• Anonym (Skitstövel)

Berättade att jag var otrogen.

Jag är en 35 åring kvinna som har varit tillsammans med min man i 15 år, varav 8 år som gift. Tillsammans har vi två barn, 8 år och 11 år. 

Som rubriken, jag har gjort mitt livs största misstag och låg med min arbetskollega en gång och vi hade pratat med varandra i ett par veckor. Saker och ting ledde till ett dåligt ligg. 

Berättade det för min man i söndags och av självklara skäl vill han skiljas. Jag mår förfärligt dåligt av det här och ångrar mig sinnessjukt mycket. Önskar mest av allt att han förlåter mig och att vi tar oss igenom det här tillsammans. Men jag förstår samtidigt att jag kan inte begära det från honom. 

Har jag rätt till att må dåligt? Kan jag förlåta mig? Hur går vi vidare? 

• Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.
  • Anonym (Fndn)
    Hustru skrev 2022-07-21 10:04:27 följande:
    Rätt att veta vad?  tankar behöver man inte ens avslöja i ett äktenskap
    Nu handlade det inte om tankar. Vet inte riktigt var du fick det ifrån. Fast det tycker jag även där redan är fel. Om man börjar sitta och fantisera om andra, man kanske ska reagera redan där liksom. Halvt otrohet det med enligt mig men det är olika vad man tycker på den fronten.
  • Anonym (Anoo)
    Anonym (Bollen) skrev 2022-07-21 09:02:24 följande:
    Det är naturligtvis oerhört nobelt av dig att tillåta TS make att använda sin lagliga och moraliska rätt att lämna TS och du är faktiskt mycket, mycket bättre än alla oss andra, men återigen:
    Det finns ingen "betänktetid". Det finns ingen "boll". Ansökan är skickad och när ansökan är skickad så har man ansökt. Oavsett juridik. Om man har skickat ansökan så har man bestämt sig och då är det slut med betänketider även om det finns en "rent statlig" sådan som man måste vänta på efter sitt slutgiltiga beslut.

Bara för att det tar lite tid för ett ägarbyte av bil att gå igenom officiellt, betyder inte det att beslutet inte är fattat och bilen är såld och affären avslutad. Papprena är skickade.
    Precis, när biljetten till helvetet är köpt finns ungen väg tillbaka. Alltså för aset som snedknullade, vad fasen ska man ha den till. 
  • ClumsySmurf
    Hustru skrev 2022-07-21 06:21:56 följande:

Enligt diverse enkäter så är otrohet vamligt i minst hälften av alla förhållanden. Men läser man på Familjeliv skulle man kunna tro att 99 % här tillhör en religiös sekt där otrohet är det  mest ovanliga som finns.

Självklart är det inte roligt att bli bedragen, men för mig är inte sex den värsta otroheten. Om otroheten leder till att ekonomin och tiden med familjen påverkas då har man sjabblat till det.  Jag har förstått att min man varit otrogen och det tog mig ett antal år  och jag ville ge igen, och det kanske man får räkna men. Sexuell otrohet skulle inte få mig att skiljas, det är hur känslorna är för den man är otrogen med som påverkar.

Berättar man om sin otrohet så gör man det för att lätta på sitt samvete, men det kanske man inte förtjänar. Vissa saker är bättre att inte berätta och man får leva och förhålla sig till sitt samvete. 

" Enligt diverse enkäter så är otrohet vamligt i minst hälften av alla förhållanden"

dessa diverse enkäter frågar om man har varit otrogen någon gång (fyllestrul när man var 16 räknas också dit) och inte hur många som är, det är en jäkla skillnad.

"Sexuell otrohet skulle inte få mig att skiljas, det är hur känslorna är för den man är otrogen med som påverkar."
    ju starkare känslor ju värre känns det?

