Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Bråkig 2,5-åring

Jag vet inte vad jag ska göra. Hur ska jag hantera honom? Han är emellanåt väldigt söt och gosig, men oftast helt galen.
    Jag är själv en väldigt lugn person så jag känner inte igen mig i beteendet och har svårt att veta hur jag ska tackla problemet.

Han kastar allt. Nu når han ju även upp på bord och bänkar så INGENTING går att ha framme, men allt går ju inte att ställa på 2m höjd heller. Han kan rusa förbi och slita med sig allt han kommer åt och bara kasta allt vad han har. Blomkrukor, mobiler, datorer, glas, papper, maten vi håller på att tillaga... ALLT åker i golvet. Han kastar även sina leksaker.

Han sparkas, slåss och puttas. Lillasyster som är 1 år kommer ofta i vägen och jag får så dåligt samvete över att jag inte klarar av att skydda henne varje sekund.

Jag har pratat med honom så mycket. Försökt med olika infallsvinklar. Jag har försökt plocka bort saker och ge konsekvenser men inget händer. Han skrattar bara åt mig när jag är allvarlig. Vad fungerar? Vi kan inte ha det så här längre.

• Svar på tråden Bråkig 2,5-åring
  • Anonym (mamma)
    Anonym (The typical mom) skrev 2022-07-03 16:52:36 följande:

Första barnet där ja... Jo ts, du måste faktiskt plocka undan allt som finns på en sådan höjd att han kan få tag i det, vara beredd på att låsa dörrar eller sätta barngrindar och barnlås på allt han inte ska komma åt. Det är bara så det är att ha barn.

Ingenting "mentalt" kommer att fungera för han har inte den fysiska hjärnkapaciteten än. Fortsätt prata med honom om empati, att det gör ont osv. Fortsätt hålla dig lugn och var allvarlig när du pratar med honom om sådana saker. Se till att han ber er om ursäkt när han gör illa er, eller till sin syster om det gäller henne. Fortsätt plocka bort leksaker och annat han kastar, det fungerar faktiskt snabbare för att fostra barn i den åldern. Om du ska ge konsekvenser så måste det vara i direkt anslutning och det måste vara direkt kopplat till beteendet. Det går alltså inte att säga att han inte får glass efter middagen om han slår sin syster.

Anonym (The typical mom) skrev 2022-07-03 16:54:15 följande:

Två andra bra saker är att distrahera med någon aktivitet och att involvera honom i det du gör, t ex matlagning. Låt honom krydda maten, lägga i ingredienser osv. Barn kan mer än man tror och det kommer att få honom att må bättre att känna sig delaktig.

Fast hur ska vi kunna leva utan saker hemma? Hur ska vi kunna laga mat utan att ha maten framme när vi lagar? Det går inte att placera ett helt hem på 2 meter höjd. Vi har redan rensat ut så mycket.. Förutom blommor så har vi inte en prydnad hemma. Men som sagt. Saker som behövs måste vi ju kunna ha.. Det handlar oftast om att det händer när vi väl använder sakerna. Tex om jag står vid datorn och betalar räkningar, då är han snabb på att slita tag i papper eller dator. Barngrindar, spärrar till lådor, skåp och låsta dörrar har vi redan men det räcker med ett halvt obevakat ögonblick och det går som sagt inte att ha ett hem helt utan saker när man är en familj.. Jag går redan nu runt med konstant stresspåslag och jag vet liksom inte hur jag skulle göra för att hålla hemmet pryllöst och utan en sak på fel ställe i en halv sekund. Med flera barn som avbryter hela tiden så hinner jag inte med...

Jag är helt med på konsekvenser och det är absolut så jag tänker. Kastar han något åker den saken bort, kastar han maten försvinner maten, slår han mig så leker jag inte med honom mer osv.

