• Anonym (Anna)

Måste jag betala besöket?

De ringde och upplyste mig att jag inte kommit på min tid och att jag kommer debiteras för det. Jag sa att jag avbokat via mail för flera dagar sen, men de påstår att de inte fått det.
    Vad händer nu? Har verkligen inte råd att lägga de summorna på det och jag avbokade ju faktiskt.

• Svar på tråden Måste jag betala besöket?
  • Elis73

Läs och kopiera avtalstexten, så att du har bevis för vad som står. Kontakta sedan konsumentrådgivare för råd. Väldigt konstigt att vissa här sitter och är arga och kallar dig respektlös - när de inte ens är säkra på vad lagen säger.....

Bestrid också fakturan och säg att du anser att den är fel. Det är jätteviktigt att du gör det skriftligt. Jag tror att Kronofogden inte ens befattar sig med fakturor som någon bestridit. Så nästa drag är att behandlaren tar det till en juridisk prövning. Något många näringsidkare drar sig för eftersom det blir dyrt för den som förlorar. Men du har säkert ett rättsskydd i din hemförsäkring.

Och även summan ska du fundera över. Skulle hela besöket kosta 2.000 kr eller är det grundpriset för tiden? Tror inte att de får debitera mer än vad din uteblivna besök kostat (om du nu bokat av för sent). T.ex om du skulle ha färgat håret, så har de inte haft någon kostnad för själva färgen och liknande. Summan ska kompensera skadan, men inte täcka utebliven vinst. 

• Anonym (24hinnan)
    Elis73 skrev 2022-05-10 13:50:51 följande:

Läs och kopiera avtalstexten, så att du har bevis för vad som står. Kontakta sedan konsumentrådgivare för råd. Väldigt konstigt att vissa här sitter och är arga och kallar dig respektlös - när de inte ens är säkra på vad lagen säger.....

Bestrid också fakturan och säg att du anser att den är fel. Det är jätteviktigt att du gör det skriftligt. Jag tror att Kronofogden inte ens befattar sig med fakturor som någon bestridit. Så nästa drag är att behandlaren tar det till en juridisk prövning. Något många näringsidkare drar sig för eftersom det blir dyrt för den som förlorar. Men du har säkert ett rättsskydd i din hemförsäkring.

Och även summan ska du fundera över. Skulle hela besöket kosta 2.000 kr eller är det grundpriset för tiden? Tror inte att de får debitera mer än vad din uteblivna besök kostat (om du nu bokat av för sent). T.ex om du skulle ha färgat håret, så har de inte haft någon kostnad för själva färgen och liknande. Summan ska kompensera skadan, men inte täcka utebliven vinst. 

Håller helt med dig.
    Jag läste att man inte får debitera alls om man inte försökt boka ny kund, och får man in en ny kund får man enbart debitera för den delen som blev en lucka. Tex om man hade en 2 h frisörstid och nästa kund kom 30 min efter ens tid börja så får man debitera för de första 30 minutrarna, förutsatt att det står i avtalet då.

Reagerade också att någon företagare hade skrivit att de debiterar dubbelt vid uteblivet besök och undrar verkligen om de kan få rätt lagligt att göra så.
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-10 13:35:58 följande:

Nn: Ja det gjorde jag.

Trist för dig. Inte mottagningens problem dock. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Nn) skrev 2022-05-10 15:01:24 följande:
    Trist för dig. Inte mottagningens problem dock. 

Som sagt, jag följde det som de själva skrivit.

• Anonym (Ordning)
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-09 18:36:09 följande:

Står ingenting om att det måste avbokas när det är öppet, vardagar etc, bara 24 timmar innan.

Precis.

Hur ska man på torsdagen veta att man kommer vara sjuk på måndagen?

• mari123

Ja skulle aldrig avboka ngt via mail utan ringa personligen. När jag har en tid hos min tandläkare T EX och det värsta skulle hända och jag blev sjuk så skulle jag ringa samma sekund som kliniken öppnade (var jag för sjuk för att ringa så skulle jag be ngn anhörig) och förklara vad som hänt och jag kan inte tänka mig att jag skulle bli debiterad. Man har ju ofta ett värde som kund också!

• Anonym (Konsumenträtt)

Står det 24 timmar är det 24 timmar - oavsett om det är helg eller inte. Vill de ha avbokning senast en arbetsdag innan ska det stå så i villkoren.

