• Anonym (Grannen)

Grannens staket buktar in på vår sida

Alltså sen vi flyttade in i vårt hus 2019 så har vi haft problem med grannen.
    Men det jag undrar över hur vi ska göra just nu?
    Grannen har satt upp fårstängsel 5 cm in på sin sida av tomtgränsen, sen satte hon taggtråd uppepå också.
    Nu buktar/lutar detta staket in på vår sida tomtgränsen. 
    Grannen vägrar att prata med oss så vart ska vi vända oss?

Vi vill inte ha det buktande in på vår sida. Har försökt säga till henne att även det är underhållsfritt staket så måste hon ändå hålla det sträckt så det inte buktar in på vår sida.

Men ingenting händer. 

• Svar på tråden Grannens staket buktar in på vår sida
  • Anonym (O)
    Anonym (M6) skrev 2022-06-16 19:30:08 följande:

Menar du att det finns någon gräns för hur mycket någonting ska inkräkta på ens tomt, för att man ska ha rätt till hjälp från myndigheter? Var går i så fall den gränsen? Och svara inte sunt förnuft nu, utan jag undrar om det faktiskt finns något konkret juridiskt eller konkret fakta från någon myndighet som styrker det du skriver. 

Eller menar du kanske mer att du anser att TS borde inte söka hjälp eller få hjälp av myndigheter för detta?

Självklart finns det en gräns. Hur skulle det se ut annars? 
  • Anonym (M6)
    Tow2Mater skrev 2022-06-17 01:04:23 följande:
    Jo, svenska myndigheter brukar ge lika många olika svar som personer man frågar.
    Jaha, och ett av de svaren är att de hamnar längst ner i högen tills någon slutar och nästa person börjar på samma tjänst? Du tramsar ju bara. Jag frågade om ifall det finns en gräns och ingenting annat.
  • Anonym (M6)
    Anonym (O) skrev 2022-06-17 10:04:43 följande:
    Självklart finns det en gräns. Hur skulle det se ut annars? 
    Var går den gränsen?
  • sextiotalist
    Anonym (M6) skrev 2022-06-17 10:11:58 följande:
    Var går den gränsen?
    Nästan helt säker på vad som kan hanteras inom rådande regelverk och lagar. När det gäller träd och andra växter finns det ett regelverk som man kan utgå ifrån. När det gäller fasta objekt på en fastighet, så är jag rätt säker på att det också finns ett regelverk som reglerar detta.
    Staket finns det också ett regelverk, men en lutande stolpe (som utan problem skulle kunna justeras utan att något förstörs) så är jag rätt säker på att det får man hantera helt själv.
  • Anonym (Kfm)
    Var går den gränsen?
    Vid tomtgränsen.

Om man bortser från bygglov och annat utan bara ser på det sakrättsliga är det tomtgränsen som gäller.

Inkränker man olovligt på någon annans fastighet kan man få myndighetshjälp att få bort det. Processen kommer behöva gå via tingsrätten om ingen part backar.. Kan ta tid, pengar och energi. Vinner man så ska motparten betala faktiska rimliga processkostnader. Oftast är det bara en bråkdel av vad det kommer krävas att driva det så lång.

Om det är ett ständigt bråk med grannarna om skitsaker så får man antingen gilla läget eller flytta. Om det nu inte är så att man går igång och lever på konflikter och processer. 
  • Anonym (O)
    Var går den gränsen?
    Hur ska jag veta det?

Men självklart lägger man inte tid på petitesser. 
  • Anonym (M6)
    Anonym (O) skrev 2022-06-17 10:49:04 följande:
    Hur ska jag veta det?

Men självklart lägger man inte tid på petitesser. 
    Jag bryr mig inte om hur du skulle ha gjort, utan jag frågade om vad som gäller rent konkret rättsligt.
  • Anonym (M6)
    Anonym (Kfm) skrev 2022-06-17 10:27:56 följande:
    Vid tomtgränsen.

Om man bortser från bygglov och annat utan bara ser på det sakrättsliga är det tomtgränsen som gäller.

Inkränker man olovligt på någon annans fastighet kan man få myndighetshjälp att få bort det. Processen kommer behöva gå via tingsrätten om ingen part backar.. Kan ta tid, pengar och energi. Vinner man så ska motparten betala faktiska rimliga processkostnader. Oftast är det bara en bråkdel av vad det kommer krävas att driva det så lång.

Om det är ett ständigt bråk med grannarna om skitsaker så får man antingen gilla läget eller flytta. Om det nu inte är så att man går igång och lever på konflikter och processer. 
    Ja då är ju några centimeter in på tomten faktiskt också över gränsen, rent krasst.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (M6) skrev 2022-06-17 10:58:52 följande:
    Ja då är ju några centimeter in på tomten faktiskt också över gränsen, rent krasst.
    Mm, fast nu står det där stängslet på grannens egen tomt, med några cm till övers enligt ts.
  • Anonym (O)
    Anonym (M6) skrev 2022-06-17 10:58:52 följande:
    Nej, staketet står på grannens tomt. Det lutar lite in på TS tomt i luften så att säga. 

Och skulle TS skicka in och klaga på att det lutar in 2 cm så skulle det inte bli ett ärende, men lutar det in jättemycket så blir det ett ärende. Självklart ska våra myndigheter inte sitta och lägga tid och skattepengar på petitesser. 
Svar på tråden Grannens staket buktar in på vår sida