• Anonym (Skitstövel)

Berättade att jag var otrogen.

Jag är en 35 åring kvinna som har varit tillsammans med min man i 15 år, varav 8 år som gift. Tillsammans har vi två barn, 8 år och 11 år. 

Som rubriken, jag har gjort mitt livs största misstag och låg med min arbetskollega en gång och vi hade pratat med varandra i ett par veckor. Saker och ting ledde till ett dåligt ligg. 

Berättade det för min man i söndags och av självklara skäl vill han skiljas. Jag mår förfärligt dåligt av det här och ångrar mig sinnessjukt mycket. Önskar mest av allt att han förlåter mig och att vi tar oss igenom det här tillsammans. Men jag förstår samtidigt att jag kan inte begära det från honom. 

Har jag rätt till att må dåligt? Kan jag förlåta mig? Hur går vi vidare? 

• Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.
  • Anonym (Anonym@)
    molly50 skrev 2022-07-26 10:53:54 följande:
    Jag hade nog också kunnat förlåta ett snedsteg på fyllan t ex.
    Men jag kan samtidigt förstå TS man.
    Vid en otrohet så förstörs tilliten.
    Och TS man kanske känner att han inte kommer att kunna lita på TS igen.
    Och det kan ta tid att bygga upp tilliten igen,om det ens går.

Och varför skulle TS inte ha berättat?
    Visst,hon gjorde det kanske för att döva sitt eget samvete.
    Men hennes man har väl ändå rätt att få veta så han själv kan få göra sina egna livsval.
    Varför låta honom leva i en lögn och riskera att sanningen kommer fram på annat sätt?
    Den enda TS skyddar med det är ju sig själv. 
    Jag tycker att TS ändå ska ha en eloge för att hon berättade.
    Det är det nog inte så många otrogna som gör.
    Vad jag sett har inte ts velat outa om det var på fyllan efter ett AW, eller om det planerades, genomfördes nyktert och respektlöst. Eller planerades nyktert och genomfördes efter ett AW på fyllan. Inget sådant utan bara att hon ångrar sig, talat om, mannen förbannad och vill inte prata eller förlåta. Och önskan om att mannen ändrar sig ang. skilsmässan, Vill ha råd om hur hon skall tackla problemet.
    Ts har nog kommit till rätt slutsats. Mannen får bestämma.
    Men jag har svårt för ts kyla i hennes inlägg och i hela historien.
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-26 12:56:20 följande:
    Jo, men tiden går ju, och detta enda felsteg hamnar längre och längre i det förflutna, och under tiden _har_ man sitt familjeliv, och barnen får växa upp i en kärnfamilj. Vem 17 bryr sig efter sju år, om man får veta det då..? Det finns betydligt värre saker man kan göra. T.ex. något som skadar de gemensamma barnen. Eller att man spelar bort hela familjens samlade förmögenhet...
    Vem har sagt att inte reaktionen blir samma vid dessa omständigheter och hade du tyckt att det var att överreagera då?
    Vem 17 bryr sig efter sju år,?
    Det beror väl på hur man är. Själv blev jag brutalt bedragen för många år sedan och det har påverkat alla mina relationer efter det....Sjukt...kanske. Men vi är alla olika och reagerar på olika sätt.
  • molly50
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-26 13:07:50 följande:
    Vad jag sett har inte ts velat outa om det var på fyllan efter ett AW, eller om det planerades, genomfördes nyktert och respektlöst. Eller planerades nyktert och genomfördes efter ett AW på fyllan. Inget sådant utan bara att hon ångrar sig, talat om, mannen förbannad och vill inte prata eller förlåta. Och önskan om att mannen ändrar sig ang. skilsmässan, Vill ha råd om hur hon skall tackla problemet.
    Ts har nog kommit till rätt slutsats. Mannen får bestämma.
    Men jag har svårt för ts kyla i hennes inlägg och i hela historien.
    Nej,det har du rätt i.
    Men oavsett så var det ett engångsmisstag som hon säger sig ångra.
    En del kan kanske förlåta ett sådant snedsteg,men inte alla.

