• Anonym (ts)

Kan hemmet väga upp en dålig skola?

Den enda grundskolan här i närheten är dålig. Den är tydligen t.o.m en av de 10 sämsta i Sverige som varit under någon sorts särskild utredning. "Snart" börjar barnen skolan och jag börjar fundera på det det där med valet av skola. Det känns inte jättebra att skjutsa flera mil för att gå i en bättre skola. Flytta innan dom börjar kan bli svårt iom att det ska tajmas in ekonomiskt, rätt gård plus att det dessutom ska finnas en bra skola i närheten. 

Det jag funderar över är om engagerade föräldrar kan väga upp för en kass skola? För få lärare, många elever per klass, stökig miljö osv går ju inte att påverka hemifrån, men räcker extra stöd med läxor? Prata extra om sådant dom sysslar med? Se till att prata generellt om allmänbildande och utbildande ämnen? Något man kan tänka på något/ett par år innan skolstart? 

Kanske finns det t.o.m någon lärare här som kan komma med lite input? 

• Svar på tråden Kan hemmet väga upp en dålig skola?
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (ts) skrev 2022-06-08 09:46:52 följande:

Ja precis, det är ju inte så att 100% av eleverna på en bra skola lyckas och tvärt om på en dålig, men man vill ju ge sina barn de bästa förutsättningarna och då känns det ju dumt att simma motströms... 

Självklart vill man ge barnen bästa förutsättningarna, men man behöver ju också vara realist om vad som fungerar och inte.
    Pendla riktigt långt kan vara kostsamt och skapa utanförskap som inte heller är alltid så lätt socialt. Det kan bli att barnen/familjen uppfattas som konstigt såväl av andra barn i närområdet, eller barn i skolan en bit bort.

En skola är ju mer än bara resultat och är det också fritidsintressen och en gård inblandat, så är det ju lite mer komplicerat än att köpa en lägenhet i ett bättre område....
  • cosinus

Personligen skulle jag säga att lågstadiet kan man kompensera. Det handlar till största del om att lära sig skriva, läsa och räkna.

förskole-klass - inte ett problem
    lågstadiet - går att kompensera
    mellanstadiet och upp - njä. Där skulle jag prioritera en väl fungerande skola.

Överväger fördelarna för familjen stort så låt barnet/barnen börja skola nära och jobba extra hemma och ha en plan för flytt senast årskurs fyra.

• Anonym (ts)
    Anonym (Göteborgare) skrev 2022-06-08 10:07:27 följande:

Jag har 2 tonåringar, vi har stora möjligheter att välja skolor.
    Ungarna vet att betyg och val av utbildning är viktigt och att teoretisk gymnasieskola är en bra grund.

Du skriver gård och flera mil till nästa skola, då tänker jag på vad de sa om ungdomarna i Dalsland. (kommer inte ihåg vilken ort)
    De var inte studiemotiverade eftersom de skulle jobba i farsans firma, skaffa barn tidigt, alla kom ändå in på den praktiska utbildning de tänkt sig.
    Att din skola har låga omdömen behöver inte betyda att den är dålig
    Olika orter har olika förutsättningar och kräver olika förmågor.
    Tror ändå det är familjer som skapar förutsättningarna för att barnen ska lyckas.

Jag hoppas vi lyckas uppfostra våra barn till att bli motiverade. Jag ser det absolut inte som självklart att dom ska arbeta i, eller ta över, vårt företag utan hoppas jag kan lyckas inspirera dom att följa sina egna drömmar. För att kunna göra det tycker jag det är viktigt med en bra utbildning som grund, då låser  man sig inte. Sedan vet man ju aldrig vad barnen vill. Dock kan vi ju styra lite där, utan utbildning så får dom inte automatiskt jobba hos oss, av lättja ;) 

Fast i det här fallet är den tyvärr dålig. Den är, och har länge varit, i botten och granskas därför extra av skolinspektionen. =/ 
    Anonym (Ert val) skrev 2022-06-08 10:15:26 följande:
    Det här kommer ni på nu, tre månader innan skolstart? Problemet måste varit känt för er länge.

Nej, vem har pratat om tre månader innan skolstart? 
    Anonym (Ylva) skrev 2022-06-08 10:50:07 följande:
    Självklart vill man ge barnen bästa förutsättningarna, men man behöver ju också vara realist om vad som fungerar och inte.
    Pendla riktigt långt kan vara kostsamt och skapa utanförskap som inte heller är alltid så lätt socialt. Det kan bli att barnen/familjen uppfattas som konstigt såväl av andra barn i närområdet, eller barn i skolan en bit bort.