Jag har försöker hela tiden involvera honom men varje gång blir kaos. Igår skulle vi göra pannkaka och på en halv sekund när han skulle få vispa hade han ryckt tag i bunken och kastat den så det blev smet över hela köket. bokstavligt talat. Jag skurade t.o.m taket. Jag har liksom hela tiden haft filosofin att om dom får vara med så lär dom sig, att dom "agerar ut" om dom inte får uppmärksamhet eller inte känner sig delaktiga så jag ägnar verkligen hela dagarna till att försöka vara pedagogisk men ja.. han skrattar bara åt det..
    Anonym (Hatthylla) skrev 2022-07-03 16:57:02 följande:

Plocka bort. Har vi fått göra, men med vår 5-åring! Och ja, det hamnar 2 meter upp. Han var världens lugnaste bebis och 1,2 och 3-åring, men sen kom pillandet.
    En 2-åring har inte mycket förstånd. Man får tänka framåt själv. Lillasyster kanske ibland kan sitta själv i en resesäng i köket (eller rummet ni är mest)? Så har vi haft. Också 1,5 år mellan barnen. Låt ungen i nödfall se på barnprogram medan du lagar mat. Eller sitta och rita. Avled uppmärksamheten. Fortsätt säg till. Ha inte så många leksaker framme åt gången. Vi byter så vi lägger undan en del ett bra tag och sen när de plockas fram igen är de roligare att leka med.
    Mobilen får ni lägga där han inte når. Samma med datorn. Post/papper/tidningar måste inte heller ligga framme. Minimera vad han når.
    Det är en kort period av småbarnslivet som är så här. Det går över. Ut och lek mycket så han gör av med energi.

Hon är tyvärr inte nöjd med att sitta fast utan vill väldigt gärna leka och upptäcka. Hon och storebror busar gärna när han är på rätt humör och jag vill ju inte ta bort dom från varandra helt. Jag önskar hon kunde ha ett "safe place" men har inte lyckats få henne nöjd. Barnprogram fungerar en stund, rita eller sådant går inte utan att jag håller koll.. På något sätt lyckas han alltid ställa till med något, hur mycket jag än tyckt att jag säkrat. Har inte heller särskilt mycket leksaker men så fort han kastar något så ryker det.. Men han kastar även sådant han älskar att leka med så jag har inte hittat något sådant samband=/
    Post/papper och sådant ligger för det mesta inte framme, om jag inte blivit avbruten i något, utan det är när jag håller på med sakerna. Saker som bara ligger är faktiskt sällan lika intressanta utan det är om jag tex står vid datorn och betalar räkningar som han kan komma och rycka papper eller slå iväg datorn.. Hade jag inte själv haft hela bilden så hade jag trott att han fick för lite uppmärksamhet och blev svartsjuk när vi håller på med något annat, men han får verkligen SÅ mycket uppmärksamhet hela dagarna där jag aktivt umgås med honom så det känns inte rimligt..
    Trodde också att det skulle hjälpa nu på sommaren när vi är ute mer men vi kan vara ute en hel dag, energin tar verkligen inte slut.. Ja det är en kort period men det är samtidigt svårt att klara så lång tid med stress..

• Anonym (mamma)
    Anonym (The typical mom) skrev 2022-07-03 18:36:15 följande:
    Ursäkta ts men har ni inga skåp och lådor...? Ingen säger att ni ska göra er av med saker, bara städa undan!

Matgrejerna ställs längst in längs väggen på bänkarna. Räkningarna betalar ni när han sover. Låt honom hjälpa med matlagning där det inte gör något om det går fel, alltså inte smet som kan hamna överallt.

Jag förstår att du är stressad men det enda som hjälper är att fortsätta förebygga. Och jag tror att han skrattar av två orsaker, dels är han så väldigt liten än, dels tar han dig inte på allvar.
    Klart vi har skåp och lådor? Problemet är ju när vi använder sakerna. Det går inte att lägga allt längs med väggarna, jag når inte att arbeta då. Plus att barnet är snabb att dra fram pallar. ALLT går inte att göra när barnet sover. Jag har någon timme på kvällen innan det själv är dags att sova och då ska jag hinna allt från räkningar, egentid, duscha, fixa i trädgården, städa sådant som inte går med barnen, tvätta, osv så det krävs helt enkelt att jag kan göra något när dom är vakna.

Ang matlagningen så är det ju jobbigt oavsett om det är en tomat som flyger, riset, skärbrädan, köttbullarna osv. Klart smet är värre men det tar inte bort faktumet att det är ett problem att kan kastar allt..

