Inlägg från: anviva |Visa alla inlägg
  • anviva

BF FEBRUARI 2023

Hej allihopa! Jag hoppar också in här. Jag har BIM idag och plussade svagt i fredags och sen starkare i söndags och "Gravid" med clearblues tidiga digitala test. Vågar dock inte riktigt tro på det här än, särskilt då jag fått bruna flytningar först litegrann direkt efter sex i söndags och sen rätt ordentligt igår kväll. Nu på morgonen är det lite brunt när jag torkar mig. Testade positivt igen imorse men svårt att avgöra om det är starkare än i söndags, så jag är lite rädd att ett tidigt mf är på g... har någon annan haft liknande med bruna flytningar runt bim?

• anviva
    Sarken skrev 2022-05-31 08:10:14 följande:
    Jag fick en blödning i några timmar samma dag som plusset så vet inte hur det ligger till för mig heller. Fortfarande positivt på gravtest men säger ju inte så mycket egentligen. Men både med sonen och dottern fick jag ljusrosa på pappret och sedan brunt. Tror inte att du behöver oroa dig, speciellt inte eftersom det kom i samband med sex heller. Säkert bara känsliga slemhinnor nu i början Hjärta
    Tack! Ja, i söndags tänkte jag att det nog var sköra slemhinnor, men när det var brunt blod på pappret imorse utan flytning så blir man ju lite fundersam.. men det är väl bara att vänta och se helt enkelt.. hoppas allt är som det ska för dig när du kollar vul Hjärta
  • anviva

19977 - grattis till plusset! Hjärta
    Jag hade bruna små blödningar/flytningar i ungefär 4-5 dagar som började två dagar innan bim så jag trodde det var mensen som var på gång eftersom jag alltid får bruna småblödningar precis innan. Pratade med en barnmorska som sa att det förmodligen är implatationsblödningen. Jag tog också ett test igår (bim+3) och då var strecket ännu starkare än bim-2 och på bim. Så jag tror man kan vara lugn :) 

Symptommässigt har jag nästan konstant molvärk, ömma bröst till och från och en törst från helvetet. Om jag inte dricker på typ fem minuter så har jag blodsmak i halsen. Lite knäppt.

Jag väntar också med Facebook grupp till åtminstone v 12 och jag berättat för familj och vänner. Tycker f ö också det är kul med bebis tidigt på året :)

Ella Maja: 1 februari, andra barnet

Blåbärsskogen: 2 februari, första barnet 
    Cacan8: 4 februari, första barnet (IVF)
    Solstråle90: 5 februari, tredje barnet
    anviva: 6 februari, första barnet
    Lollipop92: 8 februari, första barnet
    19977: 9 februari, första barnet
  • anviva

19977 (citerings-funktionen verkar inte funka) - ja, de bruna blödningarna slutade efter ungefär fem dagar. Har det slutat för dig än?

• anviva
    Blåbärsskogen skrev 2022-06-14 07:26:00 följande:

Fick igårkväll bruna flytningar på toapappret och även imorse, vet att man kan blöda efter vul pga sköra slemhinnor men det känns ju inte så troligt med tanke på beskedet igår... 2 odds emot mig. Jaja, tiden får väl utvisa. Bara så jobbigt att gå runt ovetandesRynkar på näsan

Ush, vad jobbigt för dig! Förstår att det inte känns kul att få bruna flytningar efter ditt vul, men tror verkligen att det med absolut största sannolikhet är från slemhinnorna eftersom det kom precis efter vul. Man får leva på hoppet lite.. och jag hoppas för dig! Hjärta

För egen del så försöker jag vara lite restriktiv med hur mycket jag hänger här på familjeliv just nu. Läste allt jag kom över ett tag och märkte hur stressad och orolig jag blev... Så jag försöker ha is i magen och tänka att jag faktiskt mår lite bättre i ovissheten just nu... Jag gillar den här tråden så jag kommer fortfarande kika in ibland och kanske skriva något, och sen hoppas jag att allt går vägen så vi kanske även ses i en fb-grupp framöver. Glad Kram på er och ta hand om er!! Hjärta
  • anviva

Hej allihopa! Kul att det är fler som joinat i tråden Glad  Jag börjar närma mig att gå in i vecka 12 snart. Är just nu mer exakt i v 10+5 så på tisdag är det 11+0 och då börjar ju vecka 12 "officiellt". Vi väntar dock till 12+0 innan vi börjar berätta för familj. Hittills vet bara en av mina närmsta vänner som dessutom är barnmorska, så det har varit skönt att ha någon att bolla tankar och symptom med Glad

