Anonym (mamma) skrev 2022-07-05 09:33:40 följande:
Klart vi har skåp och lådor? Problemet är ju när vi använder sakerna. Det går inte att lägga allt längs med väggarna, jag når inte att arbeta då. Plus att barnet är snabb att dra fram pallar. ALLT går inte att göra när barnet sover. Jag har någon timme på kvällen innan det själv är dags att sova och då ska jag hinna allt från räkningar, egentid, duscha, fixa i trädgården, städa sådant som inte går med barnen, tvätta, osv så det krävs helt enkelt att jag kan göra något när dom är vakna.
Ang matlagningen så är det ju jobbigt oavsett om det är en tomat som flyger, riset, skärbrädan, köttbullarna osv. Klart smet är värre men det tar inte bort faktumet att det är ett problem att kan kastar allt..
Hur får jag honom att ta mig på allvar?
Anonym (Hatthylla) skrev 2022-07-03 18:54:02 följande:
Du anar inte hur mycket saker vi gömt undan! Vi har kex längst upp bland porslinet, pennor i garderoben, saker uppe på alla skåp och hyllor. Och ja, för husfriden har vi gjort så. För att slippa stressen och förstörandet. Ibland känns det som inget ligger där det ska, men hellre det då. Krukväxter funkar inte i 5-åringens rum för han sliter upp rötterna av nyfikenhet hur de ser ut.
Gör saker när ungarna somnat som tex räkningar. Och försök släppa lite på övervakandet. Kanske han känner av att du går runt och är stressad och då hittar han på bara för att. Lägg fram ett papper med några kritor och låt han rita. Finns inga viktiga papper eller fina dukar framme behöver inte sånt övervakas. Gör pannkakssmeten när han är upptagen med annat och ställ bunken i kylen tills de ska stekas.
Förebygg, förbered, tänk framåt, minimera, röj undan. Jag hade en kompis med 4 barn födda inom 6 år. Nr.4 var enormt påhittig! De hade till slut ingenting under 1,5 meters höjd. Allt var borta. Hon hade gått under av stress annars. Hon satte tom fast honom med ett skärp i barnstolen så han inte skulle klättra på bordet medans de åt. Men det var en kort period! När alla barn var äldre kom mattor, dukar, saker fram igen.
Som någon sa förut, det där med egentid är en lyx man inte kan räkna med varje dag. Det kan ta nåt år till det, och beror så klart mycket på sovtider också om man kan klämma in lite mer tid på kvällen för sig själv. Fixa i trädgården kanske du kan göra om helgerna, tvätta måste man göra ibland men det är också en sån sak man borde försöka skjuta på till helgen.
Kastar han verkligen runt precis all mat han kommer åt, eller andra saker? Det låter som att den andra föräldern får hjälpa till att distrahera, ta pojken till ett annat rum under tiden, eller ännu hellre ut och leka. Gör storkok på helgen så du kan ta fram och värma under veckan, även om det så bara är en eller två middagar.
Det är inte alltid lätt med småbarn, ffa så måste de se att man är 100 % konsekvent i sina reaktioner, och inget litet leende i mungipan eller ögonen när det är tillsägelser. Lugn djup röst, en tillsägelse utan utrymme för kompromiss. Ögonkontakt. Tänk resting bitch face så är du väldigt nära hur man ska se ut, eller stenansikte. Men, han är väldigt liten så det kan ta väldigt lång tid innan det sätter sig, och sen kommer han ändå fortsätta testa dina gränser ända tills övre tonåren.