Hur får jag honom att ta mig på allvar?
    Anonym (Hatthylla) skrev 2022-07-03 18:54:02 följande:

Du anar inte hur mycket saker vi gömt undan! Vi har kex längst upp bland porslinet, pennor i garderoben, saker uppe på alla skåp och hyllor. Och ja, för husfriden har vi gjort så. För att slippa stressen och förstörandet. Ibland känns det som inget ligger där det ska, men hellre det då. Krukväxter funkar inte i 5-åringens rum för han sliter upp rötterna av nyfikenhet hur de ser ut. 
    Gör saker när ungarna somnat som tex räkningar. Och försök släppa lite på övervakandet. Kanske han känner av att du går runt och är stressad och då hittar han på bara för att. Lägg fram ett papper med några kritor och låt han rita. Finns inga viktiga papper eller fina dukar framme behöver inte sånt övervakas. Gör pannkakssmeten när han är upptagen med annat och ställ bunken i kylen tills de ska stekas.
    Förebygg, förbered, tänk framåt, minimera, röj undan. Jag hade en kompis med 4 barn födda inom 6 år. Nr.4 var enormt påhittig! De hade till slut ingenting under 1,5 meters höjd. Allt var borta. Hon hade gått under av stress annars. Hon satte tom fast honom med ett skärp i barnstolen så han inte skulle klättra på bordet medans de åt. Men det var en kort period! När alla barn var äldre kom mattor, dukar, saker fram igen.

Vi har också rensat undan jättemycket, men vissa saker tex dator kan vi inte lägga upp på vinden i några år. Men våra hyllor är helt tomma, alla prydnader, lampor osv förutom blommor är borttagna (jag vägrar leva i ett tomt hus...) Vi har t.o.m fått plocka bort allt från de övrre hyllorna eftersom han kastar hårda leksaker som river ner/gör sönder saker högt upp. Dukar skulle aldrig fungera så något sådant har vi inte heller. Inte heller mattor ..

Vi gör så klart saker när barnen sover men det är ju så mycket som behöver göras under en dag så det fungerar inte om jag inte kan göra NÅGOT när dom är vakna.
    Jag släpper absolut på övervakandet, men det är ju då det händer olyckor. Jag kan absolut inte lämna honom med pennor. Vi har redan en hel vägg som han hunnit rita på under ett kort obevakat ögonblick..
    Viktiga papper osv ligger inte framme utan han rycker det när jag använder sakerna.
    Svårt att göra saker när han är upptagen för han vill ofta att jag är med och är aldrig själv så länge. Speciellt inte om han märker att jag tex ställer mig och lagar mat.
    Glinda från Oz skrev 2022-07-03 20:47:32 följande:

Lägg allt ni är rädda om på vinden eller förrådet för det kommer bli förstört, ni kan ta fram det om några år. Byt till plasttallrikar om ni måste. Det är såhär att ha småbarn, stressen kommer minska betydligt om du redan på morgonen vet att en massa saker kommer åka i golvet och att det är okej. Barnlås, grind mm är förstås också viktigt. 

Det har vi redan gjort, förutom dator, mobil, löpande viktiga papper osv. Sådant som behövs i vardagen. Problemet är egentligen inte att majoriteten av sakerna som åker i golvet är särskilt viktiga - det mesta är leksaker. Det är så klart ett problem när dyra saker som dator/mobil flyger, men det är själva problemet i stort. Det gör ont att bli träffad av en tågräls i trä. Det blir förbannat stökigt med saker överallt och jag hinner inte gå efter honom konstant och plocka. Det är ett problem när all mat hamnar på golvet. Det är stressande att behöva tänka konstant på att man lägger saker tillräckligt långt ifrån. Matlagningen blir stressig när man får försöka stå och parera när man försöker skära grönsaker samtidigt som han försöker slå iväg skärbrädan.
    Det är stressande när han puttar, slår och sparkar på oss och lillasyster.
    Framförallt så är det helt omöjligt att åka någonstans med honom eftersom det inte går att släppa honom lös någonstans.

-------------------------------------------

Jag känner att det inte fungerar att ta bort varenda pryl och leva i en tom låda, beställa hämtmat och plasta in hela matrummet varje gång i äter och hålla lillasyster isolerad från honom så han inte KAN göra saker, jag måste ju hitta en lösning på själva problemet. Han kan ju inte bete sig så här.

• Anonym (mamma)
    LFF skrev 2022-07-05 11:07:17 följande:
    Han är 2,5 år! Då är det helt enkelt så man beter sig i perioder. 

