Kan hemmet väga upp en dålig skola?
Den enda grundskolan här i närheten är dålig. Den är tydligen t.o.m en av de 10 sämsta i Sverige som varit under någon sorts särskild utredning. "Snart" börjar barnen skolan och jag börjar fundera på det det där med valet av skola. Det känns inte jättebra att skjutsa flera mil för att gå i en bättre skola. Flytta innan dom börjar kan bli svårt iom att det ska tajmas in ekonomiskt, rätt gård plus att det dessutom ska finnas en bra skola i närheten.
Det jag funderar över är om engagerade föräldrar kan väga upp för en kass skola? För få lärare, många elever per klass, stökig miljö osv går ju inte att påverka hemifrån, men räcker extra stöd med läxor? Prata extra om sådant dom sysslar med? Se till att prata generellt om allmänbildande och utbildande ämnen? Något man kan tänka på något/ett par år innan skolstart?
Kanske finns det t.o.m någon lärare här som kan komma med lite input?
Men den psykosociala miljön kommer inte att vara lika lätt att kompensera för. Att tillbringa en stor del av sin vardag i en stökig miljö med många barn per vuxen och där man kanske inte hinner fånga upp signaler på barn som mår dåligt, mobbing etc. Det skulle jag oroa mig mer för och försöka undvika så gott det går.