En skola är ju mer än bara resultat och är det också fritidsintressen och en gård inblandat, så är det ju lite mer komplicerat än att köpa en lägenhet i ett bättre område....
    Det skulle i så fall bli ca halvtimmes resa, men det är ju absolut något jag funderat över. Sambon, som är uppvuxen kring där barnen i så fall skulle gå i skolan, berättade att det var väldigt vanligt när han var liten att det var många som kom utifrån så det verkar åtminstone  helt ovanligt att pendla här. 
    cosinus skrev 2022-06-08 10:58:23 följande:

Personligen skulle jag säga att lågstadiet kan man kompensera. Det handlar till största del om att lära sig skriva, läsa och räkna.

förskole-klass - inte ett problem
    lågstadiet - går att kompensera
    mellanstadiet och upp - njä. Där skulle jag prioritera en väl fungerande skola.

Överväger fördelarna för familjen stort så låt barnet/barnen börja skola nära och jobba extra hemma och ha en plan för flytt senast årskurs fyra.

Ja, det låter vettigt. Det optimala hade ju varit till årskurs 1, så dom kan följa med sin klass från start, men det känns inte realistiskt att allt hinner klaffa tills dess. Eller så får vi försöka hitta en bra skola inom rimligt pendelavstånd och sedan försöka leta gård i närheten där, men då kan det nog ta tid. Man får ju äta upp nu att man inte tänkte på skolor som barnlös när vi flyttade.. 

• Anonym (Kanske)

Som någon var inne på så beror det på anledning till att skolan är dålig. Är det mycket mobbning? Kaos bland personalen? Vad är det för typ av barn/föräldrar som går på skolan? Vår son går i en skola i socioekonomiskt utsatt område. Betygen är urusla på skolan men det sätt in massa resurser. Rent kunskapsmässigt gynnas min son av skolan. Han är duktig, har lätt för sig och aldrig till problem för lärarna. De låter han jobba på och vi stöttar hemma och förklarar. Rent kompismässigt är det tuffare. Det är ett oerhört tufft klimat bland barnen med vårdnadshavare som inte har kapacitet eller kunskap i vad de förväntas göra. Skolan jobbar stenhårt för att kompensera. 

• Anonym (ts)
    Anonym (Kanske) skrev 2022-06-08 12:44:38 följande:

Som någon var inne på så beror det på anledning till att skolan är dålig. Är det mycket mobbning? Kaos bland personalen? Vad är det för typ av barn/föräldrar som går på skolan? Vår son går i en skola i socioekonomiskt utsatt område. Betygen är urusla på skolan men det sätt in massa resurser. Rent kunskapsmässigt gynnas min son av skolan. Han är duktig, har lätt för sig och aldrig till problem för lärarna. De låter han jobba på och vi stöttar hemma och förklarar. Rent kompismässigt är det tuffare. Det är ett oerhört tufft klimat bland barnen med vårdnadshavare som inte har kapacitet eller kunskap i vad de förväntas göra. Skolan jobbar stenhårt för att kompensera. 

Jag vet inte exakt eftersom jag bara läst om det som kommit ut i media. Dom har stora problem med för lite personal, oklart om det är problem med antalet utbildade lärare också, och det verkar inte finnas resurser till de som behöver. Stora problem med mobbing och våld även långt ner i årskurserna. Det verkar vara allmänt stökigt. Det är en skola i ett mindre samhälle och jag hr fått intrycket att det inte är jättemycket problem med invandring. 
  • Anonym (Q)

Jag har en kompis som anser att skolan som helhet är undermålig, åtminstone akademiskt, och som anser att det är hans ansvar att ge sina barn en bra utbildning hemifrån. Alltså de går i skolan och han ser värdet i det för deras sociala utveckling, men de lägger ett par timmar varje kväll och flera på helger och lov med att studera de ämnen de tycker är viktigt på en nivå som de tycker är bra.

Funkar det? Visst är barnen otroligt smarta och kan massor på en mer avancerad nivå än sina klasskompisar. De har ju även rätt så goda genetiska förutsättningar, med två föräldrar som har doktorerat i matematik respektive teoretisk fysik. Barnen har ännu inte nått tonåren så vi får väl se hur det går när det börjar.

Frågan är också om man verkligen orkar lägga så mycket av den tid man har tillsammans på strukturerade studier? Om man kan hitta motivationen till det både som barn och förälder så går det nog att kompensera för en dålig skola.

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (ts) skrev 2022-06-08 13:01:31 följande:
    Jag vet inte exakt eftersom jag bara läst om det som kommit ut i media. Dom har stora problem med för lite personal, oklart om det är problem med antalet utbildade lärare också, och det verkar inte finnas resurser till de som behöver. Stora problem med mobbing och våld även långt ner i årskurserna. Det verkar vara allmänt stökigt. Det är en skola i ett mindre samhälle och jag hr fått intrycket att det inte är jättemycket problem med invandring. 