Hur mycket egentid får han med någon av er föräldrar? Hur ofta separerar ni barnen och har bara ett barn i taget? Har ni någon form av avlastning som kan hjälpa er med honom (och lillasyster)? Går han på förskolan och får stimulans därifrån på annat vis än ni uppenbart kan ge honom just nu? Var är den andra föräldern i allt detta?

Fixa i trädgården? Gör det och låt honom vara med och "hjälpa" till och känna sig duktig. 

Egentid för dig? Nä, det kommer du inte kunna få varje dag på många år. 

Matlagning? Förenkla så mycket du kan, förbered saker när barnen sover middag. Involvera sonen i enkla saker. 

Ha inte leksaker överallt i huset utan se till att det finns en bestämd plats där man leker med sina leksaker. Gör ihopplockandet till en lek och gör det tillsammans med barnen. 

Hur ser era dagar ut i övrigt? Vad gör ni? Hur aktiveras barnen?
    Han får tid när det andra barnet sover på dagen plus ibland extra tid på helgen när pappan också är hemma.
    Ingen avlastning i övrigt. 

Han hjälper ju så klart till med mycket i trädgården, vi är ute mycket nu på sommaren, men vissa saker kan han inte hjälpa till med och det är sådana saker jag tänker på. Vi har tex inga sommarblommor i år eftersom han förstört all försådd. Han har även ryckt upp alla morötter. Sådant händer, men uppskattar om han inte hjälper till med allt.. speciellt sådant där jag behöver hålla mer koll på honom så jag ändå inte får något gjort..

Egentid var dumt uttryckt. Tänkte egentligen mest på det jag rabblade upp i övrigt, att duscha utan två barn i duschen, fixa tvätten, trädgården utan två som sliter i en och river ner allt..

2,5-åringen sover inte middag så jag kan inte fixa saker när han sover, och oavsett hur "enkel" mat jag fixar så blir det kaos. Det är knappt så det går att värma på något i mikron utan att det blir kaos..

Leksaker SKA bara vara i deras rum, men det kastas hejvilt och jag har inte tid att gå efter honom varje minut och städa/tjata på att han ska städa. Det spelar ingen roll om allt ligger på rätt plats på morgonen, det tar tre sekunder innan det är över hela huset.. Jag har heller inte tid att lägga hur mycket tid som helst på kvällen att städa eftersom det är så mycket jag inte kan göra med honom. Han är inte heller bra på att hjälpa till eftersom det roligaste som finns är att välta ut alla lådor med saker så fort jag plockat upp..

Nu är vi ute mycket, vilket ju underlättar en del förutom när det är riktigt dåligt väder. Men vi försöker alltid gå ut i ett par omgångar på dagen. Är ute i skogen, gör aktiva saker. Ser till att han får springa av sig, upptäcka saker och bli stimulerad.
    Annars är det väl mycket rutin. Han behöver mycket uppmärksamhet så jag gör mycket aktivt med honom. Dansar/sjunger till musik, målar, leker med tåg, läser böcker, bygger saker, gör kojor. Lillasyster hänger med så gott det går. Sedan måste jag ju göra mat och sådana saker där barnet så klart inte får 100% uppmärksamhet från mig. Allting urartar dock i att saker kastas eller att han sparkar/slåss.
    sextiotalist skrev 2022-07-05 11:17:12 följande:

Tror att du först måste tänka om. En 2,5-åring är inte bråkig. Han är en liten kille med nästan ingen impulskontroll alls. Han kan helt enkelt inte bråka.
    En del barn är så, de är överallt och på några ställen till samtidigt. 
    Det är som anda skrivit, plocka undan allt man är rädd om. Sätt barnlås på lådor och skåp.
    Se till att alla hyllor och byråer är fast vid väggen. 

Jag har redan plockat bort allt jag är rädd om, allt sitter fast men det är fortfarande ett problem. Jag kan tex inte plocka bort 1-åringen...
    Anonym (Också mamma) skrev 2022-07-05 11:26:42 följande:

Jag har också en 2,5-åring och han saknar också impulskontroll och konsekvenstänk. Jag skulle till exempel aldrig drömma om att laga mat tillsammans med honom när vi är ensamma. Det leder bara till pill och spring och irritation. Är han med och lagar mat, behöver också pappan stå bredvid och hålla koll på barnet. Är vi ensamma blir det något som går väldigt snabbt och enkelt att tillreda. 