Så står det 24 timmar har du följt deras avbokningsregler. Som någon skrev tidigare, ta skärmdump på avbokningsreglerna utifall de försöker ändra dem i efterhand. 

En annan möjlighet är även ångerrätten, vilket få tänker på. Om du har ingått ett avtal på distans, t.ex. bokning via telefon eller bokning via webben och via ett organiserat system (dvs företaget har gått ut med att de tar emot bokningar via telefon eller webb), så har du enligt lag 14 dagars ångerrätt. Denna ångerrätt kan inte avtakas bort! (Finns några få undantag enligt distansavtalslagen 2 kap 11 paragrafen, men dessa undantag är inte tillämpliga här.)

Detta innebär faktiskt att du kan avboka med väldigt kort tid kvar med hänvisning till ångerrätten om du bokade med färre än 14 dagar kvar till tillfället. Fult att göra så? Absolut. Men helt i enlighet med lagen.

Utifrån det du beskriver ser jag inte att företaget kan vinna detta. Bestrid fakturan med hänvisning till deras avbokningsregler. Går de vidare till inkasso eller kronofogden fortsätter du att bestrida. Inget händer då.

Jag har själv haft ett felaktigt krav från ett företag som jag bestred. De skickade till inkasso som skickade ett krav till mig - jag bestred till inkassobolaget. Företaget skickade det då till kronofogden. Fick brev med tydlig information  hur man bestrider eller betalar mm - jag bestred igen. Företaget gav upp. Jag tror de visste att jag hade rätt, men att de försökte skrämma mig till betalning.

När du bestrider kan du skicka med kopia på avbokningsreglerna och ditt mail med avbokningen (med tidsstämpel). Så oroa dig inte. Det är obehagligt att få sådana krav på sig, men de har ingen chans att få igenom det. Om det nu är på det sätt som har beskrivits här.

• Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2022-05-09 18:41:56 följande:
    24timmar innebär att det är vardagar. Förstår du inte det? Företag som har stängt under helgen varken svarar eller ser på mailen på helgen när de är lediga. Så ja, du får vacker betala. 
    ...fast så tror jag inte att en jurist skulle se på det. "24 timmar" betyder just "24 timmar", och inget annat om det inte står uttryckligen skrivet. Kliniken skulle kunna ha jouröppet på helgen t.ex., det är inte TS uppgift att hålla reda på om det är så eller ej. Kliniken skulle även kunna ha en person (eller olika personer enligt jour-schema), som bevakar mailkontot även på helgen. 

Jag arbetar själv för en översättningsbyrå. Jag har 12 timmar på mig att tacka ja till jobbförslag, innan de erbjuds till någon annan översättare. Detta gäller 12 timmar från när jag fick erbjudandet, oavsett om den tidpunkten infaller fram på småtimmarna, på söndagen, på julafton... Menar man något annat, så måste det skrivas ut. 
  • mari123
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-10 19:11:04 följande:
    ...fast så tror jag inte att en jurist skulle se på det. "24 timmar" betyder just "24 timmar", och inget annat om det inte står uttryckligen skrivet. Kliniken skulle kunna ha jouröppet på helgen t.ex., det är inte TS uppgift att hålla reda på om det är så eller ej. Kliniken skulle även kunna ha en person (eller olika personer enligt jour-schema), som bevakar mailkontot även på helgen. 

Jag arbetar själv för en översättningsbyrå. Jag har 12 timmar på mig att tacka ja till jobbförslag, innan de erbjuds till någon annan översättare. Detta gäller 12 timmar från när jag fick erbjudandet, oavsett om den tidpunkten infaller fram på småtimmarna, på söndagen, på julafton... Menar man något annat, så måste det skrivas ut. 
    FAST varför dra in en jurist? Jag tror att det bästa är att betala och se glad ut även om det svider.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-10 15:11:58 följande:

Som sagt, jag följde det som de själva skrivit.

Du kan alltid bestrida en faktura när du får den. Bestrid hela vägen - om du tar en print screen på deras avbokningsregler och en på ditt mail har de inte mycket att sätta emot även om det skulle gå till KFM, du har ju följt deras regler.

Väldigt underligt att som tjänsteverksam företagare inte kolla sin mail på helgen, jag känner ingen som inte gör det... De blev väl sura och kör med en fuling, man vet ju aldrig om någon är dum nog att betala.
Svar på tråden Måste jag betala besöket?