Inlägg från: Ledsenheten |Visa alla inlägg
  • Ledsenheten

Fotad i fartkamera

Hej! Inatt körde en kille hem min bil med mig och mina vänner i och så körde han för fort förbi en kamera som då blixtrade. Får veta sen att killen inte ens har körkort! Kan jag på något sätt åka dit för detta då det är min bil? Kommer jag få ett brev hem med böter? Tänker att dom lär ju inte hitta han i något körkortsregister då han inte har körkort. Är nojig och från och med nu får jag väll börja kontrollera folk som kör min bils körkort ????

• Svar på tråden Fotad i fartkamera
  • Ledsenheten
    Anonym (T) skrev 2022-05-07 11:31:01 följande:
    Ja, det får jag ju hoppas, att det blir konsekvenser både för dig och han som körde. 
    Vad menas? Jag visste ju inte att han inte hade körkort? Känner inte personen och har ingen aning om vad han heter eller något.
  • Ledsenheten
    Anonym (Bilägare med körtkort) skrev 2022-05-07 11:39:30 följande:

Det kommer nog inte bara hem en lapp i brevlådan med en bot.
    Du får inte låta någon utan körkort köra din bil.

Händer det upprepade gånger så kan polisen beslagta bilen. Detta vet jag med säkerhet då en körkortslös bekant "lånade" min bil mot mitt vetande en gång, och blev stoppad av polisen.

Okej kommer det en bot även om dom inte kan identifiera föraren? Kommer aldrig hända igen att jag lånar ut min bil till någon jag inte vet säkert har körkor!!
  • Ledsenheten
    Anonym (??) skrev 2022-05-07 11:54:30 följande:

Hur kan du inte veta om dina vänner har körkort eller inte? Var detta inte ens en person du kände själv? 
    Var ni andra så fulla så att ni inte kunde köra bilen eller vad hände? Dålig planering låter det som i varje fall. 

Ja de blev jävligt dåligt planerat. Vi åkte till en annan stad för att gå ut på krogen då de är dåligt krogliv i våran stad så jag och en kompis skulle sova i bilen då med baksätena nerfällda och på en madrass. Ganska mysigt. MEN då krogen stänger kommer vi på att nej vi vill åka hem. Hittar en kille som är nykter och säger sig då ha körkort. Låter han köra hem då och då vi är framme frågar min vän ?har du ens körkort? på skoj och där börjar helvetet med att han säger att han inte har det och vi tror ju först han driver åså men så visar det ju sig då att han inte har det. Får panik över att vi blev fotade men han är lugn och säger att han tar boten om det blir någon.
  • Ledsenheten

Hej igen nu har jag fått hem detta. Måste jag svara på det? Eller kan jag bara ignorera det? Eller ska jag berätta att jag inte vet vem föraren var?
Svar på tråden Fotad i fartkamera