Vi har inte heller dukar, mattor eller prydnadssaker hemma. De saker jag har framme, är jag beredd på att de kan gå sönder. Sen parerar jag konstant. 

Barnlåsen har han lyckats pilla upp. Det var förvisso skönt när han gjorde det, för då satt han still och koncentrerade sig noga väldigt länge. 

Vi har också ett barn till, fast ett äldre, som också behöver omsorg och tid. Vi är ju två föräldrar som turas om att ta hand om ett eller två barn. Jag läser ingenstans om någon annan förälder? Var finns den andre föräldern i allt detta? 

Pappan finns där efter jobb och på helger, men båda vi har samma problem. Jag skriver ur mitt perspektiv så då låter det kanske som att han inte finns där. Han jobbar dock dagtid så det blir inte så många timmar tillsammans när barnen är vakna. Han har dock samma problem som mig. Det gör ingen skillnad om vi är två hemma. Barnet beter sig likadant och lyssnar lika lite på oss båda. Även om man tycker att man står och punktmarkerar så tar det en halv sekund innan han gjort något. Det är dessutom ganska svårt att lägga all den tiden på att punktmarkera honom när man har flera barn och allt som behöver fixas med hem och så..
    Marie7 skrev 2022-07-05 11:29:32 följande:

Hur är han på förskolan? Samma beteende eller lugn?

Han har inte börjat på förskola än. Han är precis likadan om vi åker bort (vilket vi undviker nu) så jag är orolig inför förskolestart.

• Anonym (mamma)
    Anonym (Hatthylla) skrev 2022-07-05 13:01:54 följande:

Begränsa antalet leksaker så det inte blir så många att kasta runt och städa upp. Sen undrar jag hur i hela friden du bara har nån timme kvar av kvällen innan du själv ska sova?! Våra somnar 19-30-20.00. Återstår flera timmar. Vad gäller mat kan man gott och väl äta frysta grönsaker under några år och skippa alla färska som ska skäras och grejas. 

1-åringen är inne i en period där hon kaosar totalt från 18-22/23. Somnar någon kvart, vaknar och är på dåligt humör. Behöver lägga väldigt mycket tid och fokus på hennes nattning/ha henne nära. 2,5-åringen är lätt att lägga och sover sedan hela natten, tack och lov.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Också mamma) skrev 2022-07-05 13:27:23 följande:
    Men då är ni väl ändå två hemma?
    Ja? Frågan var ju: "Sen undrar jag hur i hela friden du bara har nån timme kvar av kvällen innan du själv ska sova?!" Spelar ju ingen roll att sambon oftast är hemma då också.
  • Anonym (mamma)
    Tow2Mater skrev 2022-07-05 12:50:20 följande:

Ni får väl ta varsitt barn och bo särbos ett par år då.

På vilket sätt tycker du det låter som en bra idé att separera syskon från varandra samt från den ena föräldern? Och på vilket sätt känns det enklare att bo "ensamstående" med 2,5-åringen till skillnad från att vara två föräldrar som hanterar problemet?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hatthylla) skrev 2022-07-05 13:38:56 följande:
    Min yngsta är hnb:are så usel sömn och kaos vet jag vad det innebär. Fortfarande vid 4 somnar han bara på kudde bredvid mig i soffan. Aldrig utan napp- även om jag vet att det är fel och ska sluta snart!-, och det kräver några timmar ifred på soffan innan han går flytta till säng. Väl ombonad. Det har alltid gällt. Invirad eller omgiven av kuddar.
    Redan vid 18 behöver ingen 1-åring lägga sig. Ha henne uppe längre. Varva ner i god tid. Se upp med vad hon äter. Köpesgröt gav tex extrem magknip här. Kolla över allt vad gäller pyjamas, ljus, ljud, napp, kort sagt allt som kan inverka. Även blöjsort. Och som ovan sa- är inte pappan hemma då och kan ta över eller hjälpa till med annat?
    Dom ska sova ungefär 12 timmar så det beror ju på vilken tid dom vaknar på morgonen, men nej, jag lägger henne sällan vid 18 om hon inte är väldigt trött då. Utan det är då hon börjar bli strulig. Hon är otroligt mammig, gnäller och klänger på mig, är inte nöjd med något, dålig på att äta förutom amma osv. Nattningsförsöken tajmas in beroende på hur hon har sovit på dagen, dagsform osv.
    Klart han kan göra saker, han fixar ofta middagen. Men han hinner inte med allt och vi har inte samma prioriteringar. Och han kan inte duscha åt mig ;)
    Anonym (Också mamma) skrev 2022-07-05 13:40:04 följande:
    Tja, om pappan lägger ettåringen så kan du plocka undan snabbt? Då lär du har mer än någon timme kvar. Hemmet behöver inte se ut som en inredningskatalog. 
    Det går inte, hon är otroligt mammig och vill amma mycket på kvällen. Hon skulle bara skrika så hon tappar andan om någon annan än jag tar henne då just nu.
    Självklart inte! Men med två ungar som röjer hela dagarna och jättesvårt att göra saker på dagen så finns det en hel del man vill hinna med på kvällen. Allt handlar inte om städning och jag kan lova att det inte ser ut som en inredningskatalog här hemma. Tvärt om.

