det räcker gott med att min man vet detta. Jag vill egentligen fokusera på mig och min man, inte arbetskollegan.

Men jag tror inte att jag kommer att skriva något mer i den här tråden. Jag tror att jag kan reflektera och få inputs någon annanstans ifall behovet dyker upp. 

Men jag vill i alla fall tacka er alla för era inputs. 

• Anonym (Jaha)
    ClumsySmurf skrev 2022-07-20 20:43:31 följande:
      "Dock, om man har barn, har man betänketid för att inte förstöra en familj utan eftertanke."
    I alla fall i en veckas tid var TS inställning att ett ligg var värt mer än att hålla ihop familjen.
    Är man så smurfig att man inte vill förstå vem som förstört familjen ska man inte ha en relation.
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 17:08:33 följande: #66

Ett bibelcitat att beakta. Tröttsamt med elakheterna som regnar ner över TS. Och till vilken nytta? Som sagt att alla kan göra fel. Frågan är hur TS och TS man löser det här. För man är fortfarande två om ett förhållande. TS kan inte lösa situationen om mannen inte vill lösa den. Och då är det bästa TS kan göra, att låta honom gå. Finns inget nonchalant i det. Alls.
    Man kan göra små fel som ger små konsekvenser och man kan göra stora fel ger större konsekvenser, som att t.e.x förstöra sina barns familj, dessa är inte likvärdiga.,
     Har aldrig varit för den där äckligt patetiska moral relativismen 'vem har inte gjort ett fel/misstag?' men jag antar att de som gillar den har gjort många många stora "misstag", och kommer att göra många fler.
    Jaha, ClumsySmurf skulle vara intressant att få höra vad du tycker om alla dessa svenska män som varje år slår ihjäl sin fru och barnens mor. Det är dom, som till skillnad från TS, som verkligen HAR förstört sina barns familj. Men du kanske inte inser skillnaden mellan små och stora problem? 
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 22:46:24 följande:
    Jaha, ClumsySmurf skulle vara intressant att få höra vad du tycker om alla dessa svenska män som varje år slår ihjäl sin fru och barnens mor. Det är dom, som till skillnad från TS, som verkligen HAR förstört sina barns familj. Men du kanske inte inser skillnaden mellan små och stora problem? 
    Inte adresserat till mig men...Vad fan har det med denna tråden att göra? Jag har inte sett att ts man hotat med att slå ihjäl ts. Då hade tråden sett helt annorlunda ut. T.o.m. jag hade då hejat på ts för att hon tog chansen att komma ifrån en misshandlande man.
    Nu är det ju inte så vad vi vet, utan det är ts som psykiskt misshandlat sin man.
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-20 22:35:14 följande:

Jag tänker att det börjar bli lite fånigt att skärskåda det jag skrivit härinne och det är ett faktum att jag tycker att jag har gjort mitt livs misstag. Det är så klart helt OK att ni tycker annorlunda. Tror att vi kanske kan lämna det där?

Det är svårt att komma ihåg allting ni skrivit men jag vill betona att det är helt och hållet mitt fel, mitt ansvar och min skuld. Ömsesidig respekt betyder ju att vi båda respekterar varandra men jag har inte visat denna respekt gentemot min man de senaste veckorna. Det är jobbigt att tänka på det. 

Jag får be om ursäkt för att jag inte lämnar ut detaljer kring kollegan eller otroheten. Jag tycker att det räcker gott med att min man vet detta. Jag vill egentligen fokusera på mig och min man, inte arbetskollegan.

Men jag tror inte att jag kommer att skriva något mer i den här tråden. Jag tror att jag kan reflektera och få inputs någon annanstans ifall behovet dyker upp. 

Gift man som schysta ts inte vill hänga ut??
  • Anonym (Frossa)
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-20 16:28:21 följande:
    Nja, bättre vet jag inte, och för vem. Men halvårsregeln är nog nödvändig för att reda upp ekonomi och annat i ett långt förhållande.
    "Vill han gå, står dörren öppen"..Också ett jävla nonchalant ställningstagande.
    Ung. som "Passar det inte att jag gav dig en pungspark, och var otrogen kan du pysa"

Ts, är kollegan också gift, eller är det en unghingst? Varit många trådar om detta sista tiden.
    Vad spelar det för roll? Vill du ha fler uppgifter att gotta dig i? Det har inte alls varit många trådar om det på sista tiden. Ni är som de som fotar bilolyckor. 
  • Anonym (Frossa)
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-20 22:35:14 följande:

Starkt gjort att berätta för din man och även att skriva här. Däremot borde du anat att mobben gladeligen skulle slita dig i stycken. En man skulle inte dömts lika hårt. En  man skulle inte heller skrivit en sån här tråd. Hoppas ni kommer fram till något som fungerar för båda. Du har ingen skyldighet att svara eller förklara mer för mobben. 
    En otrohet beror på fler än en sak och du har inget ansvar att blotta strupen inför främlingar. De vill bara ha mer smaskiga detaljer och rulla sig i sin egen förträfflighet. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 22:46:24 följande: #75
    ClumsySmurf skrev 2022-07-20 20:43:31 följande:
      "Dock, om man har barn, har man betänketid för att inte förstöra en familj utan eftertanke."
    I alla fall i en veckas tid var TS inställning att ett ligg var värt mer än att hålla ihop familjen.
    Är man så smurfig att man inte vill förstå vem som förstört familjen ska man inte ha en relation.
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 17:08:33 följande: #66

Man kan göra små fel som ger små konsekvenser och man kan göra stora fel ger större konsekvenser, som att t.e.x förstöra sina barns familj, dessa är inte likvärdiga.,
     Har aldrig varit för den där äckligt patetiska moral relativismen 'vem har inte gjort ett fel/misstag?' men jag antar att de som gillar den har gjort många många stora "misstag", och kommer att göra många fler.
     Jaha, MoralRelativist med hittepåargument skulle vara intressant att få höra vad du tycker om alla dessa folkmord och onödiga krig som skett i historien. Det är dom, som verkligen HAR förstört. Det går alltid går att dra till med något värre för att moral relativisera.
  • Anonym (...)

När man blir bedragen vill man inte höra den andre säga jag gjorde fel, det är ju ingen rättegång, utan man vill veta varför personen valde att göra det..

För hur man än vrider och vänder på det så gör man inte det mot någon man älskar. Man är inte så respektlös mot någon man älskar.

• Anonym (Fndn)
    Anonym (...) skrev 2022-07-21 01:27:25 följande:

När man blir bedragen vill man inte höra den andre säga jag gjorde fel, det är ju ingen rättegång, utan man vill veta varför personen valde att göra det..

För hur man än vrider och vänder på det så gör man inte det mot någon man älskar. Man är inte så respektlös mot någon man älskar.

Tycker det är så konstigt att hon inte vet varför.
Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.