• Anonym (Grannen)

Grannens staket buktar in på vår sida

Alltså sen vi flyttade in i vårt hus 2019 så har vi haft problem med grannen.
    Men det jag undrar över hur vi ska göra just nu?
    Grannen har satt upp fårstängsel 5 cm in på sin sida av tomtgränsen, sen satte hon taggtråd uppepå också.
    Nu buktar/lutar detta staket in på vår sida tomtgränsen. 
    Grannen vägrar att prata med oss så vart ska vi vända oss?

Vi vill inte ha det buktande in på vår sida. Har försökt säga till henne att även det är underhållsfritt staket så måste hon ändå hålla det sträckt så det inte buktar in på vår sida.

Men ingenting händer. 

• Svar på tråden Grannens staket buktar in på vår sida
  • Grey Man

Men skit samma om ni hade tyckt det var ok att ha ett vingligt jävla hemmabygge till staket som smutsade ner utsikten varje dag. Jag hade fått frispel och klippt bort allt som rörde min tomt. Av princip. 

Sen vet jag att TS inte ska behöva bygga eller täcka men jag hade satt ett plank och sett till att det såg rent för jävligt ut på hennes sida. Kanske rosa och brunt? Eld skall med eld förgöras. Eller nåt.

• Tow2Mater
    Anonym (M6) skrev 2022-06-16 23:03:32 följande:
    Jaha, så till sist får TS ändå hjälp?
    Det beror ju på utredaren och hur han prioriterar i sin hög. När han sen går i pension tas högen över av en ny utredare ;)
  • Anonym (M6)
    Tow2Mater skrev 2022-06-17 00:12:12 följande:
    Det beror ju på utredaren och hur han prioriterar i sin hög. När han sen går i pension tas högen över av en ny utredare ;)
     OK så du tramsade bara.
  • Tow2Mater
    Anonym (M6) skrev 2022-06-17 00:22:43 följande:
     OK så du tramsade bara.
    Nej. Det är bara hur jag skulle göra.
    Men jag jobbar inte på svensk myndighet, de kanske har ett system där en del kan försvinna i semesterkaoset, efter det vandrat runt mellan en handfull handläggare i några månaders tid.
  • Anonym (M6)
    Tow2Mater skrev 2022-06-17 00:27:47 följande:
    Men jag jobbar inte på svensk myndighet, de kanske har ett system där en del kan försvinna i semesterkaoset, efter det vandrat runt mellan en handfull handläggare i några månaders tid.
    Du har alltså inget svar på hur det går till.
  • Tow2Mater
    Anonym (M6) skrev 2022-06-17 00:47:55 följande:
    Du har alltså inget svar på hur det går till.
    Jo, svenska myndigheter brukar ge lika många olika svar som personer man frågar.

• Grusibrallan1

Om TS nu är samma person som har skrivit de andra trådarna om snöskottningen etc så rekommenderar jag TS att sälja sitt hus. Köp sen ett nytt hus utan några grannar. Det skulle nog bli bäst för alla. 

• sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2022-06-17 00:27:47 följande:
    Du bor inte i Sverige, om jag förstått. Då kan jag berätta hur det fungerar. Varje ärende som skickas in, diariebokförs, man får ett ärendenummer. Sedan kan det mycket väl vara så att det finns både viktigare och ärenden av mer akut grad. Men då kan man som anmälare själv hålla koll på ärendet och påminna om det.
    Men i ts fall är det nog av sådan grad att det inte ens finns något att anmäla mot. Inget försvinner, men vissa ärenden, typ ett sådant, är nog väldigt lågprioriterat.
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-06-17 08:07:35 följande:
    Du bor inte i Sverige, om jag förstått. Då kan jag berätta hur det fungerar. Varje ärende som skickas in, diariebokförs, man får ett ärendenummer. Sedan kan det mycket väl vara så att det finns både viktigare och ärenden av mer akut grad. Men då kan man som anmälare själv hålla koll på ärendet och påminna om det.
    Men i ts fall är det nog av sådan grad att det inte ens finns något att anmäla mot. Inget försvinner, men vissa ärenden, typ ett sådant, är nog väldigt lågprioriterat.
    Inte bara lågprioriterat.... Tror ingen bryr sig. Det är en typisk civilrättslig tvist som inte en jävel i myndighetssverige kommer att bry sig om.

Grannens försvar på alla frågor: "Staketet står på min mark". Sen är det upp till TS att bevisa motsatsen. Vilket är skitdyrt och grannen kan ju bara flytta staketet några centimeter om det visar sig att TS har rätt.

Vill man skapa dålig stämning går det alltid att göra utan att myndigheterna kan göra något särskilt åt saken. Därför man försöker vara kompis med sin närmsta omgivning.
  • Anonym (Så)
    Grey Man skrev 2022-06-17 00:08:46 följande:

Men skit samma om ni hade tyckt det var ok att ha ett vingligt jävla hemmabygge till staket som smutsade ner utsikten varje dag. Jag hade fått frispel och klippt bort allt som rörde min tomt. Av princip. 

Sen vet jag att TS inte ska behöva bygga eller täcka men jag hade satt ett plank och sett till att det såg rent för jävligt ut på hennes sida. Kanske rosa och brunt? Eld skall med eld förgöras. Eller nåt.

Så ett brott mot en icke-olägenhet?

Det är nämligen så ett fall som TS bedöms av oss på kommunen - utgör det anmälda felet en olägenhet för markägaren eller allmänheten. Ett något buktande nät anses inte som en olägenhet av oss här även om anmälaren anser det vara exempelvis ett skönhetsfel på fastigheten. Att göra åverkan på annans egendom är däremot ett brott. 
Svar på tråden Grannens staket buktar in på vår sida