• Anonym (Grannen)

Grannens staket buktar in på vår sida

Alltså sen vi flyttade in i vårt hus 2019 så har vi haft problem med grannen.
    Men det jag undrar över hur vi ska göra just nu?
    Grannen har satt upp fårstängsel 5 cm in på sin sida av tomtgränsen, sen satte hon taggtråd uppepå också.
    Nu buktar/lutar detta staket in på vår sida tomtgränsen. 
    Grannen vägrar att prata med oss så vart ska vi vända oss?

Vi vill inte ha det buktande in på vår sida. Har försökt säga till henne att även det är underhållsfritt staket så måste hon ändå hålla det sträckt så det inte buktar in på vår sida.

Men ingenting händer. 

• Svar på tråden Grannens staket buktar in på vår sida
  • Flash Gordon

Ett stilla undran i all välmening.

Ni har bråkat med er grann i tre år nu och du skriver en tråd i halvåret ungefär här på FL om henne och om avloppet och vägen och plogning och vattnet och nu är det staketet ... 

Ni har inte funderat på att sälja och flytta till ett hus där ni INTE är hopbundna med en granne i form av servitut och så vidare?

Blå och gul
  • Anonym (M6)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-06-16 15:58:06 följande:
    Har du sett bilden? Ts skriver i trådstarten att staketet står 5 cm in på grannens tomt, dessutom ska det hänga 20-30 cm in över ts tomt. Kollar man bilden ser det inte ut att röra sig om många cm, möjligen de där sista 5 cm till tomtgränsen och kanske lite till. Har ts stått med tumstock eller nåt....?

Sen är det så att det får bukta hur mycket det vill så länge det är på grannens sida, måste vara jättesvårt för ts att gå dit och putta över stängslet till rätt sida av tomtgränsen.... För fult kommer det vara i vilket fall så man behöver inte hetsa upp sig så mycket för några cm hit eller dit.

Nej, om ts vill slippa se det får hen sätta upp eget staket eller häck. Och som sagt, kolla exakt var gränsen går också. Jag tror få människor har sån järnkoll att de vet att staketet sitter 5 cm från gränsen.
    Jag tycker också det ser ut som det, men jag gick på TS uppgifter när jag svarade dig, du skrev att det inte beskrivits vilket det ju hade. Så jag har ingen förklaring till bilden. Om man inte ska tänka att den är manipulerad.
  • Anonym (M6)

Kanske upptill på bild 2 att det möjligtvis kan vara 20 cm från stolpraden. Men det är enbart min uppskattning 

• Anonym (Hold my beer)
    Anonym (M6) skrev 2022-06-16 16:16:20 följande:
    Jag tycker också det ser ut som det, men jag gick på TS uppgifter när jag svarade dig, du skrev att det inte beskrivits vilket det ju hade. Så jag har ingen förklaring till bilden. Om man inte ska tänka att den är manipulerad.
    Ja jag hade missat ts kommentar där men som sagt, på bilden ser det inte särskilt illa ut. Med tanke på alla trådar ts startar om den där grannen kan man börja undra vem som börjat hela den här grannfejden....
  • Äsping

Du säger att du pratat med grannen och det har inte fått önskad effekt. Då är det inte så mycket att göra.

Det du visar på bilderna är absolut inget att vända sig till myndigheter om. Dels är det en mycket ringa avvikelse, inget för myndigheter att agera kring men framförallt är det inget som skulle göra att klimatet blir det minsta bättre en grannar emellan.

• Anonym (M6)
    Äsping skrev 2022-06-16 18:47:31 följande:

Du säger att du pratat med grannen och det har inte fått önskad effekt. Då är det inte så mycket att göra.

Det du visar på bilderna är absolut inget att vända sig till myndigheter om. Dels är det en mycket ringa avvikelse, inget för myndigheter att agera kring men framförallt är det inget som skulle göra att klimatet blir det minsta bättre en grannar emellan.

Menar du att det finns någon gräns för hur mycket någonting ska inkräkta på ens tomt, för att man ska ha rätt till hjälp från myndigheter? Var går i så fall den gränsen? Och svara inte sunt förnuft nu, utan jag undrar om det faktiskt finns något konkret juridiskt eller konkret fakta från någon myndighet som styrker det du skriver. 

Eller menar du kanske mer att du anser att TS borde inte söka hjälp eller få hjälp av myndigheter för detta?

• Alessia

Köp en stadig stolpe i något mer än stakethöjd. llå ner den i marken tätt vid fårstängslet och luta den in mot grannens tomt. Då försvinner buktningen.Problem solved!!!

• Friger

Du får ha taggtråd för får. Hon var ju ändå lite snäll som inte enbart hade taggtråd! Jag hade använt taggtråd och landminor.

Du får väl ta ut lantmäteriet att mäta upp din tomt, kostar väl 30.000-40.000kr men sen vet du exakt vart tomtgränsen är. Är hon finurlig så väntar hon tills du drar det till domstol sedan flyttar hon stolparna några dagar innan rättegång.

Under förutsättning att du har rätt med dina centimeter. Lantmäteriet kan ju komma fram till att du har fel. Då kan hon flytta staketet mer in mot din tomt,

För övrigt... Har läst alla dina trådar. Rekommenderar att du flyttar någonstans där du inte har grannar.

• Tow2Mater
    Anonym (M6) skrev 2022-06-16 19:30:08 följande:

Menar du att det finns någon gräns för hur mycket någonting ska inkräkta på ens tomt, för att man ska ha rätt till hjälp från myndigheter? Var går i så fall den gränsen? Och svara inte sunt förnuft nu, utan jag undrar om det faktiskt finns något konkret juridiskt eller konkret fakta från någon myndighet som styrker det du skriver. 

Eller menar du kanske mer att du anser att TS borde inte söka hjälp eller få hjälp av myndigheter för detta?

Gränsen går där en utredare anser det värt att prioritera att ta tag i frågan eller låta den ligga kvar i hogen av ärenden på skrivbordet medan han prioriterar andra viktigare saker.
  • Anonym (M6)
    Tow2Mater skrev 2022-06-16 22:04:57 följande:
    Gränsen går där en utredare anser det värt att prioritera att ta tag i frågan eller låta den ligga kvar i hogen av ärenden på skrivbordet medan han prioriterar andra viktigare saker.
    Jaha, så till sist får TS ändå hjälp?
Svar på tråden Grannens staket buktar in på vår sida