• Anonym (mamma)

Jag hade hoppats att jag skulle få tips på hur jag ska hantera honom, inte hur jag ska rensa ut allt ur mitt hem, bara laga mat som inte behöver någon förberedelse förutom rakt ner i stekpannan och helt enkelt ge upp att kunna göra någonting på dagarna. Det känns inte som rätt väg att gå att helt enkelt acceptera att han skadar oss andra, att han inte lyssnar på att han inte får kasta saker, slåss osv. Vi kan ju inte åka någonstans. han kanske beter sig så mot de andra på förskolan om jag inte lyckas markera att det faktiskt inte är okej. Jag vill ju uppfostra en bra människa, inte anpassa hans miljö så han kan fortsätta härja som han vill.. 
    Det enda vi gör just nu är att skälla och förklara, skälla och förklara och bli bemötta med skratt och ännu intensivare bus/bråk.

• Anonym (mamma)
    Anonym (Också mamma) skrev 2022-07-05 14:04:20 följande:
    Okej, det är väldigt uppenbart att du försvårar något enormt för dig själv! Nej, barn SKA inte sova ett visst antal timmar. Det är ett riktmärke. Vissa barn sover mer, andra mindre. Sluta upp att försöka natta ett barn som inte är trött. 

Du har högre krav än din man. Sänk dina krav och ändra dina prioriteringar! 

Eftersom situationen är som den är, kanske det är ett alternativ att fasa ut amningen. Då kan pappa ta över mer och mer. Eller så ser ni till att vänja barnet vid pappan. Eller så får pappan ta över föräldraledigheten. När ska han göra det förresten? 

Ja, det är en riktlinje, därför jag skrev "ungefär". Jag tror du har missuppfattat mig, jag har inte sagt att jag försöker natta ett barn som inte vill sova. Hon är strulig den tiden, inte "strulig vid nattning den tiden".

Vad menar du med högre krav? Vad vill jag göra som min man inte vill göra som är "fel" menar du?

Pappan fungerar alldeles utmärkt resten av dygnet, det är bara just nu på kvällstid som hon är inne i en krånglig period. Jag tänker inte tvinga bort amningen då eller lämna bort henne mot sin vilja. Problemet är inte hon utan att 2,5-åringen kastar saker och slåss.. JAG vill kunna göra saker som jag tycker behöver göras men framförallt så vill jag ju hitta lösningar som gör att jag kan göra dom sakerna dagtid.
    Pappan har haft 3 månader FL tillsammans med mig och kommer vara FL själv ca 6 månader nästa år. Det handlar inte om att han "behöver ta över mer och mer" Han fungerar som sagt alldeles utmärkt förutom hennes krångliga period på kvällen just nu.

• Anonym (mamma)
    Anonym (The typical mom) skrev 2022-07-05 14:56:05 följande:
    Som någon sa förut, det där med egentid är en lyx man inte kan räkna med varje dag. Det kan ta nåt år till det, och beror så klart mycket på sovtider också om man kan klämma in lite mer tid på kvällen för sig själv. Fixa i trädgården kanske du kan göra om helgerna, tvätta måste man göra ibland men det är också en sån sak man borde försöka skjuta på till helgen.

Kastar han verkligen runt precis all mat han kommer åt, eller andra saker? Det låter som att den andra föräldern får hjälpa till att distrahera, ta pojken till ett annat rum under tiden, eller ännu hellre ut och leka. Gör storkok på helgen så du kan ta fram och värma under veckan, även om det så bara är en eller två middagar.

