Anonym (Göteborgare) skrev 2022-06-08 10:07:27 följande:
Jag har 2 tonåringar, vi har stora möjligheter att välja skolor.
Ungarna vet att betyg och val av utbildning är viktigt och att teoretisk gymnasieskola är en bra grund.
Du skriver gård och flera mil till nästa skola, då tänker jag på vad de sa om ungdomarna i Dalsland. (kommer inte ihåg vilken ort)
De var inte studiemotiverade eftersom de skulle jobba i farsans firma, skaffa barn tidigt, alla kom ändå in på den praktiska utbildning de tänkt sig.
Att din skola har låga omdömen behöver inte betyda att den är dålig
Olika orter har olika förutsättningar och kräver olika förmågor.
Tror ändå det är familjer som skapar förutsättningarna för att barnen ska lyckas.
Jag hoppas vi lyckas uppfostra våra barn till att bli motiverade. Jag ser det absolut inte som självklart att dom ska arbeta i, eller ta över, vårt företag utan hoppas jag kan lyckas inspirera dom att följa sina egna drömmar. För att kunna göra det tycker jag det är viktigt med en bra utbildning som grund, då låser man sig inte. Sedan vet man ju aldrig vad barnen vill. Dock kan vi ju styra lite där, utan utbildning så får dom inte automatiskt jobba hos oss, av lättja ;)
Fast i det här fallet är den tyvärr dålig. Den är, och har länge varit, i botten och granskas därför extra av skolinspektionen. =/
Anonym (Ert val) skrev 2022-06-08 10:15:26 följande:
Det här kommer ni på nu, tre månader innan skolstart? Problemet måste varit känt för er länge.
Nej, vem har pratat om tre månader innan skolstart?
Anonym (Ylva) skrev 2022-06-08 10:50:07 följande:
Självklart vill man ge barnen bästa förutsättningarna, men man behöver ju också vara realist om vad som fungerar och inte.
Pendla riktigt långt kan vara kostsamt och skapa utanförskap som inte heller är alltid så lätt socialt. Det kan bli att barnen/familjen uppfattas som konstigt såväl av andra barn i närområdet, eller barn i skolan en bit bort.
En skola är ju mer än bara resultat och är det också fritidsintressen och en gård inblandat, så är det ju lite mer komplicerat än att köpa en lägenhet i ett bättre område....
Det skulle i så fall bli ca halvtimmes resa, men det är ju absolut något jag funderat över. Sambon, som är uppvuxen kring där barnen i så fall skulle gå i skolan, berättade att det var väldigt vanligt när han var liten att det var många som kom utifrån så det verkar åtminstone helt ovanligt att pendla här.
cosinus skrev 2022-06-08 10:58:23 följande:
Personligen skulle jag säga att lågstadiet kan man kompensera. Det handlar till största del om att lära sig skriva, läsa och räkna.
förskole-klass - inte ett problem
lågstadiet - går att kompensera
mellanstadiet och upp - njä. Där skulle jag prioritera en väl fungerande skola.
Överväger fördelarna för familjen stort så låt barnet/barnen börja skola nära och jobba extra hemma och ha en plan för flytt senast årskurs fyra.
Ja, det låter vettigt. Det optimala hade ju varit till årskurs 1, så dom kan följa med sin klass från start, men det känns inte realistiskt att allt hinner klaffa tills dess. Eller så får vi försöka hitta en bra skola inom rimligt pendelavstånd och sedan försöka leta gård i närheten där, men då kan det nog ta tid. Man får ju äta upp nu att man inte tänkte på skolor som barnlös när vi flyttade..