• Blåbärsskogen

BF FEBRUARI 2023

Hittar ingen tråd för oss som har bf i februari så jag startar väl en! Hoppas att det trillar in mer folk här och att vi kan följas åt :D
    Jag plussade på sticka igår och på digitalt idag. Det här blir första barnet för både mig och min sambo och det känns så himla pirrigt och kul! Mitt bf blir cirka den 2 februari. 

• Svar på tråden BF FEBRUARI 2023
  • Tyrande
    millionvoices skrev 2022-09-05 10:40:49 följande:
    jag är också i vecka 17 och ligger -2 kilo. Jag spyr fortfarande väldigt mycket dock :(
    Illamåendet försvann för mig i vecka 10, på NIPT såg allt normalt ut. Magen är större och kläder sitter tajtare, men är så himla konstigt att vågen inte visar något. :( Har din BM sagt något om din viktminskning? 
  • anviva
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-09-01 23:16:19 följande:

ja då har vi ganska nära in på varandra :) 
    jag vet inte vilken vecka jag är i när jag göra ultraljudet. Känns som jag är dålig på att hålla koll på veckorna denna gång. Vet inte varför. Har en app jag skrivit in och kollar på den appen. Mitt bf är 13/2 enligt senast ultraljud då :) 

ja det kanske inte är så vanligt att man upptäcker ett dött barn i vecka 20? 

ja det är skit jobbigt när man inte känner sig direkt gravid och man oro sig för att bebis inte lever. Men får försöka tänka annat. Mitt illamående tog då med. Spydde innan varje dag 2-3 gånger om dagen. Men som sagt blivit bättre. Men nu har jag spytt två dagar u rad igen. Så kanske kommer tillbaka 😳. Känns positivt till att må illa och spy för tänker då lever lilla krabaten haha. Men samtidigt är det jobbigt oxå. Och att det kan ändra sig så snabbt med. Maten är jätte svår att äta nu i två dagar oxå. smakar inte alls samma fast jag kan varit sugen på det. Men tvingar i mig iallafall. För äter jag inte så mår jag illa och spyr för det. 

ska ni ta reda på kön? 

eller kankse ni har redan gjort ? 

så spännande med första barnet :) 

får jag fråga när börjar ni köpa saker och sånt ? 

detta är mitt sjätte barn. Men känns som jag är helt ny igen haha. Min minsta är 7 år hinner bli 8 år innan bebis kommer 🙈. 

Så jobbigt att spy :( Jag har lyckligtvis sluppit det, så det är jag tacksam för!

Vi vill gärna ta reda på kön, så vi hoppas den lill* visar upp sig ordentligt på RUL :) Men vi har inte köpt någonting än, förutom en liten NY-body från vår semester i New York i somras när det bara var ett litet riskorn i magen. Kändes mysigt att ha något därifrån som "bevis" på att bebisen var med i magen :) Annars är vi väldigt chill med att handla grejer och tänker nog att vi köper de stora grejerna på Black Friday, och håller ett öga på Facebook marketplace efter en barnvagn som vi är ute efter. Annars tänker jag att en bebis inte behöver så mycket? Men vad vet jag, haha. Hoppas på att få lite ärvda kläder från min svägerska också som jag tror har en hel del gömmor efter sina fyra barn :)

Förresten, finns det någon risk för att man råkar skada bebisen genom att trycka för hårt på magen? Känns så töntigt att fråga eftersom jag fattar att den ligger så väl gömt i magen bakom moderkaka och allt, men igår kväll skulle jag testa trycka lite för att se om det gick att känna något fladder och blev kanske lite för engagerad i tryckandet så jag är rädd att jag gick åt för hårt. Har haft dåligt samvete hela dagen... Snälla säg att jag oroar mig i onödan Skäms
  • anviva
    Tyrande skrev 2022-09-05 10:37:33 följande:

Andra besöket hos BM imorgon, ej fått någon remiss ännu för RUL. Har inte gått upp ens 1 kg och är i vecka 17. :( Blir så himla orolig då jag ändå äter mer än jag brukar och inte håller igen på något sätt. Hur är det med er andra och eventuell viktökning? Har läst att man i denna vecka ska vara +2-5 kg, så blir väldigt nervös över att något ska vara fel.

Åh, jag tror det där är så otroligt individuellt och att man ska ta lite lätt på viktanvisningarna, i alla fall just nu. Tror det snarare handlar om att det är viktigt för ens egen hälsa att inte gå upp all gravidvikt innan vecka 20 liksom. Bebisen får det den behöver, särskilt om du som du skriver äter ordentligt. Vikten på vågen säger långt ifrån allt <3 Om du har BM besök imorgon så kan du ju dessutom fråga hen om du är orolig :)

Jag har gått upp ca 3kg (går in i vecka 19 imorgon) utan att det syns på magen så det har typ satt sig på höfter och lår för mig, vilket jag personligen kan tycka känns lite jobbigt. Jag har hellre en babybump liksom. Den lilla putmagen som förmodligen bara var svullna tarmar i vecka 16 har försvunnit, men jag har ändå behövt köpa ett par nya byxor i två storlekar större (en extra storlek för att ha lite växtutrymme).
  • Anonym (Selma isak)