Det är inte alltid lätt med småbarn, ffa så måste de se att man är 100 % konsekvent i sina reaktioner, och inget litet leende i mungipan eller ögonen när det är tillsägelser. Lugn djup röst, en tillsägelse utan utrymme för kompromiss. Ögonkontakt. Tänk resting bitch face så är du väldigt nära hur man ska se ut, eller stenansikte. Men, han är väldigt liten så det kan ta väldigt lång tid innan det sätter sig, och sen kommer han ändå fortsätta testa dina gränser ända tills övre tonåren.

Nej, som jag skrev till någon annan också så var "egentid" lite klumpigt uttryckt, jag menade egentligen de andra sakerna jag rabblade upp. Slänga in någon tvätt utan kaos med två barn, duscha utan två barn i duschen, fixa sådant som är krångligt att göra med barnen..  Jag tänkte inte egentid som att syssla med hobbys, titta på tv, fixa manikyr, ta en promenad, träna eller så.... Sådan egentid har jag inte haft sedan innan första barnet.

Det är svårt att klämma in allt på helgen. Det blir lite samma problem där ju. Vi måste sprida ut det under veckan för att hinna med allt som ska göras.

Han är verkligen HEMSK med att kasta saker. Han behöver knappt ens se vad det är.. han tar antingen sats och springer och sveper ner det från bänken, tar tag och kastar .. Inte alltid eller varje gång han går förbi något men det händer extremt många gånger på en dag så det är väldigt ofta.

När jag lagar mat på dagen så är sambon på jobbet så där går det inte att få hjälp. Vid middagen är det ofta jag som är den "den andra föräldern" och även om jag verkligen försöker avleda så är det omöjligt att hinna med. Varken jag eller sambon klarar av det. Speciellt inte när det två barn det ska hållas koll på. Ibland fungerar det att gå till ett annat rum eller gå ut, men ofta springer han ju runt och tycker det är spännande att vara med..

Ja precis. Jag tror ändå jag lyckas ganska bra med att vara allvarlig men det biter inte. Samma med sambon. Sonen skrattar åt oss båda. Någon gång kan jag ha sagt till med lite för djup röst och då har barnet istället blivit rädd och det har ju inte heller blivit bra. Men det är väl bara att fortsätta härda ut och hoppas han inte hinner drämma stekpannan i huvudet på en innan han lär sig heh..

• Anonym (mamma)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-07-05 15:06:16 följande:

I den åldern så är det konstant övervakning som gäller för vildare exemplar. Särskilt om det finns en ett-åring med i ekvationen.

Saker som underlättar:
    -Motion: Ut och lek och låt honom rasa av sig på säkra platser. Har ni tillgång till bad så är det utmärkt. Studsmatta med nät är som ett madrasserat rum för toddlare. Har ni en kulle i närheten så är det superkul att rulla ner och springa upp för, eller att du rullar ner en boll och han hämtar den.
    -Lek! Barn är samarbetsvilliga och läraktiga när de leker. Lek att ni är smygande kattungar som måste ta er till matbordet utan att väcka hunden. Lek att ni är stora maskiner som städar upp leksakerna. Låt nallen vara förälder som bossar runt er alla, eller så kan han vara en trotsig baby som ni måste lirka med.
    -Utmana honom intellektuellt. Lär honom rim och ramsor utantill (eller ert telefonnummer, eller alfabetet). Jobba med färger, eller siffror, eller musik på en nivå där han faktiskt lär sig något nytt och intressant.
    -Massage. Ge honom massage och testa kanske lite mindfullness, avslappning eller meditation. Låt även honom massera dig och lillasyster (om det kan ske säkert).
    -Uppmärksamma de beteenden som du vill se mer av. Verkligen se honom när han är resonabel och trevlig. Inte så att du ignorerar honom när han är omöjlig och kastar saker, men du är lite uttråkad och neutral när du hanterar dylika utbrott.
    -Sätt ord på känslor och visa honom hur han kan uttrycka svårare känslor som ilska och frustration på acceptabla sätt.
    -Observera och skriv gärna ner vad som händer. När han har ett utbrott vad hände precis innan? När åt han senast? Hur har han sovit? Såg du några tidiga tecken så att det barkade åt fel håll? Gör också en lista över aktiviteter som brukar vara positiva för honom och se om du kan inkorporera mer av dessa i er dag.