Men jag håller med om att TS har kommit till rätt slutsats att hennes man får bestämma.
    Det är nog långt ifrån alla otrogna som kan tänka så. 
  • molly50
    Jo, men tiden går ju, och detta enda felsteg hamnar längre och längre i det förflutna, och under tiden _har_ man sitt familjeliv, och barnen får växa upp i en kärnfamilj. Vem 17 bryr sig efter sju år, om man får veta det då..? Det finns betydligt värre saker man kan göra. T.ex. något som skadar de gemensamma barnen. Eller att man spelar bort hela familjens samlade förmögenhet...
    Och då kan tilliten bli ännu svårare att bygga upp,när man får reda på att man har levt i en lögn i flera års tid.
    Då är det väl bättre att göra som TS och berätta det på en gång.
    Det finns ju inget som säger att hennes man inte kommer att ångra att han vill skilja sig när han har fått smälta allt. 
    Och en otrohet kan påverka barnen likaväl som föräldrarna.
  • ClumsySmurf
    molly50 skrev 2022-07-26 10:53:54 följande: #122
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-26 00:32:18 följande:

Jag tycker att TS' man överreagerar, om  han verkligen bryter upp ett äktenskap och en kärnfamilj för ETT ligg. Även om det inte alls är konstigt att han kastar ur sig det vid första chocken. Det hade varit en annan sak om t.ex.:

- otroheten pågått under lång tid och kringgärdats av lögner och svek. Typ att mannen fick ta hand om barnen och hushållet själv hela helgerna, för att TS måste "vårda sin sjuka mormor". Och så befann hon sig i stället på hotell i älskarens armar...

- TS blivit gravid, och tänkt lura på sin man en gökunge

- TS smittat sin man med HIV, apkoppor, gonorré eller annan otäck sjukdom

Jag hoppas att TS' man kan förlåta, om inte annat så för barnens skull. 

Sedan tycker jag att det var dumt av TS att berätta för sin man. VARFÖR skapa en massa elände för alla? TS' man blir ju inte heller lyckligare av att veta... TS borde också ha tänkt på att skydda barnen i första hand.

Jag hade nog också kunnat förlåta ett snedsteg på fyllan t ex.
    Men jag kan samtidigt förstå TS man.
    Vid en otrohet så förstörs tilliten.
    Och TS man kanske känner att han inte kommer att kunna lita på TS igen.
    Och det kan ta tid att bygga upp tilliten igen,om det ens går.

Och varför skulle TS inte ha berättat?
    Visst,hon gjorde det kanske för att döva sitt eget samvete.
    Men hennes man har väl ändå rätt att få veta så han själv kan få göra sina egna livsval.
    Varför låta honom leva i en lögn och riskera att sanningen kommer fram på annat sätt?
    Den enda TS skyddar med det är ju sig själv. 
    Jag tycker att TS ändå ska ha en eloge för att hon berättade.
    Det är det nog inte så många otrogna som gör.

"Jag tycker att TS ändå ska ha en eloge för att hon berättade."

jepp men hon får samtidigt  "alla kan ju göra misstag" & "vi som har ursäkter till allt" att framstå som sämre, enligt dem är det inte själva otroheten som är fel det var att berätta om det och hennes mans reaktion är sämst. Det var inte TS som i alla fall tillfälligt satt högre värde på ett dåligt knull än sin familj, det är ju hennes man.

"Varför låta honom leva i en lögn och riskera att sanningen kommer fram på annat sätt?"
    Vissa ser det inte som att det är deras handlingar som är dåliga, de ser det som att det är sanningen om deras handlingar som är dålig.

