• SweeneyTodd

Här samlas alla nattugglor!

Här kan vi prata, om allt mellan himmel och jord. :) 

• Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!
  • fultextad användarhandbok
    FredrikLiksom skrev 2024-08-22 21:38:50 följande:

Om ni skulle tipsa mig om en plats som jag måste besöka vilken skulle det vara?

Färöarna. Vilt, dramatiskt, grönt och vackert. 

Vad är det mest sevärda i Sverige?
  • FredrikLiksom
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-23 16:13:54 följande:
    Färöarna. Vilt, dramatiskt, grönt och vackert. 

Vad är det mest sevärda i Sverige?

Ah. Bra tips.
    Det fanns inte i mina tankar och det är helt klart sevärt ser jag nu när jag googlat lite.

Jag har sett så lite av Sverige så jag har inget bra svar på den frågan så det får bli ett alldagligt svar.
    Bäst trivs jag nog på Öland och särskilt Neptuni åkrar en solig sommardag. 

Men jag kan tänka mig att norra Sverige har en del att erbjuda men det har jag ännu inte fått uppleva.

FredrikLiksom skrev 2024-08-23 16:27:42 följande:

Ah. Bra tips.
    Det fanns inte i mina tankar och det är helt klart sevärt ser jag nu när jag googlat lite.

Jag har sett så lite av Sverige så jag har inget bra svar på den frågan så det får bli ett alldagligt svar.
    Bäst trivs jag nog på Öland och särskilt Neptuni åkrar en solig sommardag. 

Men jag kan tänka mig att norra Sverige har en del att erbjuda men det har jag ännu inte fått uppleva.

Wow, tack för tipset, Neptuni åkrar ser riktigt vackert ut, då det står i blom är det som fullt av liv och färggrant, annars har det sin karga skönhet, efter vad det ser ut. Det förstår jag att du gillar. Öland har jag varit i närheten av, men aldrig, av olika anledningar, stigit i land på. Inlandet i norra Sverige har jag inte sett, däremot har jag varit på Sveriges östligaste punkt, ön Kataja, som ligger i Haparandas skärgård. Samt sett en del av norra Sveriges kust med. Nu dags att göra lite mat!
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-20 20:43:53 följande:

Förhoppningsvis förstör jag inte något i kedjan eller lägger mig i sådant jag inte har att göra med, annars får ni bortse från det här inlägget, men helt enkelt fann jag den här menyn på svenska, som då är Vuxenutbildningen i Helsingfors: www.hel.fi/static/kasko/ruokalistat/stadin-ao-sv.pdf

Här går nog att välja olika sorters menyer från skola och hemtjänst med mera och sedan specifika skolor, daghem osv, också på svenska till största delen: menu.kaarea.fi/KaareaAromieMenus/SV/Default/Kaarea/_/Default.aspx

I den andra linken är inte alla namnval på svenska då man ska välja vilken skola eller plats man vill ha matinfo om, är det Åbo som är intressant heter det Turku i menyn, följt av själva skolnamnet, sedan är menyn nog helt på svenska.

Tack så mycket! Bra hittat och jag spanade in länkarna 🤩 Den här helgen åt jag hemmagjord sushi och drack sake (risvin) till. Det var jättegott med sushi (åt 27 bitar), men saken var inte så god 😅 Jag tycker om att prova nya saker och brukar provlaga mat från olika länder.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-20 20:38:27 följande:
    Tack så väldigt mycket!Solig Nå den blev nog fin till slut, med sällskap och mat. Precis, det sätter väl sig på sådana delar som annars skapar dofter, något sker också med tankarna, det kallas tydligen att man får en aura innan. Att jag var dum nog och tänkte bort det var för att jag inte för länge sedan innan det hade haft ett mindre anfall, så jag tänkte att inte kommer de så tätt. Istället skulle jag ha gått in och bara lagt mig på golvet eller så. Ja, efteråt är man som uppriven, all självtillit bortryckt, man känner sig utsatt, dum och ledsen. Men man måste se framåt! Kanske att medicinering kan hjälpa utan att ställa till alltför mycket besvär i sin tur.

Det var trevligt att läsa, att du har tagit tillvara på sommaren, den sköra nordiska sommaren, ljus och kort och intensiv. Tack, jag hoppas också att jag slipper dem, men om det sker igen ska jag inte bortse från auran i så fall, åtminstone försöka.
    Skönt att födelsedagen blev fin till slut! 🤩 Det hade varit tråkigt om anfallet hade fått förstöra hela dagen för dig 🥺 Att det kallas för aura har jag aldrig hört, men jag har för mig att hundar kan lära sig känna av när man kommer att få ett anfall. Du lär dig säkert känna igen tecknen lite mer för varje gång. Jag känner igen processen från min allergi, att man måste hitta en balans mellan att överreagera och att underreagera. Det gäller att inte känna efter för mycket, samtidigt som man ändå ska snappa upp små tecken på att något är fel. Lite trixigt det där 🤔 Ja, det är lätt att vända negativa känslor mot sig själv, men det är absolut inte ditt fel att du är sjuk och du lär dig ju fortfarande att hantera det. Precis! Se framåt och rid ut stormen som du brukar göra 🌊

