• Anonym (Anna)

Måste jag betala besöket?

De ringde och upplyste mig att jag inte kommit på min tid och att jag kommer debiteras för det. Jag sa att jag avbokat via mail för flera dagar sen, men de påstår att de inte fått det.
    Vad händer nu? Har verkligen inte råd att lägga de summorna på det och jag avbokade ju faktiskt.

• Svar på tråden Måste jag betala besöket?
  • Anonym (Enkelt)

Står det 24 timmar, så är det 24 timmar som gäller. I annat fall får man specificera vad som gäller vig helger och röda dagar. 

Du bestrider fakturan. De får går till kronofogden om de vill ha sina pengar. Där bestrider du, så möts ni i domstol. 

Man kan tycka vad man vill, men det är väldigt enkelt. Företaget kan inte förvänta sig att kunder vet när de läser mejl, lyssna av telefonsvarare, eller håller stängt. 

• Anonym (Nn)
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-10 07:12:53 följande:
    Helt orimligt. Bokade av just för att det kommit massa oväntade utgifter den här månaden och jag helt enkelt inte har råd att lägga pengar på annat än nödvändigheter just nu.
    Det är inte mitt fel att deras regler är otydliga.
    Och det kom du på fredag kväll efter stängning? Respektlöst. En mottagning som är stängd har ingen personal när den är stängd förstår du väl. Avboka i tid när de har öppet. Hur svårt är det att förstå? 
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Nn) skrev 2022-05-10 09:31:37 följande:
    Och det kom du på fredag kväll efter stängning? Respektlöst. En mottagning som är stängd har ingen personal när den är stängd förstår du väl. Avboka i tid när de har öppet. Hur svårt är det att förstå? 
    Ts mailade strax efter lunch på fredagen.... Respektlöst att inte läsa ts inlägg innan man börjar trycka ner andra.
  • Kvittning

Spekulerar lite nu, men borde inte 24 timmar vara just 24 timmar och inte arbetstimmar? 

Om det bara är arbetsdagar som ska räknas så borde det stå att man måste avboka minst en arbetsdag innan. 

24 timmar i kombination med arbetsdag borde i praktiken innebära att man måste avboka 24 arbetstimmar innan vilket då borde vara samma som 3 arbetsdagar om det nu är arbetstimmarna som ska räknas (vilket ju då bara ger att det är 8 timmar per dag). 

Så även om min första tanke var att ts var ute och cyklade baserat på att jag (och säkert de flesta andra) tolkar 24 timmar innan som just en arbetsdag innan och då inte heller för sent på den arbetsdagen. D.v.s. ts skulle avbokat senast kl 13 på fredagen. Men när jag faktiskt tänker igenom vad det på riktigt står när man anger 24 timmar utan andra angivelser kopplat till arbetsdagar så borde ju faktiskt ts ha rätt. 

• Anonym (Nn)
    Anonym (FYI) skrev 2022-05-10 09:57:42 följande:
    Ts mailade strax efter lunch på fredagen.... Respektlöst att inte läsa ts inlägg innan man börjar trycka ner andra.
    FYI har ts skrivit att hen avbokade fredag kväll.läs själv!!! 
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-09 18:11:44 följande:

Ja, men hon höll fast vid att jag ska betala eftersom de kunde ha tagit in någon annan den tiden om de vetat i tid etc. Jag avbokade på fredagskvällen, tiden var idag. Ja de kanske inte hunnit se, men det är knappast mitt fel att de inte kontrollerar mailen oftare.

• Robert 558

Betala inte om det inte uttryckligen står att man bara kan avboka på vardagar 24 timmar innan. De får stå sitt kast och får förtydliga sig. 

De kommer att skicka en räkning. Bestrid den med motivering att du avbokat enligt de regler de själva satt upp. Ta en printscreen på hemsidan där reglerna står samt en print på ditt mail till dom. Skicka det tillsammans med en rad om att "fakturan bestrides i sin helhet". 

Faktiskt helt omöjligt för dig att förstå hur de menar om de är så luddiga i sina formuleringar.  

• Anonym (Jur)
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-10 07:04:04 följande:

Vet du hur man gör om de inte ger sig? Är det polisen eller vart vänder man sig?

Du bestider med hänvisning till 24 timmar och att du avbokade i tid.

Vad som då kan hända är att de vänder sig till inkasso och/eller kfm för att få betalt. Då kan du fortsätta bestrida. Till sist hamnar det i domstol som får avgöra om du ska betala eller inte. 

Eventuellt inser de någon gång under resans gång att de inte skulle få rätt i domstol och lägger ner.

Risken du tar är att de till sist får rätt i domtolen och då blir det avgiften plus straffavgifter mm samt en betalningsanmärkning.
  • Anonym (24hinnan)
    Anonym (Jur) skrev 2022-05-10 10:26:05 följande:
    Du bestider med hänvisning till 24 timmar och att du avbokade i tid.

Vad som då kan hända är att de vänder sig till inkasso och/eller kfm för att få betalt. Då kan du fortsätta bestrida. Till sist hamnar det i domstol som får avgöra om du ska betala eller inte. 

Eventuellt inser de någon gång under resans gång att de inte skulle få rätt i domstol och lägger ner.

Risken du tar är att de till sist får rätt i domtolen och då blir det avgiften plus straffavgifter mm samt en betalningsanmärkning.

Helt fel, man får inte en betalningsanmärkning bara för man förlorar i tingsrätten, betalar man efter att ha förlorat så får man självfallet ingen anmärkning. Förutsatt att man bestridit hela vägen då. Men om man inte bestrider kommer det inte till tingsrätten utan det prövas av kronofogden själva Och då kan man få en anmärkning. 

Jag slutar aldrig förvånas över att så många kan skriva vad de tror som om det vore en sanning när det är tämligen enkelt att googla processen. 

• Anonym (Anna)

Nn: Ja det gjorde jag.

Svar på tråden Måste jag betala besöket?