Det är många som skriver om kub och nipt och jag undrar om det finns någon som inte kommer göra testerna? I den region jag bor är tyvärr fosterdiagnostiken stängd på sommaren pga personalbrist så om jag vill göra det måste jag ta mig till en annan region och dessutom hitta en privat mottagning som har avtal med min region för att jag inte ska behöva betala själv. Känns så himla bökigt. Eftersom jag är rätt ung (29 år) och inte har några kromosomavvikelser i släkten så är risken så otroligt liten att något skulle vara avvikande med fostret att jag funderar på att strunta i det. Hade det inte varit sommarstängt i min region hade jag ju gjort det men då mest för att det är något som erbjuds och det är ju alltid trevligt med ett till ultraljud, typ :)
    Kan också lägga till att jag var på tidigt ultraljud för en vecka sen och såg ett foster med tickande hjärta och som övade på att röra på sig :)

Hur hade ni tänkt? Och som sagt, är det någon som inte kommer göra kub? 

• anviva

Hej allihopa och välkomna alla nya! Vi var också på kub för några dagar sen där allt såg bra ut och bebis levde lajf. Lite märklig känsla att inte känna något trots att det såg ut som h*n övade kickboxning där inne Tungan ute  Har för övrigt snöat in mig på nub teorin också, haha. Jag vet att det inte är vetenskapligt men det är kul att spekulera. Vi har inte RUL förrän senare i september och det känns oändligt långt dit.

Sen igår har jag fått bruna flytningar (igen). Hade väldigt mycket av det under vecka 7-9, men nu är det tillbaka. Är i v 13+3 nu. Även om jag vet att det inte är någon fara nödvändigtvis så är det ändå lite jobbigt. Är det någon annan som fått liknande såhär "sent"?

• anviva

Här har vi en till som är trött! Var tröttare i början dock men behöver ibland ta en powernap på em fortfarande. Oklart dock om det beror på kaffebristen. Förut hinkade jag ju i mig en stor kopp runt kl 15 som brukade funka, men den har ju fått stryka nu tyvärr. Morgonkoppen är viktigare. Tungan ute 

Tycker annars att jag har blivit väldigt mycket känsligare än innan. Har alltid haft lätt för att gråta men nu är det om möjligt ännu värre. Tycker lite synd om min man som plötsligt kan hitta mig gråtande i soffan för ingenting, hehe. 

Jag är i v 14+0 nu och hade också en del bruna flytningar förra veckan, Anonym (Cilla). Nu har det varit lugnt i typ 2 dagar så jag hoppas det är över. Om du vill får du gärna säga till om det var urinvägsinfektion för dig, för i så fall borde jag också kanske kolla upp mina. Glad

• anviva
    Tyrande skrev 2022-08-11 14:13:33 följande:

Fick svaret nu, allt var normalt och vi väntar en liten flicka! Hjärta

Grattis till flickan och vad skönt att allt såg bra ut på nipt Hjärta
  • anviva

På tal om magar - hur gör ni med byxor, ni som börjat växa lite? Första barnet här i v 15+5 och har inte direkt någon mage att tala om, men lite svullen och en del av mina jeans har blivit så fruktansvärt obekväma, vilket lämnar mig med typ ett par jeans som jag kan använda (som är riktigt gamla) och ytterligare ett par byxor. Är lite osugen på att köpa nya med tanke på att jag bara kommer bli större, och det är för tidigt att köpa gravidbyxor (och jag är nog inte där mentalt än heller). Hur ska man tänka? Ska man ändå köpa ett par billiga HM byxor i någon storlek större som förhoppningsvis funkar i någon/några månader? Obestämd

• anviva

Intressant att höra hur ni gjort Glad Jag är en riktig byxmänniska liksom. Tycker det är fint med klänning och kjol men väljer alltid helst byxor och allra helst jeans med hög midja. Jag kan fortfarande knäppa i midjan, men det är ju "putmagen" som är svullen och jobbig så där stramar jeansen. Är osugen på gravidbyxor och är inte superstort fan av tajts (än i alla fall, det kan säkert ändras de kommande månaderna hah)... Aja, behöver väl mest bara ventilera senaste gravidproblemet. När illamåendet släppt så har man ju tid att tänka på annat FlörtGlad

• anviva
    Carina82 skrev 2022-08-24 21:22:31 följande:
    Hej alla, undrar om jag är ensam i att inte känna mig odelat glad. Förstå mig rätt, vi vill det här och jag har blivit gravid via ivf (inget man gör hur som helst). Men ändå blandas den glada känslan upp ångest och en oro av att vi kanske gjort fel val.