Nu är jag snart, tidsenligt nog, färdig med tillvaratagandet av sommaren. Sedan börjar tillvaratagandet av hösten. Jag behöver köpa en regnjacka för att lyckas med det, men annars ska det nog gå bra 🍁 Nej, försök att inte bortse från auran! Vilket vackert ord på ett ganska så skrämmande tillstånd.
    Eurydike skrev 2024-08-25 21:44:04 följande:
    Tack så mycket! Bra hittat och jag spanade in länkarna 🤩 Den här helgen åt jag hemmagjord sushi och drack sake (risvin) till. Det var jättegott med sushi (åt 27 bitar), men saken var inte så god 😅 Jag tycker om att prova nya saker och brukar provlaga mat från olika länder.
    Låter spännande, har du någon världsdel vars mat du tycker bäst om? Mat från Oceanien har jag ännu nog inte smaka, vet inte riktigt vad de äter där. Det var inte dåligt, säkert att du var mätt och belåten efteråt. Kanske att risvinet skulle gå att krydda med något, fänkål kanske? Vet just inte om det fungerar, kanske svårt om grundsmaken inte faller en i smaken.

Estnisk räim kanske skulle vara något att prova, en fiskrätt det med, eller kanske rysk blini med löjrom, kanske att du redan smakat. Eller runebersgtårta möjligen, helst då den femte februari om man ska vara noga. 

Eurydike skrev 2024-08-25 21:55:10 följande:
    Skönt att födelsedagen blev fin till slut! 🤩 Det hade varit tråkigt om anfallet hade fått förstöra hela dagen för dig 🥺 Att det kallas för aura har jag aldrig hört, men jag har för mig att hundar kan lära sig känna av när man kommer att få ett anfall. Du lär dig säkert känna igen tecknen lite mer för varje gång. Jag känner igen processen från min allergi, att man måste hitta en balans mellan att överreagera och att underreagera. Det gäller att inte känna efter för mycket, samtidigt som man ändå ska snappa upp små tecken på att något är fel. Lite trixigt det där 🤔 Ja, det är lätt att vända negativa känslor mot sig själv, men det är absolut inte ditt fel att du är sjuk och du lär dig ju fortfarande att hantera det. Precis! Se framåt och rid ut stormen som du brukar göra 🌊

Nu är jag snart, tidsenligt nog, färdig med tillvaratagandet av sommaren. Sedan börjar tillvaratagandet av hösten. Jag behöver köpa en regnjacka för att lyckas med det, men annars ska det nog gå bra 🍁 Nej, försök att inte bortse från auran! Vilket vackert ord på ett ganska så skrämmande tillstånd.
    Så fin den nu kunde bli, det gjorde så ont där jag slog mig, men nä inte ska jag klaga. Det stämmer nog, jag vet inte så mycket om hundar, men uppenbarligen kan de uppfatta sådant vi inte kan. Ja nästa gång ska jag vara desto mer uppmärksam, ännu mer än i dag då det hände igen. Anfall på väg hem förut, hann nog lägga mig ner i sista stund tror jag. Vaknade med värk i käkarna och ena benet. Någon från ambulansen berättade vad som hänt då någon ringt dit, och hjälp mig hem.

Allergi kan vara allvarligt, men det är just så, känna igen rätt tecken utan att ständigt skanna av sig själv. Är det mer än en allergi du har? Finns det något man kan göra åt det? Tack, det var ord jag behövde, vet du, du har hjärtat på rätt ställe, och det är en mycket värdefull egenskap! Ja, även stormar på land får man försöka rida ut. Så mycket nu då det tillkommit andra hälsoproblem med. 

Det är bra, sommaren är skördad och hösten står på tur. Det är fint att årstiderna växlar. Regnjackor finns ju i flera utföranden, det finns de som är vindtäta med, enligt mig viktigt att de går att justera vid handlederna och gärna både upptill och nedtill med. Fast det där har du säkert koll på.

• Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-27 20:06:27 följande:
    Låter spännande, har du någon världsdel vars mat du tycker bäst om? Mat från Oceanien har jag ännu nog inte smaka, vet inte riktigt vad de äter där. Det var inte dåligt, säkert att du var mätt och belåten efteråt. Kanske att risvinet skulle gå att krydda med något, fänkål kanske? Vet just inte om det fungerar, kanske svårt om grundsmaken inte faller en i smaken.

Estnisk räim kanske skulle vara något att prova, en fiskrätt det med, eller kanske rysk blini med löjrom, kanske att du redan smakat. Eller runebersgtårta möjligen, helst då den femte februari om man ska vara noga. 

Nej, det har jag inte, men en favorit är matkulturer där det finns mycket som är naturligt veganskt/vegetariskt. Jag tycker till exempel om injera med olika grönsaksröror. En annan favorit är sushi och framförallt med avokado. Avokadosushi är nästan en invasiv art på mina tallrikar. Förra gången åt jag 27 bitar, men om jag hade fri tillgång (stjärnstopp eller vad det brukar kallas) hade jag nog ätit 50 stycken 😂 Tysk kålsoppa var ingenting för mig. Det var vattnig soppa med kålbitar och några små pastaliknande knyten som tog årets första och sista dopp 🥲 Risvinet skulle absolut ha behövt någon extra krydda.

De två första förslagen låter spännande, men i så fall får jag göra vegetariska varianter. Runebergstårta ska jag kolla upp nu och så är jag redo i februari när det är dags 😋
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!