"Vissa saker är bättre att inte berätta och man får leva och förhålla sig till sitt samvete. "
    Vissa saker är bättre att inte göra.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-21 06:40:30 följande: #83
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-20 23:57:34 följande:
    Inte adresserat till mig men...Vad fan har det med denna tråden att göra? Jag har inte sett att ts man hotat med att slå ihjäl ts. Då hade tråden sett helt annorlunda ut. T.o.m. jag hade då hejat på ts för att hon tog chansen att komma ifrån en misshandlande man.
    Nu är det ju inte så vad vi vet, utan det är ts som psykiskt misshandlat sin man.
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-20 22:35:14 följande:

Jag tänker att det börjar bli lite fånigt att skärskåda det jag skrivit härinne och det är ett faktum att jag tycker att jag har gjort mitt livs misstag. Det är så klart helt OK att ni tycker annorlunda. Tror att vi kanske kan lämna det där?

Det är svårt att komma ihåg allting ni skrivit men jag vill betona att det är helt och hållet mitt fel, mitt ansvar och min skuld. Ömsesidig respekt betyder ju att vi båda respekterar varandra men jag har inte visat denna respekt gentemot min man de senaste veckorna. Det är jobbigt att tänka på det. 

Jag får be om ursäkt för att jag inte lämnar ut detaljer kring kollegan eller otroheten. Jag tycker att det räcker gott med att min man vet detta. Jag vill egentligen fokusera på mig och min man, inte arbetskollegan.

Men jag tror inte att jag kommer att skriva något mer i den här tråden. Jag tror att jag kan reflektera och få inputs någon annanstans ifall behovet dyker upp. 

Men jag vill i alla fall tacka er alla för era inputs. 

Gift man som schysta ts inte vill hänga ut??
    Snacka om Off topic. TS vill ha goda råd efter sitt snedsteg och du sitter hemma och hejar på TS man?! För dej rekommenderar jag fotbolls-EM på fredag. Heja Sverige!
    ClumsySmurf skrev 2022-07-21 01:25:37 följande:
     Jaha, MoralRelativist med hittepåargument skulle vara intressant att få höra vad du tycker om alla dessa folkmord och onödiga krig som skett i historien. Det är dom, som verkligen HAR förstört. Det går alltid går att dra till med något värre för att moral relativisera.
    Jag kan inte se att mord som följd av etnisk tillhörighet skulle kunna vara värre än mord som följd av könstillhörighet.

Sedan 1 januari 2000 har 325 kvinnor i Sverige dödats av sin man, pojkvän eller exman.
     Nä, det är väl ingen skillnad på 325 på 20 år och t.e.x förintelsen.

" Sedan 1 januari 2000 har 325 kvinnor i Sverige dödats av sin man, pojkvän eller exman."

Det skulle vara intressant att få höra vad du tycker om det, ingen är ju 100% fri från synd och alla kan ju göra fel så du ska väl inte kasta sten.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Molly) skrev 2022-07-21 08:12:08 följande:

Kan inte citera Hustru men +1 på den. 

Otrohet är något många måste hantera någon gång  eftersom det är mänskligt att falla för fler. Men i flertal svar låter det som det är ett Brott som har planerats och genomförts av en kallblodig usel människa. 

Att berätta innebär kanske lite lättat samvete för egen del men stjälper kanske hela världen för partner och barn. Först då uppstår den riktiga skadan.

Lev med dåligt samvete hade väl varit straff nog. 

" Att berätta innebär kanske lite lättat samvete för egen del men stjälper kanske hela världen för partner och barn. Först då uppstår den riktiga skadan."

Har jag förstått dej rätt:
    Om man planerar och fullföljer något man vet kan förstöra familjen så är det inte felet man gjorde med flit som förstört, det är sanningen om ens handlingar?

"Lev med dåligt samvete hade väl varit straff nog."

Om du svarade ja på frågan så undrar jag vilket samvete?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Bollen) skrev 2022-07-21 09:02:24 följande: #88
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 16:01:33 följande:
    Jaha, men det har jag och TS sagt hela tiden.. Vill han gå, står dörren öppen. Dock, om man har barn, har man betänketid för att inte förstöra en familj utan eftertanke. Det finns många som trots allt kan lämna otrohet bakom sig och välja en bättre väg framåt. Jag ser inget som rätt eller fel. Men som sagt att betänketid är bra. 
    Det är naturligtvis oerhört nobelt av dig att tillåta TS make att använda sin lagliga och moraliska rätt att lämna TS och du är faktiskt mycket, mycket bättre än alla oss andra, men återigen:
    Det finns ingen "betänktetid". Det finns ingen "boll". Ansökan är skickad och när ansökan är skickad så har man ansökt. Oavsett juridik. Om man har skickat ansökan så har man bestämt sig och då är det slut med betänketider även om det finns en "rent statlig" sådan som man måste vänta på efter sitt slutgiltiga beslut.