Hej! Ni kan söka till gravidgruppen Gravid Bf februari 2023. Alla med bf januari och februari 🌸♥️
    fb://group/1133359770919125?ref=share

• Carina82
    anviva skrev 2022-09-05 13:14:30 följande:
    Förresten, finns det någon risk för att man råkar skada bebisen genom att trycka för hårt på magen? Känns så töntigt att fråga eftersom jag fattar att den ligger så väl gömt i magen bakom moderkaka och allt, men igår kväll skulle jag testa trycka lite för att se om det gick att känna något fladder och blev kanske lite för engagerad i tryckandet så jag är rädd att jag gick åt för hårt. Har haft dåligt samvete hela dagen... Snälla säg att jag oroar mig i onödan Skäms
    Jag var hos barnmorskan idag (vecka 16) och frågade om det var ok att ligga på mage och rygg. Hon sa att allt är ok så länge det känns bra för mig. Om det inte skadar bebisen att ligga på mage så LOVAR jag att bebisen inte skadades av att du tryckte på magen Hjärta
  • Anonym (6 barnet :))

Tror det med vikten inte är så farligt så länge inte bm säger något tänker jag. Och bebis tar nog det den behöver. Men jag vet inte. 

pch att trycka på magen tror jag inte heller är så farligt. Då bm och sånt gör det senare längre fram med. när dom mäter och såna saker. 

jag kunde inte citera så jag skriver öppet till alla  

jag kände mig lite krasslig i lördags. Tänkte det var för jag var trött. öite täppt i näsan lite snuvig men inte så farligt. Och orklös. Maten smakade så där. 

söndagen kände jag mig mer. Sen igå måndags så ringde jag min chef och sa att jag känner mig lite snuvig lite hostig lite trött. Om jag ska komma och jobba ändå. Hon sa kom hit och gör ett covid test och är det negativt så kan du jobba. ålte till jobbet hämtade testet gjorde det på mig. Och bytte om till arbetskläderna. Tittar sen på testet. mna skulle vänta 10 min. Men jag tänkte jag kollar lite ändå fast det bara hade fått några minuter. Då var det två sträck. Blev så himla paff att jag hade Corona. Ringde chefen då jag ville undvika gå upp till dom eftersom testet var positivt. Så jag fick gå hem   Sp lohet här nu och är sjuk i covid. Alla mina barn skulle kommit igår då dom varit hos sin pappa i helgen. men sa att dom får stanna kvar så jag får vila upp mig och bli frisk och sen minska riskerna att dom själva ska bli sjuka. Dock är juh inte covid på samma sätt som innan. Men ändå. Så onödigt och smitta. Men känns så tomt och ensam utan dom alla 😢. Inte van att vara utan dom så länge. 

hur mår ni alla andra ? 

idag är jag i vecka 17+0 enligt appen. den ska vara inställd från sista ultraljud så jag hoppas det stämmer. 

lämgrar till den 21/9 och få se knytet och hoppas på den visar kön. 

jag har inte heller köpt något ännu. 

men tänkte börja köpa efter ultraljudet. Då jag inte har kvar något ting längre från dom andra barnen. 

men kommer inte ihåg vad man behöver köpa som är viktigaste i början? 

säng ? Vagn? Kläder ? 

• anviva

Tack för era lugnande ord Hjärta

Och vad jobbigt att åka på covid! Hoppas du får en lindrig sjukdomsperiod! Krya krya Hjärta

• Anonym (Anonym ännu)

Krya på dig anonym 6 barnet!

anviva: som de skrivs ovan oxå, men detta med vikten är inget att oroa sig för,ville bara berätta att i senaste graviditetenvar jag -6kg under startvikt när sonen var ute. Han kom som den största av alla mina barn hittills, 
    3545g tung Gladså han hade nog tagit vad han behövde och mådde prima både i magen och när han var ute.

Imorgon har jag RUL lite nervöst som alltid att allt ska se bra ut,men roligt att få se bäbisen igen nu när man ser en alldeles liten minimänniska därinne lixomHjärta

• Anonym (Anonym ännu)

Vår lilla på rul idagHjärta Men som jag nästan visste så skulle det vara för tidigt för att se allt,v16+6 idag,hon kunde inte se hjärtats alla kammare ännu och inte njurarna. Bäbis låg väääldigt långt ner.
    Så vi får komma tillbaka i vecka 20 för att kolla igen,inte mig emot :) Men skönt att se se allt var bra hittills och följer just nu exakt dagar från första tidiga ultraljudet.
  • anviva
    Anonym (Anonym ännu) skrev 2022-09-09 22:16:29 följande:
    Vår lilla på rul idagHjärta Men som jag nästan visste så skulle det vara för tidigt för att se allt,v16+6 idag,hon kunde inte se hjärtats alla kammare ännu och inte njurarna. Bäbis låg väääldigt långt ner.
    Så vi får komma tillbaka i vecka 20 för att kolla igen,inte mig emot :) Men skönt att se se allt var bra hittills och följer just nu exakt dagar från första tidiga ultraljudet.
    Så fint! Skönt att få en bekräftelse att allt hittills ser bra ut, och alltid trevligt med en extra titt ganska tätt inpå :) Hur kommer det sig att du fick rul redan i v 16+6? :) Har det med dateringen att göra? 
Svar på tråden BF FEBRUARI 2023