• Ledsenheten

Fotad i fartkamera

Hej! Inatt körde en kille hem min bil med mig och mina vänner i och så körde han för fort förbi en kamera som då blixtrade. Får veta sen att killen inte ens har körkort! Kan jag på något sätt åka dit för detta då det är min bil? Kommer jag få ett brev hem med böter? Tänker att dom lär ju inte hitta han i något körkortsregister då han inte har körkort. Är nojig och från och med nu får jag väll börja kontrollera folk som kör min bils körkort ????

• Svar på tråden Fotad i fartkamera
  • Anonym (??)

Hur kan du inte veta om dina vänner har körkort eller inte? Var detta inte ens en person du kände själv? 
    Var ni andra så fulla så att ni inte kunde köra bilen eller vad hände? Dålig planering låter det som i varje fall. 

• Drottningen1970
    EnAnonumius skrev 2022-05-07 11:50:47 följande:
    Du det är din plikt att försäkra dig själv att den som framför fordonet du åker med (din bil eller om du åker med någon annans bil) har körkort från första början, och aldrig "ta för givet" att personen har körkort för att h*n sitter bakom ratten. En person kan vara skicklig förare fast h*n saknar körkort.

Ja, böterna blir utställda på den som äger bilen.
    Kommer det fram att killen som körde din bilen och du dessutom tillät det så kan du få böter för det med. För som sagt det är din plikt att ta reda på att den som skall kära din bil har ett giltigt körkort.
    Fast nej. Böterna avser föraren inte bilen. 
  • Anonym (Bilägare med körtkort)

Här får du svar på frågan.

"Bilden som kameran har fotograferat av fordonet bearbetas manuellt. Passagerarplatsen maskeras oavsett om någon sitter där eller inte. I utredningen som följer används enbart den bild där passagerarplatsen är maskerad.

Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den som kört fordonet.

Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid den aktuella tidpunkten."

Källa:
    polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/trafikbrott/information-om-fartkameror/
  • Drottningen1970
    Anonym (??) skrev 2022-05-07 11:54:30 följande:

Hur kan du inte veta om dina vänner har körkort eller inte? Var detta inte ens en person du kände själv? 
    Var ni andra så fulla så att ni inte kunde köra bilen eller vad hände? Dålig planering låter det som i varje fall. 

Fast helt ärligt. Om man har en släkting eller vän som man vet kör bil, inte ber man att få se körkortet.
    Min svärfar eller min kompis som jag lånat ut bilen till och känt i 20 år kanske faktiskt inte har nåt körkort, men det så tänker man ju inte.
  • Anonym (A)

Hej ts.

Vad gäller fortkörningen - vi har inte ägaransvar i Sverige, vilket innebär att du inte är ansvarig för ev fortkörningsbot. Däremot kan polisen komma att ta kontakt med dig och fråga vem som körde.

(Ägaransvar har dock varit på tapeten på politisk nivå men än så länge finns inget sådant).

Vad gäller den olovliga körningen finns ett brott som heter ?tillåtande av olovlig körning?. Paragrafen lyder såhär: 

? Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.?

Familjens jurist har svarat på en liknande fråga här:
    https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/tillatande-av-olovlig-korning-utan-vetskap/

EnAnonumius skrev 2022-05-07 11:50:47 följande:
    Du det är din plikt att försäkra dig själv att den som framför fordonet du åker med (din bil eller om du åker med någon annans bil) har körkort från första början, och aldrig "ta för givet" att personen har körkort för att h*n sitter bakom ratten. En person kan vara skicklig förare fast h*n saknar körkort.

Ja, böterna blir utställda på den som äger bilen.
    Kommer det fram att killen som körde din bilen och du dessutom tillät det så kan du få böter för det med. För som sagt det är din plikt att ta reda på att den som skall kära din bil har ett giltigt körkort.
    Nej, boten utställs INTE på bilägaren för en fortkörning gjord av någon annan.
  • macjonte

No worries. 

i Sverige är det föraren som får boten, inte bilens ägare, till skillnad från många andra europeiska länder. 

dessutom hinner de inte ta hand om alla ärenden, varje gång den blixtrar blir det inte automatiskt ett ärende. 

med det sagt fick en kompis 2500kr i brevlådan när han körde 10km/h för fort, 80 på 70-väg i en tunnel i Sthlm. så lätt att det blir för snabbt, vägen känns stor å fin speciellt på natten när den e tom. 

• Ledsenheten
    Anonym (??) skrev 2022-05-07 11:54:30 följande:

Ja de blev jävligt dåligt planerat. Vi åkte till en annan stad för att gå ut på krogen då de är dåligt krogliv i våran stad så jag och en kompis skulle sova i bilen då med baksätena nerfällda och på en madrass. Ganska mysigt. MEN då krogen stänger kommer vi på att nej vi vill åka hem. Hittar en kille som är nykter och säger sig då ha körkort. Låter han köra hem då och då vi är framme frågar min vän ?har du ens körkort? på skoj och där börjar helvetet med att han säger att han inte har det och vi tror ju först han driver åså men så visar det ju sig då att han inte har det. Får panik över att vi blev fotade men han är lugn och säger att han tar boten om det blir någon.
    Ledsenheten skrev 2022-05-07 12:08:20 följande:
    Ja de blev jävligt dåligt planerat. Vi åkte till en annan stad för att gå ut på krogen då de är dåligt krogliv i våran stad så jag och en kompis skulle sova i bilen då med baksätena nerfällda och på en madrass. Ganska mysigt. MEN då krogen stänger kommer vi på att nej vi vill åka hem. Hittar en kille som är nykter och säger sig då ha körkort. Låter han köra hem då och då vi är framme frågar min vän ?har du ens körkort? på skoj och där börjar helvetet med att han säger att han inte har det och vi tror ju först han driver åså men så visar det ju sig då att han inte har det. Får panik över att vi blev fotade men han är lugn och säger att han tar boten om det blir någon.
    För honom blir det mer än en fortkörningsbot dock, det gäller ju även olovlig körning.
  • Anonym (Info)

Verkar som vissa inte vet vad som gäller.

Nej det är inte ägaransvar i Sverige. Föraransvar gäller.

OM det blir ett ärende av det kommer du få hem en förfrågan om du kan identifiera den som körde bilen. Du har INGEN skyldighet att ange den personen eftersom vi inte har någon angiverilag i Sverige.

Så även om du skulle få hem ett brev i lådan så kan du ignorera det.

Som vissa sagt så är det inte säkert att det blir ett ärende av det även fast den tog ett foto.

Svar på tråden Fotad i fartkamera