"Vid en otrohet så förstörs tilliten."
    Det är ju inte bara osäkerhet om hur opålitlig h*n varit om allt möjligt innan, vissa har aldrig förtjänat något förtroende och kommer inte att göra det
    fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me
    om det var ett misstag att lita på en person, räknas det då som ett misstag nästa gång?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-26 12:56:20 följande: #124
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-26 12:47:26 följande:
    Klart man blir lyckligare av att veta att man lever med ett otroget partner, som ö.h.t. kan komma i den situationen. Kanske inte nu i början men på sikt. Valmöjlighet är nyckelordet. Ingenting säger att ts man på detta halvår inte kommer att ändra sig. Men han har då i.a.f haft sitt eget val.
     att det finns värre saker än att förstöra sin familj för ett knull gör ju inte så att det inte är dåligt att förstöra sin familj för ett knull. Om man sätter lågt värde på familjen (lägre än ett knull) så är ju otrohet ett perfekt sätt att visa det på.

"...och barnen får växa upp i en kärnfamilj."
    om man tycker det är så viktigt kan man ju ge fan i att knulla på sidan av.
  • Anonym (Fndn)
    Men lägg ner med att försöka få otroheter att låta som ingenting. Får man reda på det så långt efter eller om ens någonsin så är det ju ännu värre. Man har rätt att veta!
  • Anonym (Fndn)
    molly50 skrev 2022-07-26 15:20:55 följande:
    Och då kan tilliten bli ännu svårare att bygga upp,när man får reda på att man har levt i en lögn i flera års tid.
    Det finns ju inget som säger att hennes man inte kommer att ångra att han vill skilja sig när han har fått smälta allt. 
    Precis 
  • Anonym (Anonym@)
    molly50 skrev 2022-07-26 15:02:33 följande:
    Nej,det har du rätt i.
    Men oavsett så var det ett engångsmisstag som hon säger sig ångra.
    En del kan kanske förlåta ett sådant snedsteg,men inte alla.

Men jag håller med om att TS har kommit till rätt slutsats att hennes man får bestämma.
    Det är nog långt ifrån alla otrogna som kan tänka så. 
    Nja, ser det inte riktigt som ett "engångsmisstag". Visst, dom hamnade i säng bara en gång (Dåligt sex) men dom planerade i två veckor ???
    För det första är inte det ett misstag ö.h.t. För det andra var det kass sex och trots ts ånger vet man inte om det fortsatt om det var bra. Dom är ju trots allt kollegor så tillfällen kommer också i fortsättningen att förekomma när det lagt sig med ts partner
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-26 13:15:01 följande:
    Vem har sagt att inte reaktionen blir samma vid dessa omständigheter och hade du tyckt att det var att överreagera då?
    Vem 17 bryr sig efter sju år,?
    Det beror väl på hur man är. Själv blev jag brutalt bedragen för många år sedan och det har påverkat alla mina relationer efter det....Sjukt...kanske. Men vi är alla olika och reagerar på olika sätt.
    molly50 skrev 2022-07-26 15:20:55 följande:

Jaha, men jag hade i alla fall "taken my chances" och hållit tyst. Man måste ju inte bita sig själv i svansen, heller. Eller som i detta fall - sina barn också.

Jag kan nog inte förstå, varför en enstaka otrohetsepisod skulle vara så hemsk? Jag blev förvånad när jag såg skräckserien Hill House nyligen. Där fick man veta att en av systrarna hade någon hemsk, traumatisk hemlighet. Hon såg som i en syn då och då, en man som satt på en barstol. Och då blev hon helt förtvivlad, ville bara få bort synen, förpassa det till glömskan.

Då trodde man ju, att hon hade mördat den här mannen på något hemskt sätt, eller lämnat honom att dö,  eller något på den nivån. Men den FRUKTANSVÄRDA HEMLIGHETEN HON BAR PÅ, var att hon hade träffat den där mannen på en konferens på jobbet för många år sedan och legat med honom, och inte berättat för sin man. HU SÅ HEMSKT! Nä... jag tror vi har för lite riktiga problem i Västvärlden. 
Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.