• Ledsenheten

Fotad i fartkamera

Hej! Inatt körde en kille hem min bil med mig och mina vänner i och så körde han för fort förbi en kamera som då blixtrade. Får veta sen att killen inte ens har körkort! Kan jag på något sätt åka dit för detta då det är min bil? Kommer jag få ett brev hem med böter? Tänker att dom lär ju inte hitta han i något körkortsregister då han inte har körkort. Är nojig och från och med nu får jag väll börja kontrollera folk som kör min bils körkort ????

• Svar på tråden Fotad i fartkamera
  • EnAnonumius
    Drottningen1970 skrev 2022-05-07 13:22:48 följande:

Är det verkligen så? 

Om din brorsa ringer dig i morgon och ber att få låna din bil för första gången så ber du att få se hans körkort? Tyvärr, det köper jag inte. Du vet ju antagligen redan att han har körkort.

Men det kanske han inte har.

Det där var ju ett DUMT exempel med "brossan".
    Man vet ju självklart att syskonen har körkort liksom, då de är de närmaste familjen.
    Och DU man hade förmodligen vetat också om han hade fått körkortet indraget.

Fast släkten består nog mer än mamma, pappa syskon far-/morföräldrar? Eller det kanske inte gör det för dig?

Så om du ville fram med någon poäng här så gör om gör rätt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Bilägare med körtkort) skrev 2022-05-07 13:14:06 följande:
    Det händer att folk blir av med körkortet också...
    Ja?
    Förnekade jag att folk kan bli av med körkortet?

Ser ingenstans att jag förnekade det.

• Drottningen1970
    EnAnonumius skrev 2022-05-19 18:58:31 följande:
    Det där var ju ett DUMT exempel med "brossan".
    Man vet ju självklart att syskonen har körkort liksom, då de är de närmaste familjen.
    Och DU man hade förmodligen vetat också om han hade fått körkortet indraget.

Fast släkten består nog mer än mamma, pappa syskon far-/morföräldrar? Eller det kanske inte gör det för dig?

Så om du ville fram med någon poäng här så gör om gör rätt.
    Jag tycker min poäng är glasklar.
  • Anonym (Kör)
    Ledsenheten skrev 2022-05-19 18:24:00 följande:
    Hej igen nu har jag fått hem detta. Måste jag svara på det? Eller kan jag bara ignorera det? Eller ska jag berätta att jag inte vet vem föraren var?
    Du kan svara förare okänd. detta är allt du skriver.

Du verkar inte fått med någon bild, mest troligt för att polisen ser att det är en kvinna som äger bilen och det är en man som kör.

Vill du ha exempel på svar ifall dom ringer, så vet du inte, det var ex fest den kvällen, vem som körde vet du inte, du har inget minne av kvällen.
  • Friger
    Hej igen nu har jag fått hem detta. Måste jag svara på det? Eller kan jag bara ignorera det? Eller ska jag berätta att jag inte vet vem föraren var?
    Anonym (Kör) skrev 2022-05-20 08:26:03 följande:
    Du kan svara förare okänd. detta är allt du skriver.

Du verkar inte fått med någon bild, mest troligt för att polisen ser att det är en kvinna som äger bilen och det är en man som kör.

Vill du ha exempel på svar ifall dom ringer, så vet du inte, det var ex fest den kvällen, vem som körde vet du inte, du har inget minne av kvällen.
    Håller med, dumt av han. Men dina aktier i bekantskapskretsen kommer ju inte stiga av att du tjallar ner honom för en sådan här sak.

Svara på brevet att du inte vet. Ringer de och frågar så säger du att du inte vet och att du inte vill bidra något ytterligare till utredningen. Att du inte kommer att svara på några fler frågor.

Du har ingen skyldighet att svara på frågor.

• Anonym (Malin)

TS du skriver okänd och skickar in pappret. Då har du gjort det du skulle.

