Anonym (Mamman) skrev 2022-07-16 10:48:36 följande:
Ändra strategi som mamma, kommer det hjälpa eller stjälpa??
Kort sammanfattning.
Dotter på 15 år.
Haft mycket bra kontakt tidigare men senaste året har hon helt personlighetsförändrats. Bara mot mig, mamma till henne.
Svarar inte. Är oförskämd. Alla andra är ok men jag är en idiot som man kan behandla hur illa som helst.
Jag vet att det har med tonåren att göra. Det gör det inte mindre jobbigt.
Har nu tröttnat och bestämt att jag tar ett steg tillbaka. Nu får hennes pappa, vi bor ihop, steppa in. Han har ingen ordning alls på hennes studier mm Jag har alldeles för bra koll på allt runt henne.
Gör jag rätt eller blir jag som hon säger, en störd idiot som hon skäms för?
Du har en besvärlig tonårsdotter och du har tröttnat. Du abdikerar som förälder och ger upp? Det är väl när barnet är som mest besvärligt som man verkligen behöver vara förälder och ta itu med allt. Om pappan inte varit så involverad tidigare, ok, bra om han skärper sig, men varför ska du fly fältet när du behövs som mest? Tex får du ta itu med att hon är respektlös och otrevlig mot dig. Dottern är besvärlig och din lösning på detta är att ta ett steg tillbaka? Nej, du får anstränga dig mer, konfrontera problemen, fly inte. Ja, barn är jobbiga, det är så. Men det måste man stå ut med. Hon vet antagligen vilken tid skolan börjar och hur man ställer en väckarklocka, låt henne sköta det själv. Hon är stor nog att ta ansvar.
En störd idiot som hon skäms för? Ja titta, där har du samtalsämne för en vecka, prata med henne om hur olämpligt det är att vräka ur sig sådant.