Bara för att det tar lite tid för ett ägarbyte av bil att gå igenom officiellt, betyder inte det att beslutet inte är fattat och bilen är såld och affären avslutad. Papprena är skickade.

Jag tycker det är oerhört nobelt och fint av Anonym (MoralRelativist) att flytta över skulden "förstöra en familj utan eftertanke" på TS man.

Jag citerar något mycket finare är bibelcitat...kloka visdomsord från FL
    En relation måste också tåla motgångar och ska bygga på ömsesidig respekt. Ni har en kris nu. Hur ni löser den är mest intressant, inte varför ni har den.
    En relation ska bygga på ömsesidig respekt men när det har uppstått en rejäl kris p.g.a brist på respekt så är orsaken till krisen inte intressant.

Gissar att personen med kloka ord är skild.
  • Hustru
    ClumsySmurf skrev 2022-07-21 20:37:15 följande:
    " Enligt diverse enkäter så är otrohet vamligt i minst hälften av alla förhållanden"

dessa diverse enkäter frågar om man har varit otrogen någon gång (fyllestrul när man var 16 räknas också dit) och inte hur många som är, det är en jäkla skillnad.

"Sexuell otrohet skulle inte få mig att skiljas, det är hur känslorna är för den man är otrogen med som påverkar."
    ju starkare känslor ju värre känns det?

"Vissa saker är bättre att inte berätta och man får leva och förhålla sig till sitt samvete. "
    Vissa saker är bättre att inte göra.

Jag har inte utfört enkäterna men har levt i tron att det syftade på vuxna relationer.
    Jag ser och hör talas om otrohet i närområdet och vissa skiljer sig och andra håller ihop och försöker få livspusslet att gå ihop.

Jag har bara varit gift i dryga 30 år, min man hade sex med någon under småbarnsåren, det gjorde ont men vi fortsatte.  Vi är numera kvitt? men det känns vare sig bra eller dåligt. Nej vi har inte pratat med varandra om detta, han kan inte prata om det men vi vill vara tillsammans. 

• Anonym (Fndn)
    Hustru skrev 2022-07-21 10:04:27 följande:
    Rätt att veta vad?  tankar behöver man inte ens avslöja i ett äktenskap
    Du är alltså en sådan som smyger runt och inte säger något alls? Hade du ens berättar om otrohet då ? 
  • Anonym (Anonym@)
    Hustru skrev 2022-07-21 21:21:51 följande:

Jag har bara varit gift i dryga 30 år, min man hade sex med någon under småbarnsåren, det gjorde ont men vi fortsatte.  Vi är numera kvitt? men det känns vare sig bra eller dåligt. Nej vi har inte pratat med varandra om detta, han kan inte prata om det men vi vill vara tillsammans. 

Anonym (Fndn) skrev 2022-07-21 22:03:33 följande:
    Du är alltså en sådan som smyger runt och inte säger något alls? Hade du ens berättar om otrohet då ? 
    Nej, men dom är numera kvitt, så "Hustru" är en sådan där hämnande ängel, som aldrig glömt och förlåtit, utan gett igen efter många år.Obestämd

• Anonym (Jaha)
    ClumsySmurf skrev 2022-07-21 21:16:55 följande:

Jag tycker det är oerhört nobelt och fint av Anonym (MoralRelativist) att flytta över skulden "förstöra en familj utan eftertanke" på TS man.

Jag citerar något mycket finare är bibelcitat...kloka visdomsord från FL
    En relation måste också tåla motgångar och ska bygga på ömsesidig respekt. Ni har en kris nu. Hur ni löser den är mest intressant, inte varför ni har den.
    En relation ska bygga på ömsesidig respekt men när det har uppstått en rejäl kris p.g.a brist på respekt så är orsaken till krisen inte intressant.

Gissar att personen med kloka ord är skild.
    ClumsySmurf, du drar felaktiga slutsatser. Läs om och läs rätt.

Jag med de kloka orden är gift sedan många år tillbaka.
Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.