Tack för alla tips!

Vi har en väldigt bra utemiljö och är utomhus mycket, speciellt nu på sommaren. Stor skog som vi upptäcker i, studsmatta, rutschkana och gungor, vattenlek, kullar som han både springer, rullar och åker bil ner för, vi leker mycket lek med bollar. Plockar bär. Cyklar.
    Det verkar dock tyvärr inte göra någon skillnad för hur han är inomhus oavsett om vi varit ute hela dagen eller är inne en stormig dag.. Däremot underlättar det ju enormt dom dagar vi är ute eftersom han inte kan göra så mycket utomhus, förutom förstöra rabatter..

Leker gör vi jättemycket! Jag är väldigt involverad i nästan allt han gör, han har alltid velat att jag ska vara med honom och leka. Allt från att bygga saker, leka med tåg, bilar, dansa, måla, leker med dockor, kurragömma, leker djur, jagar osv.. Smart med maskinerna som städar och den smygande katten, det ska jag testa!

Vi håller mycket på med sånger och ramsor, han räknar bra, kan många färger och jobbar med alfabetet. Han tycker det är väldigt kul så det utnyttjar jag. Smart med telefonnumret!

vi brukar sitta och mysa medan jag kliar honom på ryggen, men massage låter smart! Vågar dock inte involvera lillasyster. Han är väldigt gosig med henne, men det slutar nästan alltid med att det slår över och så slår han henne =(
    Jag försöker verkligen att uppmuntra och vara övertydlig och ge honom uppmärksamhet när han gör något bra. Jag tänkte att det i grunden är just uppmärksamhet han vill ha, men det går sådär. Jag fortsätter så klart alltid att uppmuntra allt bra han gör, men jag har testat både att markera när han gör fel och ignorera men inget av det verkar spela någon roll för det dåliga beteendet..

Smart att försöka "föra lite statistik" Svårt när man är stressad och trött att tänka klart och just nu så känns det som att det är "alltid" saker händer och oavsett vad men det finns säkert ett mönster jag inte ser.
  • Anonym (mamma)
    sextiotalist skrev 2022-07-05 15:26:07 följande:
    Att barnet skrattar är inte konstigt, det är en försvarsreaktion och få en positiv feedback (som de fått sedan första leendet) av sin förälder
    En fundering. hur många gånger säger du nej varje dag?
    Tänk dig att hela tiden höra nej, du får inte, fy, NEJ, NEEEEJ, bort med dig, ajabaja
    Alltför många gånger. Jag försöker att istället säga vad han ska göra, men det är lätt hänt att att det blir "Nej, inte kasta tågrälsen på fönstret!!!" som spontan reaktion när han kommer kutandes istället för att säga att "tågrälsen leker vi med där borta, kom så ....."
  • Anonym (mamma)
    Tow2Mater skrev 2022-07-06 15:03:07 följande:
    Tycker faktist socanmälan är på sin plats om de inte får bukt på problemen snart. Fattar inte att barnmisshandel tolereras i den här omfattningen medan det skriks ?skilj dig? om en förälder tar ett barn lite hårt i armen.
    Tow2Mater skrev 2022-07-06 16:20:36 följande:
    Att föräldrar tillåter syskon göra illa varann anser jag vara misshandel. Lustigt det verkar klassas som mindre allvarligt av en del.
    Tow2Mater skrev 2022-07-06 16:30:57 följande:
    Hindrar man de inte, eller inte klara av att hindra dem, blir ju barnet misshandlat. Där borde ju soc komma in i bilden.

Du kan vara lugn. Självklart tillåter vi det inte. Vi har pratat mycket med bvc om problemet. Det är tydligen för övrigt ett rätt vanligt problem när små barn får syskon. Dom är inte oroliga över hur vi hanterar det och skulle det vara några problem hade dom garanterat kontaktat soc.

Sedan är det så klart skitjobbigt att han slåss, puttas osv men det handlar inte om misshandel. Det är ju dock ett problem som vi hela tiden jobbar aktivt med och jag sitter ju även här och försöker få ny input och förslag på lösningar.

Men du kan ju gärna berätta för mig hur man hindrar ett barn från att, från ingen stans, putta ett annat när dom tex sitter och leker. Det går snabbt och spelar ingen roll om man själv sitter bredvid.
Svar på tråden Bråkig 2,5-åring