Det är svårt att svara på då det beror på så många olika faktorer. Mina barn går i en så kallat dålig skola och det har gått utmärkt hittills. De har fått välja själva och har då valt att gå med kompisarna. Vissa har de gått med sedan inskolning vid 1-2 års ålder. De har sina kompisar de är trygga med, har lätt för att lära, kan ?stänga ner? och gå in i en bubbla vid omgivande stök och bara fokusera. Så vi har väl haft de förutsättningar som krävts och den stökiga skolan var rätt för mina barn. 

Kan tillägga att vi inte suttit med barnen något extra på kvällstid. Skolans problem har varit bråk och slagsmål och bristande resurser, många av lärarna har kämpat på med de elever som faktiskt visat intresse för skolarbetet. I högstadiet har de också många olika lärare så en dålig lärare slår inte lika hårt som i lägre klasser där barnen ofta har bara en eller två lärare.

• Anonym (kunskap)
    Anonym (ts) skrev 2022-06-08 07:24:28 följande:
    Kan hemmet väga upp en dålig skola?

Den enda grundskolan här i närheten är dålig. Den är tydligen t.o.m en av de 10 sämsta i Sverige som varit under någon sorts särskild utredning. "Snart" börjar barnen skolan och jag börjar fundera på det det där med valet av skola. Det känns inte jättebra att skjutsa flera mil för att gå i en bättre skola. Flytta innan dom börjar kan bli svårt iom att det ska tajmas in ekonomiskt, rätt gård plus att det dessutom ska finnas en bra skola i närheten. 

Det jag funderar över är om engagerade föräldrar kan väga upp för en kass skola? För få lärare, många elever per klass, stökig miljö osv går ju inte att påverka hemifrån, men räcker extra stöd med läxor? Prata extra om sådant dom sysslar med? Se till att prata generellt om allmänbildande och utbildande ämnen? Något man kan tänka på något/ett par år innan skolstart? 

Kanske finns det t.o.m någon lärare här som kan komma med lite input? 

Rent kunskapsmässigt så tror jag absolut att hemmet kan kompensera för att skolan brister. I synnerhet för de yngre barnen. 

Men den psykosociala miljön kommer inte att vara lika lätt att kompensera för. Att tillbringa en stor del av sin vardag i en stökig miljö med många barn per vuxen och där man kanske inte hinner fånga upp signaler på barn som mår dåligt, mobbing etc. Det skulle jag oroa mig mer för och försöka undvika så gott det går. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (kunskap) skrev 2022-06-08 13:34:10 följande:
    Rent kunskapsmässigt så tror jag absolut att hemmet kan kompensera för att skolan brister. I synnerhet för de yngre barnen. 

Men den psykosociala miljön kommer inte att vara lika lätt att kompensera för. Att tillbringa en stor del av sin vardag i en stökig miljö med många barn per vuxen och där man kanske inte hinner fånga upp signaler på barn som mår dåligt, mobbing etc. Det skulle jag oroa mig mer för och försöka undvika så gott det går. 
    Jag håller med om det psykosociala och att ha det stökigt och högljutt runt omkring sig. Vår äldsta gick i en skola i mellanstadiet där det var kaos. Alltså verkligen kaos. Både jag och min man deltog båda två hela dagar under en tid för att se hur det var och om det verkligen var befogat att byta skola vilket det var. Även om vår pojke också klarade sig bra så insåg vi förstås att han skulle få ännu bättre förutsättningar för sitt skolarbete i en lugnare och mer motiverande miljö. Så vi bytte, inte ångrat en sekund. 
  • Aliona
    Anonym (Q) skrev 2022-06-08 13:06:20 följande:

Jag har en kompis som anser att skolan som helhet är undermålig, åtminstone akademiskt, och som anser att det är hans ansvar att ge sina barn en bra utbildning hemifrån. Alltså de går i skolan och han ser värdet i det för deras sociala utveckling, men de lägger ett par timmar varje kväll och flera på helger och lov med att studera de ämnen de tycker är viktigt på en nivå som de tycker är bra.

Funkar det? Visst är barnen otroligt smarta och kan massor på en mer avancerad nivå än sina klasskompisar. De har ju även rätt så goda genetiska förutsättningar, med två föräldrar som har doktorerat i matematik respektive teoretisk fysik. Barnen har ännu inte nått tonåren så vi får väl se hur det går när det börjar.

Frågan är också om man verkligen orkar lägga så mycket av den tid man har tillsammans på strukturerade studier? Om man kan hitta motivationen till det både som barn och förälder så går det nog att kompensera för en dålig skola.