I övrigt: 

För många år sedan lyckades jag få en mobilfartkamera att ta en bild när jag körde en bil som tillhörde en nära släkting. 

Pratade med mina juristkompisar som sa att släktingen skulle förneka att hen visste vem som körde bilen. Sagt och gjort - släktingen svarade okänd förare. 

Ett par veckor senare damp det ner en bot i brevlådan hos mig. Vi blev välidgt förvånade då vi inte ens bor på samma adress. Kontaktade datainspektionen som tyckte detta ärende var väldigt intressant. 

Polisen har tillgång till ett register (minns inte exakt vad det heter) som typ närstående register. Så när de slagit på bilägaren hade de kollat av närstående personer till hen och hittat mig. Jag kan köpa det rakt av - det är ju ändå så att det kan vara andra tillfällen när polisen faktiskt behöver ha koll på närstående. 

Så - vill man undvika böter - kör inte en släktingsbil   

• Friger
    Anonym (Malin) skrev 2022-05-20 09:23:47 följande:

TS du skriver okänd och skickar in pappret. Då har du gjort det du skulle.

I övrigt: 

För många år sedan lyckades jag få en mobilfartkamera att ta en bild när jag körde en bil som tillhörde en nära släkting. 

Pratade med mina juristkompisar som sa att släktingen skulle förneka att hen visste vem som körde bilen. Sagt och gjort - släktingen svarade okänd förare. 

Ett par veckor senare damp det ner en bot i brevlådan hos mig. Vi blev välidgt förvånade då vi inte ens bor på samma adress. Kontaktade datainspektionen som tyckte detta ärende var väldigt intressant. 

Polisen har tillgång till ett register (minns inte exakt vad det heter) som typ närstående register. Så när de slagit på bilägaren hade de kollat av närstående personer till hen och hittat mig. Jag kan köpa det rakt av - det är ju ändå så att det kan vara andra tillfällen när polisen faktiskt behöver ha koll på närstående. 

Så - vill man undvika böter - kör inte en släktingsbil   

Haha, ja. Det är helt klart fel att säga att polisen inte utreder några brott.

Gäller det fortkörning och smutsiga registreringsplåtar så fungerar utredningsverksamheten bra i vart fall!

Har också hört talas om något liknande som du berättar. Men då är det i vart all en annan sak. Då löste de brottet på egen hand. Du blev väl nyligen utsläppt?
  • Anonym (N)
    //

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-maste-jag-tala-om-vem-som-kort-fort-i-en-fartkamera

https://lawline.se/answers/maste-jag-uppge-vem-som-korde-min-bil-forbi-en-fartkamera

;) 

citat : 

Svaret på din fråga är att du, vid en sådan förfrågan, inte har någon skyldighet alls att uppge vem som har kört din bil. Det är polisen som måste bevisa vem föraren är och du behöver inte hjälpa till i detta arbete. Om du inte vet vem som kört bilen, alternativt inte vill svara, kommer saken troligtvis inte kunna utredas vidare och ärendet läggs då ner. 

• Anonym (Malin)
    Friger skrev 2022-05-20 09:29:22 följande:
    Du blev väl nyligen utsläppt?
    Eh va? 

Trevlig fredag till dig också. 
  • EnAnonumius
    Drottningen1970 skrev 2022-05-19 20:15:06 följande:
    Jag tycker min poäng är glasklar.
    Jag förklarade hur fel din "s.k" poäng ÄR..  Och redogjorde för detta.

Så om du ville ha fram en poäng så gör om gör rätt.

• Friger
    Anonym (Malin) skrev 2022-05-20 10:24:09 följande:
    Eh va? 

Trevlig fredag till dig också. 
    Litet skämt att du fick ett fängelse för ditt brott att köra för fort för "många år" sedan.

Lite för långsökt!

Trevlig fredag till dig med! :)
Svar på tråden Fotad i fartkamera