Förstår inte varför det känns så grått när alla runtomkring mig bara verkar så himla lyckliga. Berättade för mamma i söndags och den gråa känslan har ökat sen dess, hon är helt salig och överröser mig överlyckliga sms (7 sen i söndags) och länkar till filmer om fosterutveckling - men det gör bara saken värre.

Enda gångerna jag känt mig riktigt glad är när det bara varit jag och min kille;  innan alla andra visste. Nu känns det bara som att  det är en miljard förväntningar och åsikter, och att jag kommer göra alla besvikna Gråter 

Hoppas såklart att ni andra inte mår som jag, men undrar ändå om det finns nån här inne som också känner blandade känslor över den här fantastiska upplevelsen som en graviditet ändå är Hjärta
    Du är inte ensam Hjärta Jag har också blandade känslor och tycker det kan vara väldigt jobbigt att vara utanför den första bubblan när bara jag och min man visste. För mig beror det bl a på att det har varit svårt att landa i att jag är gravid eftersom jag länge brottats med huruvida jag alls vill ha barn eller inte. Därför kan jag, precis som du, ibland bli livrädd för att ha fattat fel beslut, trots att den här graviditeten är helt planerad.

Det är tufft att inte vara odelat glad och uppe i något sorts lyckligt fluffigt tillstånd. Men jag tänker ofta att det är skönt att det ändå är nio månader. Man hinner förhoppningsvis landa lite mer i sig själv och i allt det nya. Jag tror att det är viktigt att låta känslorna finnas och vara där. Det här är stort och omvälvande och det är naturligt att alla olika känslor finns med, för livet är så sällan antingen eller, antingen superlyckligt eller alldeles mörkt, utan allra mest är det både och.

Ta hand om dig Hjärta
  • anviva

Visst fanns det en grupp för bf februari 2023 för oss härifrån familjeliv också? Hittar flera grupper med det namnet men undrar vilken som startades härifrån? Är det den med tre medlemmar just nu? Glad

• anviva
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-08-31 09:50:19 följande:

hej alla. 

jag gjort nipt testet den 7/8. Och allt såg nornalt ut. Så skönt när det brevet kom och det stod så :) 
    längtar nu till rutin ultraljudet som är den 21/9. Men sån lång väntan. 

illamåndef har släppt och jag mår faktiskt väldigt bra 
    är idag 16+1 idag. Så det går framåt. Magen har börjat syns Lite nu. Barnen påpekat det :) 
    kan inte ha direkt vanliga byxor då det trycker så på magen  

men man blir juh så nojig när man inte känner sig så mycket gravid. så längtar tills man kan börja känna bebis lite mer dagligen. Men det kommer väl om ett tag Får man hoppas. Någon som vet hur vanligt det skulle vara att bebis skulle vara död vid ultraljudet? Blir galen på mog själv med dessa tankar. 

är ändå sjätte barnen. Men känns som det är helt nytt allt igen. Då min minsta är 7 år. 

hur mår ni alla andra ? 

Vad skönt att allt såg bra ut på nipt och att illamåendet släppt :) För mig släppte det någonstans runt v 15+. 

Veckorna i början av andra trimestern kallas ju spökveckor eftersom man ofta knappt känner sig gravid, så man ska nog absolut inte ta det som att barnet dött. Måste vara väldigt ovanligt ändå att upptäcka ett dött barn i v 20. Men förstår ändå nojan <3 Vi har rul nästan samtidigt, jag den 19/9 och då är jag i vecka 19+6, så jag fick ett ganska sent datum vilket känns lite drygt. 

I övrigt mår jag själv ganska bra förutom en strålande smärta lite då och då ner i ena skinkan Tungan ute Funderar på om det kan vara ischias nerven? Jag har aldrig haft foglossning eftersom det här är första graviditeten, men har fått för mig att det känns annorlunda? 
  • anviva
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-09-01 23:16:19 följande:

ja då har vi ganska nära in på varandra :) 
    jag vet inte vilken vecka jag är i när jag göra ultraljudet. Känns som jag är dålig på att hålla koll på veckorna denna gång. Vet inte varför. Har en app jag skrivit in och kollar på den appen. Mitt bf är 13/2 enligt senast ultraljud då :) 

ja det kanske inte är så vanligt att man upptäcker ett dött barn i vecka 20? 