Den inställningen har vi också, båda om svensla skolan och förskolan. Nu börjar inte sonen skolan (fsk-klass) förrän till hösten, men vi jobbar redan med honom hemma, tränar att räkna och läsa, engelska, är ute i naturen och lär om djur, natur och miljö, går på musikklasser, vi går på museum och pratar om historia och teknik, vi gör olika experiment för barn hemma, och han går på komplementärskola på söndagarna i hans andra modersmål. Det är inte så att vi tvingar honom, han visar intresse och vi hakar på. Barn i den här åldern är så otroligt nyfikna och jag anser att svenska skolan är för dåliga på att tillvarata små barns lust att lära. Vi får se hur det blir när han blir äldre. Får se också hur det blir när han börjar skolan, om det blir för tråkigt för honom att göra lätta saker. Redan sista året i förskolan sade fröknarna att han var frånvarande på samlingarna, och det visade sig att han helt enkelt var understimulerad. Nu har vi haft honom i förskola i andra hemlandet några månader, där de har program med olika lektioner och projekt från 9.00 till 18.00 varje dag, och han är så entusiastisk! 

För att svara på frågan - jag anser alltså att även  bra skolor behöver kompletteras hemma, så em dålig skola har jag svårt att se att det skulle gå. Samtidigt beror det ju på vilken ambition man har. Tänker man sig att barnen ska ha baskunskaperna när de går ut så funkar det kanske. Det är så klart helt ok att ha olika prioriteringar i livet - skolan är inte allt! Eller rättare sagt, det akademiska är inte allt, det finns folk som är konstnärliga, sportiga, har emotionell intelligens osv., och inget är nödvändigtvis bättre än andra. Kunskap förvärvat man också hela livet, inte bara i grundskolan. 

Jah skulle vara mycket mer bekymrad om det är en skola med sociala problem, mobbing, våld etc. Då skulle jag definitivt valt att flytta eller ha lång pendling. 
  • Fridalouise

Jag är både lärare och mamma. Mitt barn gick i en kass skola upp till åk 6, sen var vi mer nogräknade. Lågstadiet spelar ingen jätteroll, eller snarare, du som är förälder spelar en jätteroll. Läsandet i yngre åldrar beror nästan enbart på förldrar. Tyvärr. Skolan har ju ett kompensatoriskt uppdrag, som man misslyckats med. Men om vi vänder på det betyder det alltså att du som förälder är helt avgörande för barnets utveckling i skolan. Se till att hitta en bra skola helst till åk 4. 

• Anonym (Mia)
    Fridalouise skrev 2022-06-09 15:19:51 följande:

Jag är både lärare och mamma. Mitt barn gick i en kass skola upp till åk 6, sen var vi mer nogräknade. Lågstadiet spelar ingen jätteroll, eller snarare, du som är förälder spelar en jätteroll. Läsandet i yngre åldrar beror nästan enbart på förldrar. Tyvärr. Skolan har ju ett kompensatoriskt uppdrag, som man misslyckats med. Men om vi vänder på det betyder det alltså att du som förälder är helt avgörande för barnets utveckling i skolan. Se till att hitta en bra skola helst till åk 4. 

Ja alltså det känns som det största misslyckandet just nu. Att då forskning visat att föräldrarnas studiebakgrund och gener är det som har störst koppling till hur man lyckas i skolan så borde skolan kompensera mer, ha ännu mer resurser. 
    Men det har de inte. Och med de mål barnen ska nå som ofta kräver att man lägger mycket tid på skolarbetet hemmavid så blir föräldrarna superviktiga. Barnen fixar det helt enkelt inte på egen hand. 

Lyssnade senast idag på Göran Nygren som är utbildad lärare och etnolog som har skrivit en avhandling om förutsättningar för lärande. Sjukt intressant. 
    Och såsom Wyndhamn har sagt, ska vi ha ett lärande som ger barnen kunskap som de SEN kan reflektera över, ifrågasätta och diskutera? Det är ju minst sagt svårt att diskutera något man inte kan något om...

Eller ska vi acceptera en skola som kräver att barnen först ska skapa sitt eget lärande (för det "finns inte" utan det skapar man själv) och sen ja vadå.... barnen förstår inte och har barnen inte föräldrar som förstår och som kan stötta och motivera så ja.. vad. 
  • Anonym (SLE)

Min grundskola blev utsedd till Sveriges sämsta skola när jag gick i nian. Hamnade under gymnasiet i klass med elever som gått på den skola som blivit utsedd till Sveriges bästa.
    De stack inte på några sätt ut kunskapsmässigt och jag upplevde inga svagheter med min bakgrund. Vi klarade oss lika bra genom gymnasiet. Jag läser idag till läkare och kan konstatera att den där topplistan inte har spelat någon värst roll för mig. 

Svar på tråden Kan hemmet väga upp en dålig skola?