• Ledsenheten

Fotad i fartkamera

Hej! Inatt körde en kille hem min bil med mig och mina vänner i och så körde han för fort förbi en kamera som då blixtrade. Får veta sen att killen inte ens har körkort! Kan jag på något sätt åka dit för detta då det är min bil? Kommer jag få ett brev hem med böter? Tänker att dom lär ju inte hitta han i något körkortsregister då han inte har körkort. Är nojig och från och med nu får jag väll börja kontrollera folk som kör min bils körkort ????

• Svar på tråden Fotad i fartkamera
  • Anonym (T)
    Ledsenheten skrev 2022-05-07 11:38:16 följande:
    Vad menas? Jag visste ju inte att han inte hade körkort? Känner inte personen och har ingen aning om vad han heter eller något.
    Precis, du visste inte. Och du tyckte ju uppenbarligen inte att det var viktigt heller. För då hade du frågat. Vilken människa gör så? 
  • Anonym (T)
    Drottningen1970 skrev 2022-05-07 11:58:30 följande:
    Fast helt ärligt. Om man har en släkting eller vän som man vet kör bil, inte ber man att få se körkortet.
    Min svärfar eller min kompis som jag lånat ut bilen till och känt i 20 år kanske faktiskt inte har nåt körkort, men det så tänker man ju inte.

Framkom ganska tidig i tråden att TS inte känner personen i fråga, inte ens namnet. 

• Anonym (Bilägare med körtkort)
    Ledsenheten skrev 2022-05-07 11:38:16 följande:
    Vad menas? Jag visste ju inte att han inte hade körkort? Känner inte personen och har ingen aning om vad han heter eller något.
    Men hur vågade du ens låta honom köra?
    Han kunde ju ställt till med vad som helst, inte bara med bilen utan även med er.
  • Drottningen1970
    macjonte skrev 2022-05-07 12:04:32 följande:

No worries. 

i Sverige är det föraren som får boten, inte bilens ägare, till skillnad från många andra europeiska länder. 

dessutom hinner de inte ta hand om alla ärenden, varje gång den blixtrar blir det inte automatiskt ett ärende. 

med det sagt fick en kompis 2500kr i brevlådan när han körde 10km/h för fort, 80 på 70-väg i en tunnel i Sthlm. så lätt att det blir för snabbt, vägen känns stor å fin speciellt på natten när den e tom. 

Oj är det så saftigt för bara 10 km. Då måste jag lugna mig.
  • Drottningen1970
    Ledsenheten skrev 2022-05-07 12:08:20 följande:
    Ja de blev jävligt dåligt planerat. Vi åkte till en annan stad för att gå ut på krogen då de är dåligt krogliv i våran stad så jag och en kompis skulle sova i bilen då med baksätena nerfällda och på en madrass. Ganska mysigt. MEN då krogen stänger kommer vi på att nej vi vill åka hem. Hittar en kille som är nykter och säger sig då ha körkort. Låter han köra hem då och då vi är framme frågar min vän ?har du ens körkort? på skoj och där börjar helvetet med att han säger att han inte har det och vi tror ju först han driver åså men så visar det ju sig då att han inte har det. Får panik över att vi blev fotade men han är lugn och säger att han tar boten om det blir någon.
    En främling  alltså. Så otroligt korkat.
  • Anonym (A)

Låter som en klassisk fyllegrej.

• EnAnonumius
    Drottningen1970 skrev 2022-05-07 11:58:30 följande:
    Fast helt ärligt. Om man har en släkting eller vän som man vet kör bil, inte ber man att få se körkortet.
    Min svärfar eller min kompis som jag lånat ut bilen till och känt i 20 år kanske faktiskt inte har nåt körkort, men det så tänker man ju inte.
    Helt ärligt, så får du tänka på att alla "tänker inte som dig".

Bland mina vänner och släktingar så frågar vi faktiskt om man har körkort första gången man lånar ut bilen. 
    Det ses inte som något "konstigt" utan försåtligt att man gör så.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Bilägare med körtkort)
    EnAnonumius skrev 2022-05-07 13:11:26 följande:

Bland mina vänner och släktingar så frågar vi faktiskt om man har körkort första gången man lånar ut bilen. 
    Det händer att folk blir av med körkortet också...
  • Drottningen1970
    EnAnonumius skrev 2022-05-07 13:11:26 följande:

Är det verkligen så? 

Om din brorsa ringer dig i morgon och ber att få låna din bil för första gången så ber du att få se hans körkort? Tyvärr, det köper jag inte. Du vet ju antagligen redan att han har körkort.

Men det kanske han inte har.

• Anonym (Kör)

Vilka konstiga svar folk ger.

Jag kör ofta för fort, många gånger hinner jag vika solskydd samt spolarvätska på rutan, kameran har säkert blixtra 10-14 gånger, genom åren, jag har varken fått brev hem eller inte ens en fråga. man måste kunna se vem föraren är, samt man behöver inte uppge vem som kört.

Tänk om lagen är som många okunniga här berätta.

kort man behöver inte uppge vem som kört.

Jag kan ta bättre exempel, jag har haft en sportbil, körde om alla bilar, näst sista bilen var en polisbil, jag fortsatte hålla platan i mattan, jag han hem, polisen hade nummerplåtens nummer, dom dök upp 3 minut senare, dom kom och knackade på dörren, jag öppnade, dom fråga om jag kört bilen, nej det är inte jag. Polisen berätta att det var ett brott, allt från vårdslöshet till smitning.

Ingenting hände av den händelsen, även fast jag uppnådde 284 kmt. 

Svar på tråden Fotad i fartkamera