ja det är skit jobbigt när man inte känner sig direkt gravid och man oro sig för att bebis inte lever. Men får försöka tänka annat. Mitt illamående tog då med. Spydde innan varje dag 2-3 gånger om dagen. Men som sagt blivit bättre. Men nu har jag spytt två dagar u rad igen. Så kanske kommer tillbaka 😳. Känns positivt till att må illa och spy för tänker då lever lilla krabaten haha. Men samtidigt är det jobbigt oxå. Och att det kan ändra sig så snabbt med. Maten är jätte svår att äta nu i två dagar oxå. smakar inte alls samma fast jag kan varit sugen på det. Men tvingar i mig iallafall. För äter jag inte så mår jag illa och spyr för det. 

ska ni ta reda på kön? 

eller kankse ni har redan gjort ? 

så spännande med första barnet :) 

får jag fråga när börjar ni köpa saker och sånt ? 

detta är mitt sjätte barn. Men känns som jag är helt ny igen haha. Min minsta är 7 år hinner bli 8 år innan bebis kommer 🙈. 

Så jobbigt att spy :( Jag har lyckligtvis sluppit det, så det är jag tacksam för!

Vi vill gärna ta reda på kön, så vi hoppas den lill* visar upp sig ordentligt på RUL :) Men vi har inte köpt någonting än, förutom en liten NY-body från vår semester i New York i somras när det bara var ett litet riskorn i magen. Kändes mysigt att ha något därifrån som "bevis" på att bebisen var med i magen :) Annars är vi väldigt chill med att handla grejer och tänker nog att vi köper de stora grejerna på Black Friday, och håller ett öga på Facebook marketplace efter en barnvagn som vi är ute efter. Annars tänker jag att en bebis inte behöver så mycket? Men vad vet jag, haha. Hoppas på att få lite ärvda kläder från min svägerska också som jag tror har en hel del gömmor efter sina fyra barn :)

Förresten, finns det någon risk för att man råkar skada bebisen genom att trycka för hårt på magen? Känns så töntigt att fråga eftersom jag fattar att den ligger så väl gömt i magen bakom moderkaka och allt, men igår kväll skulle jag testa trycka lite för att se om det gick att känna något fladder och blev kanske lite för engagerad i tryckandet så jag är rädd att jag gick åt för hårt. Har haft dåligt samvete hela dagen... Snälla säg att jag oroar mig i onödan Skäms
  • anviva
    Tyrande skrev 2022-09-05 10:37:33 följande:

Andra besöket hos BM imorgon, ej fått någon remiss ännu för RUL. Har inte gått upp ens 1 kg och är i vecka 17. :( Blir så himla orolig då jag ändå äter mer än jag brukar och inte håller igen på något sätt. Hur är det med er andra och eventuell viktökning? Har läst att man i denna vecka ska vara +2-5 kg, så blir väldigt nervös över att något ska vara fel.

Åh, jag tror det där är så otroligt individuellt och att man ska ta lite lätt på viktanvisningarna, i alla fall just nu. Tror det snarare handlar om att det är viktigt för ens egen hälsa att inte gå upp all gravidvikt innan vecka 20 liksom. Bebisen får det den behöver, särskilt om du som du skriver äter ordentligt. Vikten på vågen säger långt ifrån allt <3 Om du har BM besök imorgon så kan du ju dessutom fråga hen om du är orolig :)

Jag har gått upp ca 3kg (går in i vecka 19 imorgon) utan att det syns på magen så det har typ satt sig på höfter och lår för mig, vilket jag personligen kan tycka känns lite jobbigt. Jag har hellre en babybump liksom. Den lilla putmagen som förmodligen bara var svullna tarmar i vecka 16 har försvunnit, men jag har ändå behövt köpa ett par nya byxor i två storlekar större (en extra storlek för att ha lite växtutrymme).
  • anviva

Tack för era lugnande ord Hjärta

Och vad jobbigt att åka på covid! Hoppas du får en lindrig sjukdomsperiod! Krya krya Hjärta

• anviva
    Anonym (Anonym ännu) skrev 2022-09-09 22:16:29 följande:
    Vår lilla på rul idagHjärta Men som jag nästan visste så skulle det vara för tidigt för att se allt,v16+6 idag,hon kunde inte se hjärtats alla kammare ännu och inte njurarna. Bäbis låg väääldigt långt ner.
    Så vi får komma tillbaka i vecka 20 för att kolla igen,inte mig emot :) Men skönt att se se allt var bra hittills och följer just nu exakt dagar från första tidiga ultraljudet.
    Så fint! Skönt att få en bekräftelse att allt hittills ser bra ut, och alltid trevligt med en extra titt ganska tätt inpå :) Hur kommer det sig att du fick rul redan i v 16+6? :) Har det med dateringen att göra? 
Svar på tråden BF FEBRUARI 2023