Anonym (The typical mom) skrev 2022-07-03 18:36:15 följande:
Ursäkta ts men har ni inga skåp och lådor...? Ingen säger att ni ska göra er av med saker, bara städa undan!
Matgrejerna ställs längst in längs väggen på bänkarna. Räkningarna betalar ni när han sover. Låt honom hjälpa med matlagning där det inte gör något om det går fel, alltså inte smet som kan hamna överallt.
Jag förstår att du är stressad men det enda som hjälper är att fortsätta förebygga. Och jag tror att han skrattar av två orsaker, dels är han så väldigt liten än, dels tar han dig inte på allvar.
Klart vi har skåp och lådor? Problemet är ju när vi använder sakerna. Det går inte att lägga allt längs med väggarna, jag når inte att arbeta då. Plus att barnet är snabb att dra fram pallar. ALLT går inte att göra när barnet sover. Jag har någon timme på kvällen innan det själv är dags att sova och då ska jag hinna allt från räkningar, egentid, duscha, fixa i trädgården, städa sådant som inte går med barnen, tvätta, osv så det krävs helt enkelt att jag kan göra något när dom är vakna.
Ang matlagningen så är det ju jobbigt oavsett om det är en tomat som flyger, riset, skärbrädan, köttbullarna osv. Klart smet är värre men det tar inte bort faktumet att det är ett problem att kan kastar allt..
Hur får jag honom att ta mig på allvar?
Anonym (Hatthylla) skrev 2022-07-03 18:54:02 följande:
Du anar inte hur mycket saker vi gömt undan! Vi har kex längst upp bland porslinet, pennor i garderoben, saker uppe på alla skåp och hyllor. Och ja, för husfriden har vi gjort så. För att slippa stressen och förstörandet. Ibland känns det som inget ligger där det ska, men hellre det då. Krukväxter funkar inte i 5-åringens rum för han sliter upp rötterna av nyfikenhet hur de ser ut.
Gör saker när ungarna somnat som tex räkningar. Och försök släppa lite på övervakandet. Kanske han känner av att du går runt och är stressad och då hittar han på bara för att. Lägg fram ett papper med några kritor och låt han rita. Finns inga viktiga papper eller fina dukar framme behöver inte sånt övervakas. Gör pannkakssmeten när han är upptagen med annat och ställ bunken i kylen tills de ska stekas.
Förebygg, förbered, tänk framåt, minimera, röj undan. Jag hade en kompis med 4 barn födda inom 6 år. Nr.4 var enormt påhittig! De hade till slut ingenting under 1,5 meters höjd. Allt var borta. Hon hade gått under av stress annars. Hon satte tom fast honom med ett skärp i barnstolen så han inte skulle klättra på bordet medans de åt. Men det var en kort period! När alla barn var äldre kom mattor, dukar, saker fram igen.
Vi har också rensat undan jättemycket, men vissa saker tex dator kan vi inte lägga upp på vinden i några år. Men våra hyllor är helt tomma, alla prydnader, lampor osv förutom blommor är borttagna (jag vägrar leva i ett tomt hus...) Vi har t.o.m fått plocka bort allt från de övrre hyllorna eftersom han kastar hårda leksaker som river ner/gör sönder saker högt upp. Dukar skulle aldrig fungera så något sådant har vi inte heller. Inte heller mattor ..
Vi gör så klart saker när barnen sover men det är ju så mycket som behöver göras under en dag så det fungerar inte om jag inte kan göra NÅGOT när dom är vakna.
Jag släpper absolut på övervakandet, men det är ju då det händer olyckor. Jag kan absolut inte lämna honom med pennor. Vi har redan en hel vägg som han hunnit rita på under ett kort obevakat ögonblick..
Viktiga papper osv ligger inte framme utan han rycker det när jag använder sakerna.
Svårt att göra saker när han är upptagen för han vill ofta att jag är med och är aldrig själv så länge. Speciellt inte om han märker att jag tex ställer mig och lagar mat.
Glinda från Oz skrev 2022-07-03 20:47:32 följande:
Lägg allt ni är rädda om på vinden eller förrådet för det kommer bli förstört, ni kan ta fram det om några år. Byt till plasttallrikar om ni måste. Det är såhär att ha småbarn, stressen kommer minska betydligt om du redan på morgonen vet att en massa saker kommer åka i golvet och att det är okej. Barnlås, grind mm är förstås också viktigt.
Det har vi redan gjort, förutom dator, mobil, löpande viktiga papper osv. Sådant som behövs i vardagen. Problemet är egentligen inte att majoriteten av sakerna som åker i golvet är särskilt viktiga - det mesta är leksaker. Det är så klart ett problem när dyra saker som dator/mobil flyger, men det är själva problemet i stort. Det gör ont att bli träffad av en tågräls i trä. Det blir förbannat stökigt med saker överallt och jag hinner inte gå efter honom konstant och plocka. Det är ett problem när all mat hamnar på golvet. Det är stressande att behöva tänka konstant på att man lägger saker tillräckligt långt ifrån. Matlagningen blir stressig när man får försöka stå och parera när man försöker skära grönsaker samtidigt som han försöker slå iväg skärbrädan.
Det är stressande när han puttar, slår och sparkar på oss och lillasyster.
Framförallt så är det helt omöjligt att åka någonstans med honom eftersom det inte går att släppa honom lös någonstans.
-------------------------------------------
Jag känner att det inte fungerar att ta bort varenda pryl och leva i en tom låda, beställa hämtmat och plasta in hela matrummet varje gång i äter och hålla lillasyster isolerad från honom så han inte KAN göra saker, jag måste ju hitta en lösning på själva problemet. Han kan ju inte bete sig så här.